Nekromanti Vad blir det här för setting ?

Joined
15 Nov 2004
Messages
3,733
Location
Maastricht
En ren inspirationstråd där tanken är att man postar tre bilder och sedan tar någon annan dåre över och beskriver lätt en setting utefter de tre bilderna och sin fantasi.
Jag hoppas några hoppar på skutan.

Här kommer de första tre bilderna.



 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
En setting med tydliga drag av "gammalt byts ut av nytt", imho.

Rustningar gör mer eller mindre "obsolete" av krutvapnens intåg, spanjackerna härjar i inca's territorium..
Gammal magi jagas av inkvisitationen..

Låter... Vanilj, men kul.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Det här är inte bara en setting - detta är äventyret:

SABADAZ GÖMDA DAL
Det utspelar sig i sydamerika på början av 1800-talet. En guldtavla med inristningar som talar om en gömd dal där gudarnas skatter finns bevarade kommer till britternas händer. De beslutar att sända ett skepp med soldater och äventyrare för att finna skatten.

Rollpersonerna är några av dessa.

Dock så visar sig resan inte vara den lättaste. Spanjorerna och Fransmännen är också ute efter skatten och sänder sitt folk efter den.
Väl framme måste man ta sig genom regnskogar, upp för berg, och över floder för att hitta den gömda dalen. Där visar det sig dock att det inte är en skatt det är frågan om - istället är det gudarnas fängelse.

Gudarna visar sig vara mäktiga väsen från en annan dimension som blev infångade för årtusenden sedan. Nu blir de frisläppta och Rollpersonerna måste alliera sig med Fransmän och Spanjorer och hitta ett sätt att fängsla gudarna innan de blir världens härskare.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Petter slog huvudet på spiken där! Vet inte om det är meningen att han ska fortsätta, men jag hijackar tråden och testar följande tre bilder:



 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Cyberpunk 2085. :gremtongue:
Just efter nanoteknologin har startat på allvar & gett molekylära datorer, vilket i sin tur get AI.
"Custom body work" har fått en helt ny betydelse.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,733
Location
Maastricht
Avkomma 3X119

En barnarbetares liv i en utav världens många labb där kräm massproduceras dagligen kraschar med en mäktig kvinna inom Triaden.

Deras båda världar vänds upp och ner när deras liv vävs ihop på ett mycket omvälvande vis.

Ett känsloladdat mörkt drama där mycket står på spel.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Eftersom jag sitter och väntar på en fil som PDF:ar så kan jag lika gärna svara. Det du har laddat upp bilder till är ju indiespelet:

HONG KONG 2097

100 år efter det att britterna lämnade över Hong Kong till Kina är det en stad med extrema klasskillnader, starka korporationer och föroreningar. Folket hålls ordnat med reklam, kontroller och hjärntvätt i cyberrymden.

I Hong Kong 2097 porträtterar man ungdomar som gör revolt mot samhället och systemet i den futuristiska staden. Speldesignet är designat så att man måste balansera mellan sina "SYSSLOR" och sin "REVOLT". Samhället har redan skapat en "ARKETYP" vilket är den roll man kommer tvingas in i - och att närma sig den ger stora fördelar - men det är lätt att förlora kontrollen och bli ett med ARKETYPEN.

Ungdomarna som andra sidan gör för kraftig "REVOLT" riskerar att bryta samman mentalt samt att de väcker samhällets avsky och blir helt och hållet UTSTÖTTA.

Spelet är designat så att man måste arbeta tillsammans till en början för att nå målet - men ju närmare man kommer desto mer måste man börja förleda sina medspelare. Endast en kan nå målet och bli den "UPPLYSTE". De andra kommer bli UTSTÖTTA eller ARKETYPER.

Spelet baseras på diverse sociala konflikter som ofta rör familjen, uppväxten, samhällets förväntningar, samt moraliska frågeställningar. Speltiden är mellan 3-4 timmar.

Man kan som mest vara fyra spelare och spelsystemet baseras på en kortlek (varje spelare har en av de fyra färgerna) och dessa kort dras slumpmässigt - men man har endast sina 13 kort och får man slut på sina får man ett Jokerkort och räknas som en av de UTSTÖTTA. Man kan genom att följa samhället få tillbaka kort till sin hand. Men för varje gång man tar hjälp av samhället så blir det lägsta kortet (2), sedan det näst lägsta (3) osv knutet till samhället och får man upp dessa har man blivit ARKETYPEN.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,469

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Detta är ju setting/äventyret:

TONERNA ÖVER MIDNATT

Jag ska följa genom dalarna i höstens höga natt, och i rök från hundra milor ska jag sjunga som besatt.Och när natten böljar becksvart över skogstjärnens skum, mina basar skola ropa djupt ur människosjälens rum.

- D. Andersson


Över ett litet samhälle Midnatt nära Luleå börjar underliga ting ske. Spöklika himlafenomen, toner som ekar mellan husen. De gamla på ålderdomshemmet Ågården vrider sig i sina sängar - de dör i sömnen, andra gråter hejdlöst.

Så hittas den första döda. Utanför Coop hittar man Inga-Lill ihjälfrusen med ett uttryck av fasa på sitt ansikte. Polisen kommer från Luleå men det finns inga misstänkta - om det ens är ett mord.

I det lilla samhället skvallras det.

Rollpersonerna är alla del av det lilla samhället och de blir involverade i de märkliga händelserna. Det visar sig att på 1900-talets början så mördades och våldtogs en zigenarkvinna av en grupp män från samhället (som då inte var mer än en by). Hon försörjde sig som spåkvinna men spelade även dragspel och hade alltid sin lilla son efter sig som höll henne i kjoltyget.

När händelsen uppdagades valde byborna att tiga. De gömde kroppen i en myr och dränkte även kvinnas son där. Hon var ändå inte en av dom. Dragspelet band de fast runt sonen som en tyngd.

Nu mer än 100 år senare har andarna av de mördade kommit för att hämnas. De hemsöker samhället och straffar alla som är kopplade till förövarna på något sätt - dräper de äldsta först men letar sig sedan lägre ned i åldrarna.

Kan rollpersonerna lyckas lösa gåtan och stoppa förbannelsen innan det blir deras tur.

Det är norrland, kyla, diskbänksrealism, sverige och nutid!

PS - Han skriva detta innan den tredje bilden kom upp - men skogsnäringen är ortens främsta arbetskälla. Det blir ett obehagligt scenario då en av skogsmaskinerna får liv och kör ihjäl två av samhällets invånare.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Du har alldeles för mycket inspiration för att det ska vara hälsosamt. Get off your drugs, man!
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,733
Location
Maastricht
Kom inte här med dina fördommar och förstör! :gremwink:

Gurgeh: Äsch, jag skulle skriva något helt annat baserat på mina tre egna bilder :gremsmile:
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Slipade västerländska apsmugglare...
Man har i uppdrag att smuggla den mindre orienstaliska spank-apan till Skövde.
Rätt kul setting där större delen av scenariot utspelar sig i en generell asiatisk diktarut med hänsysnslös byråkrati. Sedan går det över till lite apsmugglar-spalstick, där apor rymmer ut ur burar, jagas på flodbåtar, flygplatser och sedan genom lite tvistar i en förstaklasskabin. Till sist slutar allt i Skövde (jag har visserligen för mig att Krille flyttat, men Skövde är så rätt som setting) där man vill kränga aporna till en lokal spelsäljare. Avslutas med tvisten när man till sist hittar rätt kille och han säger "men jag har inte beställt spank-apor, jag har ju beställt Spank the monkey". Snyggast är om man kan smyga in lite gigantoskåp-refernser på karaktärerna (fast jag känner bara till två av dem, så det kan vara svårt).

Schysst tråd förresten, väldigt kul att ta tre koncept och göra en setting eller ett äventyr av det ;-) Vi har pratat om att ha rollspelsbarens meny i bilder, men det har bara aldrig blivit av (men om någon ger oss hundra bilder ska vi nog ordna det ;-)

-Gunnar (som av slentrian snarare gör ett scenario än en setting)
 
Top