Nekromanti Vad får jag döpa mitt spel till?

Christoffer

It's all pig.
Snabb fråga. Jag skriver just nu på ett rollspel som går under arbetsnamnet Två sökte äventyr/Two sought adventure. Det är, som de som känner igen namnet säkert gissar sig till, gjort för att skapa Sword & Sorcery-historier i stil med de äventyr Fafhrd och Mouser har, för två spelare utan spelledare och kommer handla om äventyr i fantastiska miljöer, vänskap, blodiga strider och vad man egentligen är villig att offra för det pris man först gett sig iväg för att finna.

Spelet har ännu inte nått spelteststadiet men jag ogillat att jobba med ett namn som jag sen kommer behöva ändra (som jag bara förutsätter att jag kommer, med tanke på Fritz Leibers bok med samma namn), så: Hur ser reglerna ut kring det här? Vad för man döpa ett spel till? Hur lik en annan titel får något vara? Finns det någonstans där jag kan skriva in en titel i ena ändan och få ut en summa jag kommer bli stämd på om jag släpper något med samma namn i andra?

Arfert

Facit
Om nåt inte är varumärkesskyddat eller anses vara inarbetat kan du nog döpa det till vad sjutton du vill.

Christoffer

It's all pig.
Arfert said:
Om nåt inte är varumärkesskyddat eller anses vara inarbetat kan du nog döpa det till vad sjutton du vill.
Det är väl det som är frågan, kan man söka på om saker är varumärkesskyddat? Och vad räknas som inarbetat?

Arfert

Facit
Inarbetat är namn som direkt har en klar betydelse för de flesta, i ett område. enkelt uttryckt.

Betvivlar att nåt av t.ex. Lieber är skyddat i Sverige, och att kalla ditt spel exempelvis "Två sökte äventyr" är helt lugnt. Det är sannolikt en alldeles för generisk titel för att skydda som varumärke.

Arfert

Facit
skulle inte förvåna mig, finns ju många boktitlar och låttitlar som är likadana, exempelvis.

Christoffer

It's all pig.
Arfert said:
skulle inte förvåna mig, finns ju många boktitlar och låttitlar som är likadana, exempelvis.
Då får det, om inget bättre namn ramlar över mig, helt enkelt ha kvar sitt namn.

Tusen tack!

Christoffer

It's all pig.
osbjer said:
Helt OT så är jag intresserad av att hjälpa till med speltestning, om du vill.
När det kommer så långt, absolut! Än så länge är spelet mest ett gäng anteckningar, några blanka visitkort med text på och än mer lösa tankar som ännu inte är nedskrivna....

Dilandau

Myrmidon
Titlar får man väl sno lite hur som helst, så länge det inte är varumärken (som någon skrev).

Cory Doctorow har ju till exempel skrivet novellen "I, Robot". Och hur många fantasyböcker finns det inte som heter "The gathering storm"?

Däremot kan det vara dumt att kalla ditt spel "Drakar och demoner" eller "Lankhmar", så att säga.

Christoffer

It's all pig.
Magnus Edlund said:
Cory Doctorow har ju till exempel skrivet novellen "I, Robot". Och hur många fantasyböcker finns det inte som heter "The gathering storm"?
Sant så sant, och Asimov vill jag minnas var inte först med I, Robot heller.

Björn den gode

Swashbuckler
Men visst var det så att Noir blev stämt av EA-sports (och sen visserligen vann) för att inkräkta på deras varumärke "Black"?

Arfert

Facit
om det är sant så borde EA fattat att de ALDRIG skulle vinna där, i en svensk domstol...

Brior

Swordsman
Några kommentarer:

1. Du kan söka efter befintliga registrerade varumärken via PRV eller EU för att se om de redan finns. "Inarbetade" kan vara svårare/omöjligt att ha koll på. Ett bra sätt kan vara att först publicera något under din tänkta titel för då kan ingen söka varumärke på din titel (been there, done that - hör av dig om du vill ha detaljer).

2. Varumärken söks i klasser så att "samma" varumärke kan finnas i olika branscher. Kan ha betydelse roman vs spel. De gäller också territorier och inte över hela världen.

3. Jag vet att Potter-krämarna sökte varumärke för ALLA (även preliminära) boktitlar innan de publicerade, men Leiber ... inte troligt.

4. Ett företag kan visst stämma dig även om detta inte är USA. De kan hävda att de lidit ekonomisk skada och kräva kompensation (men måste förstås bevisa det). Dessvärre kan de juridiska kostnaderna vara ett problem i sig oavsett om stämningen är berättigad.

5. Det mesta här beror ju på om du tänker publicera och tjäna pengar i kommersialparanoida länder som USA eller inte.

Petter42

Swordsman
Brior said:
4. Ett företag kan visst stämma dig även om detta inte är USA. De kan hävda att de lidit ekonomisk skada och kräva kompensation (men måste förstås bevisa det). Dessvärre kan de juridiska kostnaderna vara ett problem i sig oavsett om stämningen är berättigad.
Precis, och det lär ju knappast hända här, om man faktiskt inte försöker blåsa någon.

Big Marco

Läskig
Arfert said:
om det är sant så borde EA fattat att de ALDRIG skulle vinna där, i en svensk domstol...
Det är sant. Men varumärkesfrågan fördes hos PRV och inte i domstol, det hade varit ett senare steg.

Big Marco

Läskig
Björn den gode said:
Men visst var det så att Noir blev stämt av EA-sports (och sen visserligen vann) för att inkräkta på deras varumärke "Black"?
Jepp, men det var Electronic Arts, inte EA Sports. Argumenten var absurda kan tilläggas. Men jag misstänker att det är SOP för EA att hugga på allt.

KamiFisk

Hero
JA EA är ganska duktiga på att skicka ut skumma stämningar om jag har förstått det rätt, Men att Noir skulle ha något med Black att göra är ganska lånsökt.
Det är bäst att de stämmer hela film-Noir genren, och samtidigt kan de passa på att stämma natten för den är ju svart och det kan ju inkräkta på deras titel Black.
Ursäkta ranten.
hujhujhuj.