Nekromanti Vad för folkslag gillar ni bäst att spela?

rks

Warrior
Själv är jag ganska mycket för att spela human, främst för att få en extra feat. För min del, som sällan tar skill-feats, betyder det att jag dels får skillpoints och dels att jag kan fördjupa förmågorna tidigare. Å andra sidan förlorar jag olika traits...

Är det gnomer, halv-orcher, alver av någon ovanlig undervariant, tieflings, halv-ogres eller annat som lockar er? Varför? Eller är det bara jag som sitter fast i att nästan bara spela människor? :gremtongue:

Pom

Swashbuckler
Människor

Håller med.

De flesta förebilder och hjältar som inspirerat mig genom åren har varit människor, och det är ju dessa som ligger och skvalpar i mitt undermedvetna.

Och feats är en av de absolut roligaste delarna med D&D, så ett extra sådant är fina fisken! :gremgrin:

Dessutom är det nog en vana sedan den gamla AD&D-tiden när allt utom människor vara begränsat med maxlevel.

rks

Warrior
Maxlevel

Ja den där regleln fattade jag aldrig så jag tog bort den i min kampanj. Men något jag upptäckte var hur underbart effektivt det var med dual-class humans... Dra upp en human fighter till lvl 9-10 (få massa hitpoint) och kör på som wizard/cleric sedan. Mumma!

Pom

Swashbuckler
Re: Maxlevel

Men något jag upptäckte var hur underbart effektivt det var med dual-class humans... Dra upp en human fighter till lvl 9-10 (få massa hitpoint) och kör på som wizard/cleric sedan. Mumma!
Heh! Jo, när man väl kom upp i lvl så man fick bägge klassernas förmågor då var man i hästväg. Men det var besvärligt innan dess. En lvl 10 fighter som bara hunnit skaffa ett par lvls som wizard hade massor av hp men var i övrigt rätt oduglig jämfört med de lvl 11+ han då skulle äventyra tillsammans med. Det var hårda värdegränser också för att få bära sig åt så. Men var det bara några lvls så trillade väl xp in rätt snabbt.

Rising

Vila i frid
När jag introducerade DnD för mina spelare så var det Halflings, Gnolls, olika Genasis, Mindflayers, Hobgoblins, Thri-Kreens och Kobolder som slog högst. Alla diggade Githyankis när de såg bilderna, men tyckte sedan, något besviket, att de var lite väl koboldiga i själva rasbeskrivningen. Å andra sidan så var tanken på en pacifistisk Githyankirebell (typ en lärd man eller filosof/bard) rätt lockande. De gillade den tanken mer än att spela som godhjärtad Drow (även om några tyckte att de var rätt tuffa också).

Jag hade ingen Eberron-bok vid tillfället, men jag vet att de skulle gilla att spela som warforged också.

Jag har förresten någon bok där det visas ett band med en Umber Hulk-munk som slåss med ögonbindel över sina knäppis-ögon, och där en Phase Spider Rogue backstabbar fiendesidans magiker. Alla tyckte att det gänget var ashäftiga, och att det var den typen av karaktärer vi skulle ha i vår kampanj. (som ännu inte börjat)

Själv skulle jag helst vilja vara en Avolakia i en stadskampanj, och en Insectile någonting (typ en Mindflayer eller en Sahuagin) i ett dungeonbashingäventyr.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Håller med Rising här. Jag gillar de bestialiska folken mer än standardtjafset. Helst av allt skulle jag vilja spela Mind Flayer, men level-adjustment ställer till det eftersom alla andra måste ha så rackarns hög level för att behålla balansen.

Men det vore skojigt i varje fall. Mind Flayers är lätt den häftigaste rasen, både till utseende och kultur. De är så knarkat Cthulhusköna.

Jag skulle vilja vara en LE Half-Illithid tiefling rouge/soulknife/ranger med dvärgar som favoured enemah! Sedan skulle knubbisarna få det jobbigt!

:gremlaugh:

Darth Vulf, skojar men är allvarlig

Bombu

Hero
Håller med Rising här. Jag gillar de bestialiska folken mer än standardtjafset. Helst av allt skulle jag vilja spela Mind Flayer, men level-adjustment ställer till det eftersom alla andra måste ha så rackarns hög level för att behålla balansen.
Men kör med mind flayer för tusan. :gremlaugh:

Det är ju himla kul att ha lite extra monstriga monster och få den där monster känslan.

Jag tycker inte det är nått problem att det blir hög nivå, DnD är ju ett spel som faktiskt klarar att det är mäktiga PCs i busken.

MiniCthulu som springer runt och suger i sig hjärnor från folk, kan det bli mysigare.

Jag tänker lite grann om man inte kan få leva ut sina spejsiga (ej barnförbjudna) fantasier i rollspel, var ska man då få göra det?

Finsmakare.... dvärgar jojo....

Själv är jag nog älvfetichist, och tycker älvor av alla slag är de coolaste spelar raserna.

Bombu

Basenanji

Postd20modernist
Böring

Jag är så himla tråkig men det blir standardtjafset för mig.
Om jag skulle spela ett mysko monster skulle jag vara osäker på om jag betedde mig som ett monster borde.
Min fantasi känner vissa begränsningar.

Sedan blir det svårt att vara en good guy. Jag vill vara en good guy. Eller en elak gnom som pysslar med nekromanti.

/Basenanji

G

Guest

Guest
Tiefling eller Drow

Människa har jag provat i 31 års tid utan större framgång, så nu får det bli något annat...

Jag gillar Tiefling för deras exotiska bakgrund. En evil outsider, men som kan vara god ändå. Läckert med effekter som röda ögon, doft av svavel, eller eldrött hår...Tiefling spelas bäst som Rogue eller Wizard. Deras DEX och INT bonus, plus deras resistance, mörkerseende och "Darkness" gör dem till en stark ras som är kul att spela. När man kliver in på ett värdshus sent på kvällen och mörkret har fallit, tittar människorna skrämset på en....

Drows gilar jag för att dem är helt enkelt coolast. Jag säger bara Drizzt D´urden. Det räcker. Drows gör sig bäst som Fighters eller Wizards, och deras Spell resistance gör dem till fruktade fiender. Jag gillar även det faktum att en hjälte-Drow kan vara god, och med featen "Daylight Adaptation" kan han springa runt ovan jord utan massa problem. Tänk er mörk hy och silvervitt hår. Ballt!

G

Guest

Guest
Forgotten Realms

Ännu en anledning till att köpa Forgotten Realms Campaign Setting.

Bläddra upp "Races", "Aasimar" och njuuuuuuuuuuuuut!

Hunk

Hero
Eller Wilderlands of High Fantasy...

...där Avalonians (blåhudade människolika humanoider) har +2 på CHA utan levelmodifikation.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag gillar framför allt alver, gnomer, genasi och tieflings bland de mer "normala" raserna. Sedan finns det ett gäng andra mer ovanliga raser, till exempel uldra, githyanki, feytouched, lythari, orog, nixie och fey'ri. Nu har jag visserligen inte fått tillfälle att spela något annat än alv, gnom, nixie och fey'ri, men i princip är dessa raser de som tilltalar mig, förmodligen för att de antingen har hög CHA eller helt enkelt ser häftiga ut (ytlig, jag vet).

Organ

Out of time, out of mind
Jag spelar gärna människor. Inte så mycket för de extra featsen (även om det alltid är kul med sådana) utan för att man kan göra så mycket med dem. Eftersom människor inte har nått speciellt "sätt" de ska vara på står det en helt fritt att skapa en figur utan några måsten. Det är i mina ögon den stora fördelen med att spela människa. Att man kan hitta på i stort sätt vad 17 som helst utan att någon kan tycka "Nja... det där känns väl inte som en särskilt passande bakgrund för en människa?".

Det sagt så måste jag även säga att dvärgar är mina favoriter bland ickemänniskorna, och det av anledningar som konstigt nog är helt motsatta från mina ovan skäl att vilja spela människor. Dvärgar, och många klassiska fantasyfolk med dem, är så klichéfyllda att jag ser det som en utmaning att skapa en figur som går utanför dessa klichéer men fortfarande har element i sig som känns dvärgiska.

Fast om man inte får säga emot sig själv, vem fan har man då rätt att säga emot? :gremgrin:

/Anders