Nekromanti Vad får jag ut av Essentials?

Ska börja ursäkta om detta blivit svarat på förut, men jag har försökt hitta mig till ett rakt svar utan att lyckas.

Jag äger idag PHB 1-3 samt DMG 1 och 2 och MM 1-2.

Vad skulle jag få ut av att skaffa Essentials, är det värt att byta över rakt till de produkterna och lägga de "gamla" på hyllan? Eller är det bästa att kombinera dem, och i så fall, vad ska man utgå ifrån vid tex. PC-skapande, Essentials eller PHB?

Jarl

Hero
Jag tror du inte skulle få ut speciellt mycket av Essentials, om jag ska vara ärlig, om inte du har nya spelare att lotsa in i spelet. Den stora grejen med Essentials är att det är mycket enklare för nybörjare. Men annars ger det inget speciellt.

De nya klasserna är enklare att bygga, på bekostnad att de är lite tristare att spela. T.ex. så har en Thief i princip inga intressanta förmågor öht, jämfört med Rogue som kan göra daze, blind, slide:a folk etc.

Strömlinjeformat, men lite plattare.

Eksem

Champion
Böckerna i pocketformat, vilket är helt genialt bra nästan hela tiden; i övrigt måste man vara en riktig WotC-nörd för att skaffa dem om man redan spelar 4E (jag är sådan).

Eventuellt så är det rätt fräckt med alla tokens, kartor, äventyr och sådant som man får med i lådorna. Det finns tokens för alla monster i Monster Vault-lådan t.ex. Själv kör jag ju med Chessex-matta och plastminis, men är man ok med tokens får man ju alla man behöver i Monster Vault.

Vi kör med alltihop i vår spelgrupp, spelarna har fått göra rollpersoner ur vilka källor de vill, men jag tar alla monster från nya Monster Vault till Essentials och har Rules Compendium och nya SL-skärmen som regelkällor. Jag har inte upptäckt några problem som inte har haft med mig personligen att göra.

anth

Vetefan
Om du redan har 4E och är nöjd med det får du nog inte ut så mycket.

Essentials Rules Compendium kan du skaffa om du vill ha en komplett erratad version av reglerna - den är ganska bra.