Nekromanti Vad blir nästa steg efter AW?

RasmusL

Champion
Så, rollspelssverige håller på att AW-ifieras, vad är nästa steg efter detta?

Jag är medveten om att AW mestadels strukturerade element som redan fanns närvarande i andra spel men det är svårt att bortse från dess inflytande på scenen idag. Jag är även medveten om den hemska bakåtsträvarmentaliteten som bor inom oss, som får oss att vurma över uråldriga och fasansfullt felkonstruerade spel som Kult, DoD 91 et al, Mutant i olika smak, osv som troligen kommer att befästa AW-eran ytterligare. Men någon gång, någonstans kommer nästa skifte, vad tror du att det blir!?

Mogger

Hipsteranka
RasmusL;n159999 said:
Men någon gång, någonstans kommer nästa skifte, vad tror du att det blir!?
Ingen. OSR-nostalgin är hobbyns sista dödsryckningar :)

.113

Swashbuckler
Jag vill säga mitt system! Men jag drömde helt på allvar att krank's rotsystem va sjukt bra. Tror jag hängt här för mycket på sistone :p

Jimmy

The One Ringkvist
RasmusL;n159999 said:
Så, rollspelssverige håller på att AW-ifieras, vad är nästa steg efter detta?
Att det blir obligatoriskt att cosplaya sin karaktär så länge kampanjen pågår. Också kallat: 3i - Improvise, Invest, Interact.

PAX

Jordisk Äventyrare
Tärningslösa rollspel kanske vore något.

Sen vet jag inte om man kan kalla äldre rollspel för felkonstruerade. Ungefär som att säga att gamla TV-apparater var felkonstruerade eftersom de inte hade platt skärm och inte visade högupplösta bilder.

RasmusL

Champion
Vad tror ni om transmediagrejer? Jag tycker mig se att brädspelen är inne och tafsar lite på mobilappar som en integrerad del av spel och det lär kunna bana vägen för en hel del intressanta rollspelsupplevelser!

RasmusL

Champion
Alltså, inte mobiltelefoner som spelhjälpmedel utan faktiskt som ett nytt media att spela berättelsen genom i kombination med vanligt lir!

JJoghans

Regelknackare
Tja, rollspelen har ju redan tagit språnget till de digitala medierna med t.ex. Roll20.net. Att spela online har både signifikanta nackdelar och fördelar. Jag har hört om grupper som använder varsin laptop och kör Roll20 trots att alla sitter i samma rum, eftersom de då kan kombinera det traditionella rollspelandet med det digitala mediets fördelar - t.ex. att skicka hemliga "lappar" till varandra helt obemärkt.

Däremot så tror jag inte att integrering av grafik och andra effekter i spelandet är någon superidé, eftersom en av styrkorna med rollspel (enligt min mening) är det sätt på vilket man visualiserar scenerna för "sin inre syn" - som när man läser en bra bok. Förprogrammerad grafik och effekter tror jag tar bort från den upplevelsen.

RasmusL

Champion
PAX;n160024 said:
Tärningslösa rollspel kanske vore något.

Sen vet jag inte om man kan kalla äldre rollspel för felkonstruerade. Ungefär som att säga att gamla TV-apparater var felkonstruerade eftersom de inte hade platt skärm och inte visade högupplösta bilder.

Det finns bra spel från den tiden, de jag räknade upp är inte bland dem ;)

PAX

Jordisk Äventyrare
RasmusL;n160061 said:
Det finns bra spel från den tiden, de jag räknade upp är inte bland dem ;)

Ok. Jag uppfattade dig som att du inte gillade något rollspel från den "äldre tiden", ur vilken du drog fram några svenska exempel.

Magnamund

Warrior
Varför får KULT så mycket kritik för konstruktionen?

Jag var inte superförtjust i kampsportsreglerna och använde dem därför inte. Det kändes inte som att jag behövde lägga så mycket fokus på dem. Magisystemet hade jag ingen större nytta av även om beskrivningarna av de olika besvärjelserna med dess förberedelser var rätt stämningsfulla och ingen spelare hade någonsin någon magikunnig rollperson.

Långa tabeller med modifikationer för strid, skräck etc var lätta att ignorera eller använda på en höft. Själva grundsystemet "slå under ditt FV med 1t20" var ju så enkelt och smidigt som det kunde bli. Stridssystemet med "slå under ditt fv med t20 för att se om du träffar, slå t20 för att se skadans allvarlighesgrad" var oehört smidig.

Exakt vad var det som var fel? Jag är verkligen nyfiken på svaret.

PAX

Jordisk Äventyrare
Beträffande mitt svar på tärningslösa rollspel så har ju även de skapats så kanske det inte är något att satsa på.

Appar och liknande ligger ju i närheten av det som Riotminds har i sin vision. Så varför inte. SL byts ut av smart dator som sköter hela kampanjen.

Tre solar

Hero
På ett makro-plan tror jag att Story Before kommer tillbaka. All rollspelsinnovation de senaste 20 åren har ju haft besvikelsen över Nittiotalsspelen i allmänhet och Storytellingsystemet i synnerhet som sin bas. Så pendeln borde ju svänga tillbaka dit.

På en mikronivå är nästa grej i Sverige ny-OSR. Ända sedan starten har vi legat ganska stabilt åtta år efter USA. Så med tanke på att mitt flöde på G+ fylls mer och mer av "det är som D&D fast allting är abstraherat och ni är barn som blir jagade av spöken i en stor skog" eller "jag illustrerade en monsterbok med hjälp av saker som suttit fast på min kropp" borde vi kunna se något liknande här strax efter 2020.

Arfert

Facit
System har jag ingen aning om ännu, men mitt nästa spel blir nog en liten pocketbok bara, bara svartvitt och billigt papper, och ska kosta under hundra spänn... min reaktion på alla lyxspel ;) som produceras via diverse crowdfunders nuförtiden. Det får de andra göra.

Typ nåt sånt här, kanske. ;)

Staffan

Myrmidon
Magnamund;n160071 said:
Varför får KULT så mycket kritik för konstruktionen?

[...]använde dem därför inte [...] hade jag ingen större nytta av [...] lätta att ignorera eller använda på en höft
"Vad var det som var fel? Jag ignorerade 75% av systemet och då funkade det ju lysande."

I grund och botten skulle jag säga att det stora problemet med Kults konstruktion var att det var felfokuserat. Det var ett rollspel som skulle handla om personlig skräck, och stora delar av det togs upp av kampsportregler och illustrerade vapenlistor, och stridsreglerna gick in på väldigt finkornig nivå med handlingar och sånt. Det känns lite som att Jonsson och Petersén egentligen hade ett helt annat system på gång, och sedan anlitades av Äventyrsspel för att göra Kult, och lånade in reglerna från det andra systemet (och hade inte Kult rätt stora likheter med En Garde?).

Big Marco

Läskig
Staffan;n160107 said:
"Vad var det som var fel? Jag ignorerade 75% av systemet och då funkade det ju lysande."

I grund och botten skulle jag säga att det stora problemet med Kults konstruktion var att det var felfokuserat. Det var ett rollspel som skulle handla om personlig skräck, och stora delar av det togs upp av kampsportregler och illustrerade vapenlistor, och stridsreglerna gick in på väldigt finkornig nivå med handlingar och sånt. Det känns lite som att Jonsson och Petersén egentligen hade ett helt annat system på gång, och sedan anlitades av Äventyrsspel för att göra Kult, och lånade in reglerna från det andra systemet (och hade inte Kult rätt stora likheter med En Garde?).
Första-första Kult var utan system, typ friform. Men för att sälja ett rollspel 1991 behövdes tärningar och crunch så konstruktörerna fick jacka in ett system. Och det de kunde bäst och hade klart var det från En Garde/Skuggornas Mästare. På den vägen var det.

Magnamund

Warrior
Staffan;n160107 said:

75% av systemet? Stridsregler, magiregler etc brukar vanligtvis ta upp mycket plats därför att det är något som brukar kräva mycket detaljer.
KULTs regelverk baserades på Skuggornas Mästare/En Garde. Det stämmer. Enligt J&P ville de ha ett regellöst rollspel men det låg inte i tiden och Äventyrsspel ville ha ett regelverk i spelet.

Kalil

Swordsman
Jag tycker inte att den evolutionära synen på rollspelsutveckling som presenteras i OP överenstämmer speciellt väl med verkligheten. AW har på inget vis ersatt "gammla felkonstruerade" spel. AW och alla dess kloner är och förblir ett marginalfenomen. Det som faktiskt spelas och säljer är D&D precis som det alltid varit. Trenden bland svenska indiekonstruktörer verkar ju gå allt mer mot OSR, precis som på världsplan.

Kalil

Swordsman
Om jag skulle göra någon prediktion av framtida trender så tror jag på djupare integration med onlinemiljöer och system som bättre stödjer play-by-post, antingen med turbaserade downtime aktiviteter eller annan mekanik för att hålla spelet igång mellan spelmötena.

Mogger

Hipsteranka
Kalil;n160126 said:
Jag tycker inte att den evolutionära synen på rollspelsutveckling som presenteras i OP överenstämmer speciellt väl med verkligheten. AW har på inget vis ersatt "gammla felkonstruerade" spel. AW och alla dess kloner är och förblir ett marginalfenomen. Det som faktiskt spelas och säljer är D&D precis som det alltid varit. Trenden bland svenska indiekonstruktörer verkar ju gå allt mer mot OSR, precis som på världsplan.
Ja förutom Mutant: År Noll, Svavelvinter och kommande Kult då :)

AW har satt en väldigt tydlig prägel på dagens svenska rollspel. D&D är inte svenskt så det kan vi inte räkna. D&D på svenska är däremot ett marginalfenomen.

AW är kanske inte riktigt det nya BRP, man jag kan inte peka på något annat enskilt spel som varit mer inflytelserikt de senaste 5 år eller så.