Vad driver dig till att spelleda?

Bifur

Veteran
Flera olika saker.
  • Att SLa är i sin praktik i genomsnitt lite mer kreativt och varierande än att vara spelare (som givetvis ger delvis andra saker, men det hör inte hit).
  • Det är kul att läsa scenarion och äventyr eller att skapa dem själv, så då ligger det ju nära till hands att SLa dem (jämfört med personer som aldrig gör det om de inte måste).
  • Jag gillar vanligen att preppa spelpass. Att strukturera en plats, fnula på en SLPs val (eller måla den som figur om det är ett sådant spel), göra ett flödesschema i väntan på nästa spelpass är kul tidsfördriv. (Sen kan det absolut bli för mycket då och då, men det är ändå sällan.)
Lite mindre ädla skäl, i alla fall under ungdomsåren och även ett tag efter omstarten 2007, var nog att jag tyckte ganska många medspelare gjorde ett havldant jobb med att SLa. De hade inte läst äventyret färdigt, blandade ihop namn, struntade i settingen, glömde RPnas relationer i spelvärlden etc. Jag tyckte att jag helt enkelt var bättre på det och hade själv roligare om jag SLade. Så då gled jag in i den rollen och fortsatte på det spåret några år när jag började med hobbyn igen om.* (Och oavsett utgångspunktens giltighet tror jag också jag blivit bra på det, träning ger färdighet o.s.v.)

* En parentes men jag kom ur den eviga SL-rollen när jag dels började spela med fler grupper igen efter att barnen blivit lite större, dels när jag började spela med folk härifrån. Idag är jag inte SL mer än kanske 1/3-del av tiden.

aknaton

Apostat
Intressant frågeställning, som jag aldrig egentligen funderat på. Jag har nog oftast varit den som varit mest intresserad av att spela, så för att det ska bli något spelat så har jag tagit spelledarmanteln. Och dessutom tycker jag det är snäppet roligare att spelleda än att spela. Men jag får nog fundera lite mer på vad som faktiskt driver mig här.

w176

Förlorad dotter
För att se till att spel händer, för att det är kul att som en orkesterledare använda spelarna som min orkester, för att driva igenom en kreativ vision, för att trolla spelare

Bifur

Veteran
Ett tillägg. Att vara spelgruppens projektledare kan jag delvis känna igen. Jag tycker egentligen inte det borde finnas ett givet överlapp mot att vara SL, men i praktiken är det nog så. Dels kanske det är personlighetsfråga, dels kanske det handlar om att om SL styr blir inte spelgruppen hängande pga SL-bortfall. Och så klart, den som i allmänhet tycker hobbyn är roligast hamnar nog ofta i en ledande rollerna, både i och utanför spelet.

Man Mountainman

Storsvagåret
Ett tillägg. Att vara spelgruppens projektledare kan jag delvis känna igen. Jag tycker egentligen inte det borde finnas ett givet överlapp mot att vara SL, men i praktiken är det nog så. Dels kanske det är personlighetsfråga, dels kanske det handlar om att om SL styr blir inte spelgruppen hängande pga SL-bortfall. Och så klart, den som i allmänhet tycker hobbyn är roligast hamnar nog ofta i en ledande rollerna, både i och utanför spelet.
Vid det här laget är det väl konvention, och något folk förväntar sig. Jag var tillfälligtvis med i en spelgrupp där SL inte tog särskilt mycket initiativ för att få det att hända, och senare beklagade hen sig för brist på engagemang. Vid det laget kände jag, jag hade gärna tagit det jobbet om du hade bett mig, men jag tänker inte självmant klampa in på vad som av hävd är din turf och riskera att trampa dig på tårna.

mrund

Warrior
Jag tycker egentligen inte det borde finnas ett givet överlapp mot att vara SL
Det tycker jag. SL är den ende som måste vara med för att det skall bli en spelsittning. SL planerar själva spelet, så det vore meckigt om hon/han inte också hade överblick över platser och datum för sittningarna. I min grupp är jag dessutom den som håller reda på det roterande matansvaret.

Att spelleda är ju hela grejen med rollspelshobbyn, det är ju det som är det roliga.
Jag är jätteglad att mina spelare vill vara med och spela, såklart, och tydligen så gör jag något rätt för jag har varit spelledare för (mer eller mindre) samma grupp människor (mer eller mindre) varannan vecka i snart 7 år. Efter vad som borde vara i vart fall närmare 150 spelpass och kanske lite drygt 500-timmars aktiv speltid så har de inte tröttnat.

Men själv skulle jag nog tröttnat på rollspel för länge sedan om jag inte hade varit SL, det är ju kul nån gång ibland att spela en rollperson men det är ju spelledandet som är rollspelandet.

Bifur

Veteran
Det tycker jag. SL är den ende som måste vara med för att det skall bli en spelsittning.
Ja, jo. Självklart är SL central. Men jag tycker inte SL måste vara den som driver på, föreslår datum, ordnar lokal (om det behövs). Jag har varit i och är i grupper där det inte är så, och det är ibland ganska skönt.

mrund

Warrior
... driver på, föreslår datum, ordnar lokal (om det behövs). Jag har varit i och är i grupper där det inte är så, och det är ibland ganska skönt.
"Jo förstår du, Bifur, här har jag nio datum på förslag som funkar för mig som spelar alven i gruppen. Vilka av dem kan du spelleda?"

"Inga."

Alltså när det kommer till att arrangera det faktiska spelandet så är enligt mig det bästa sättet att ha en fast dag, fast tid, fasta deltagare och fast plats.
Sedan kan ju spelledandet rotera eller skötas av samma person eller vad man nu vill, men är de sakerna ordnade så faller det ju inte mer på SL än på nån annan.

Bifur

Veteran
"Jo förstår du, Bifur, här har jag nio datum på förslag som funkar för mig som spelar alven i gruppen. Vilka av dem kan du spelleda?"

"Inga."
Ok, fast det behöver inte vara så bokstavligt. Jag menar mer att jag uppskattar att ha spelare som säger "Kom igen, vi måste boka ett nytta datum så vi får spela snart igen. Här är nio datum jag kan! Om inte de funkar letar vi vidare." I motsats till "SL: Hallå, vi ska jo boka ett datum till? Jag föreslog ju 4 datum förra vecka. Kan ni inte meddela om något av dem funkar?".

mrund

Warrior
I motsats till "SL: Hallå, vi ska jo boka ett datum till? Jag föreslog ju 4 datum förra vecka. Kan ni inte meddela om något av dem funkar?".
Jag lägger upp en Doodle och jagar spelarna med blåslampa att fylla i den tills vi har några datum med minst fyra av åtta medlemmar på plats. En eller två av de andra brukar också ramla in sedan.