Nekromanti Vad definierar Steam punk?

solvebring

Superhero
Ja, det är frågan.
Jag håller nämligen på för fullt med ett spel som jag kallar för steam punk. Hittills har jag snott ihop det mesta regel- och byggnationsmässiga kring rollpersonen och hur handlingar och härdigheter går till. Spelet heter Ångridån för övrigt. Det är ånglok, det är ångfartyg, ruffig stadsmiljö med mörka industrier. Men är det vad steam punk är?
Jag vet inte säkert. Jag har nämligen aldrig spelat något steampunkspel själv, men man känner ju till genren och stilen. Jag har alltså skapat något som känns steampunk för mig. Men var genre har ju sin ram, så vad är det som jag skapar egentligen, kan man fråga sig.
Så vad definierar egentligen steam punk?

Vad tycker ni förresten att mitt spel bör innehålla om det nu skall vara så där industri'igt och dunkelt?
Vad jag tänkt mig så skall Ångridån vara ett "äventyrligt" spel i en mer mekanisk 1800-talsmiljö. Jag har även tänkt mig att lägga in vissa övernaturligheter, inkvisationer opch hospital som en liten del av dess allra mörkaste sida. Ja, det bör - som det ser ut nu - sammanfatta ganska väl vad jag tänkt med spelet.

Foggmock

Myrmidon
Steampunk ska vara lika delar steam (=17/1800-talsteknologi, weird tech) och punk (samhällsomstörtande verksamheter, ljusskygghet).

Sådeså.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
http://sv.wikipedia.org/wiki/Steampunk säger det väl ganska bra, för min del. Själv tänker jag stora mekaniska maskiner och sånt som alla andra, men framförallt:

Cyberpunken är intressant eftersom den frågar sig vad som händer med människan när den upphör att vara helt mänsklig; när det finns implantat och man kan skriva över minnen till höger och vänster. Vad är essensen av vad det är att vara människa respektive vilken är människans roll i relation till maskinerna och dessutom en god portion var går gränsen mellan det naturliga och det konstgjorda, och är skillnaden betydelsefull är några centrala frågor, i mina ögon, i cyberpunken.

Alla dessa tre frågor kan också appliceras på ångpunken. Det är bara det, att man dessutom plötsligt kan dra paralleller mellan informationsrevolutionen och den industriella revolutionen, vilket ger förutsättningar för en historiemedvetenhet som annars saknas i massor av sci-fi.

Arfert

Facit
Punk i STEAMPUNK syftar väl på en viss del "street" och allmän ruffighet... Men har egentligen ingenting med punk i dess vanliga "punkrock"-bemärkelse att göra.

krank

Arfert said:
Punk i STEAMPUNK syftar väl på en viss del "street" och allmän ruffighet... Men har egentligen ingenting med punk i dess vanliga "punkrock"-bemärkelse att göra.
Alltså, "punK"-delen i steampunk är väl samma punkdel som i cyberpunk.... dvs signalerar att det finns en visuell och konceptuell "edge" i det hela, att det inte är så tillrättalagt och fint och vackert utan att det finns vassa kanter att skära sig på. Jämför smörpop med Sex Pistols, de senare har mer av en "edge"...

Arfert

Facit
ja, det var ju det jag skrev.. ;-) Jag kanske var otydlig.

Anledningen att jag tog upp det är att det i gamla trådar dykt upp missuppfattningen att punk i steampunk skulle stå för "uppror" i en mer politisk betydelse; revolution, samhällsomstörtning... vilket inte är fallet... utan det står för "mer edge" som du skriver. Lite skit i kanterna. Kunde lika gärna hetat (om vi fortsätter med musikmetaforerna) HARD STEAM kanske..

krank

Arfert said:
ja, det var ju det jag skrev.. ;-) Jag kanske var otydlig.

Anledningen att jag tog upp det är att det i gamla trådar dykt upp missuppfattningen att punk i steampunk skulle stå för "uppror" i en mer politisk betydelse; revolution, samhällsomstörtning... vilket inte är fallet... utan det står för "mer edge" som du skriver. Lite skit i kanterna. Kunde lika gärna hetat (om vi fortsätter med musikmetaforerna) HARD STEAM kanske..
Jag tyckte att det var lika bra med ett förtydligande, utifall att liksom... =)

STEAM METAL?

krank

Mekanurg said:
ÅNGMETALL

Näe, jag tror inte det där funkar. :gremsmile:
Jodå, det tycker jag. Jag tänker nämligen direkt på den gamla tidskriften TUNG METALL... Något liknande, med kombinationen av skumma plots, naket och sex, och våld och blod... Fat i ångpunksmiljö. Jag tror det kunde funka =)

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Du kan ha rätt, tror jag efter att ha smakat några gånger på ordet.

Fast "tung metall" = osmium med en densitet på 22 kg/dm3. :gremwink:

solvebring

Superhero
Jojo. De svar jag fått säger dock inte mycket, ingenting jag inte redan visste eller själv läst.
Det är stämningen jag söker - prägeln - vad gör steam punk steam punkigt?
Hur präglar man ett rollspel att kännas steam punk?

Genesis

Ni dés ni maître
Yreburre said:
Apropå steampunk, är det bara jag som kopplar Abney park's Airship pirates till steampunk?
Det verkar inte så, med tanke på att de kallar sig "A steampunk band".

Mogger

Hipsteranka
Arfert said:
Anledningen att jag tog upp det är att det i gamla trådar dykt upp missuppfattningen att punk i steampunk skulle stå för "uppror" i en mer politisk betydelse; revolution, samhällsomstörtning... vilket inte är fallet... utan det står för "mer edge" som du skriver. Lite skit i kanterna.
Nja, anarkister och revolutionärer är ganska vanliga i Steampunken. Vilket inte är så konstigt eftersom genren lånat väldigt mycket från viktorianska england och lyft fram det som gör imperialism och kapitalism coolt/intressant/etc. Uppror är helt klart ett viktigt inslag.

solvebring

Superhero
Aha, det ser nog ut som jag fångat de bitarna. Det var ju positivt. Dock kanske den här tvistade vetenskapen är lite bristande i mitt fall. Tror nämligen vetenskapen i Ångridån är väldigt jordnära, än så länge i alla fall.

Foggmock

Myrmidon
Jag är ledsen Arfert, men du har objektivt fel. Sjutton/artonhundratalspunk utan agitatorer är helt sjukt off. :gremgrin:

Feliath

Swashbuckler
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Uppror är helt klart ett viktigt inslag.</div></div>
Nä.
Det är precis lika mycket steampunk om man bara har med fantastiska mekaniska manicker som om man spelar anarkister. Jag menar, ordet steampunk har ju bildas genom analogi med cyberpunk, bara för att förklara att »hmm, det är samma manicker, mekaniska armar och skit, fast ångdrivna«. Punk-ledet har helt förlorat all mening, och rebellinslaget är en efterkonstruktion.

Personligen tycker jag att en av fördelarna med steampunken som setting är att man kan ha en massa bonkers teknologi tillsammans med framstegsoptimism, istället för cyberpunken jobbiga, tonåriga dystopism.

/Feliath — Från Jorden till Månen hade lätt varit steampunk om den skrivits idag, men den saknar såvitt jag minns helt samhällskritiska element

Arfert

Facit
Nej du har objektivt fel, Fogge... sorry.

till och med nåt så tillrättalagt som Wild Wild West med Will Smith räknas som Steampunk. Och det dräller knappast av agitatorer i böcker som The Difference Engine... det är snarare en slags spionroman.. Le Carré i Jules Verne-miljö.

Upprorsbiten som obligatoriskt inslag är bara önsketänkande för de som alltid vill ha med det.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Från Jorden till Månen hade lätt varit steampunk om den skrivits idag, men den saknar såvitt jag minns helt samhällskritiska element
Nåja, Verne kör faktiskt satir över vissa företeelser i sin samtid, i det här fallet kombinationen av militarism och teknikutveckling. Kanonklubben versus pansarplåtbyggarna. På samma sätt är han elak mot det brittiska styret över Indien i Ångdrivna elefanten medan Begums miljoner är en hård skrevspark mot preussisk militarism. Han blir ännu beskare mot slutet av sitt liv, när han dels visar att mänskligheten, trots all sina framsteg, inte kan överleva kosmiska katastrofer, och dels visar att kolonialismen bygger på ett slags slaveri. (Tyvärr minns jag inte vad de två novellerna hette.)