Nekromanti Vad för indiespel ska man spela då?

solvebring

Superhero
Det är ju jävligt mycket indie på tapeten här nu, vilket är väldigt trevligt. Jag har dock inte spelat så mycket indie, jag har antagligen läst väldans mycket mer om indie än vad jag tillbringat speltid med sådana kreationer. Nåväl, det finns ju en uppsjö indiespel - hur mycket som helst - men frågan är vad som faktiskt är bra och värt att köpa (eller ladda ned i de fall det finns gratisex).

Det är just därför jag skapar den här tråden, så att folk ska få lufta sig och ge tips på bra indie. Och släng förböveln inte vara ut en länk eller titel! Om du nu tycker att ett spel är så bra så vill vi ju självklart höra varför, varför det är bra, innan vi kollar länkar osv.
Shoot!

Arfert

Facit
först tror jag man ska fundera på vilken slags spel man vill spela överhuvudtaget, indie är ju väldigt brett.. finns ju dessutom "ickeindie" som egentligen har rena indiemekanismer...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Itras By

Itras By

http://itrasby.no/

395 kr på Adlibris

Itras By är ett norskt indiespel. Det utspelar sig i en surrealistisk sekelskiftesstad, med talande apor och gator som bara finns på onsdagar. Reglerna är busenkla och man använder bra och tydliga kort istället för kryptiska tärningar. Formen är traditionell/samberättande med en SL och spelare med rollpersoner.

Jag tycker att man skall skaffa Itras By om man är en nybörjare och nyfiken på rollspel, för jag har aldrig sett något bättre nybörjarspel, iaf nybörjarspel riktat till vuxna.

Erfarna (trad-) rollspelare kommer att hitta ett nytt sätt att spela och tänka på rollspel, boken är full med spelartips och spelledartips och bra mycket roligare att läsa än det mesta annat jag sett i rollspelsväg.

Erfarna (indie-) rollspelare kommer nog inte att hitta så mycket nytt i Itras By egentligen. Regelmekaniken är kortbaserad och lättportad till andra spel om man gillar den. Vill man snåla kan man ladda ner korten gratis från hemsidan, vilken recension som hellst av spelet förklarar hur man använder dem. Spelvärlden är cool och boken är som sagt trevlig att läsa vilket kan motivera ett köp även för veteraner.

solvebring

Superhero
indie är ju väldigt brett
Sant, fast det är egentligen det som är det trevliga. Börjar jag specificera mig så kommer jag säkert att gå miste om en massa intressanta svar. För mig räcker det egentligen att det inte är trad eller alltför tradigt. Med andra ord vill jag inte ha spel som är från små, självständiga förlag ("indieförlag") så länge de är tradiga. Indie - inte trad. :gremsmile:
Kan väl dock lägga till att en allmänuppfattning finns ju att indiespel ska vara narrativa och för all del, gärna det.

solvebring

Superhero
Jag säger som till Arfert - vi behöver inte vara så jävla petiga. Så länge det inte är trad, så länge det representerar inte, känns indie och främst är indie enligt dig så tipsa på. Om du sedan tycker att det ska vara narrativt för att vara indie så gärna för mig, me like. Kör i vind bara. Tänk inte så mycket på vad det ska vara så länge det inte en ren och skär trad som jag kan köpa i vilken bokshop som helst. Story now! är bra, så har du massa Story now!-tips så sure.

Sodivra

Champion
  • Jag har ju redan gett dig Dogs in the Vineyard, det är en av mina favoriter, men det fastnade du ju inte riktigt för.
  • Apocalypse World vill jag rekommendera till ALLA. Författaren säger att det är inte riktigt ett story game, men skitsamma, det har mycket bra från story games, mycket bekant från trad, och mycket bra från impro. Men jag vet inte, du kanske inte riktigt är en Vincent Baker-kille?
  • Primetime Adventures kanske skulle vara något för dig ändå? Det är väldigt avskalat och enkelt, och det känns nog inte så annorlunda från att spela tradspel, egentligen. Kan vara en bra introduktion. Det är settinglöst, ett gäng regler för att spela en karaktärsfokuserad kampanj, mer eller mindre.
  • Trollbabe säger många är en superklassiker. Man spelar hälften människa, hälften troll, som knallar in i laddade situationer och fixar upp dem, för man är en

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Itras By

Itras By är ett norskt indiespel. Det utspelar sig i en surrealistisk sekelskiftesstad, med talande apor [...]
Jag kom till ordet apor, sedan loggade jag in på Adlibris och beställde det! :gremwink:

/tobias

solvebring

Superhero
Re: Itras By

Ja, jag kikade lite sporadiskt på det när du nämnde det en annan gång. Verkade coolt och nu när du berättar det här så låter det mycket intressant.

Erfarna (trad-) rollspelare kommer att hitta ett nytt sätt att spela och tänka på rollspel, boken är full med spelartips och spelledartips och bra mycket roligare att läsa än det mesta annat jag sett i rollspelsväg.
Det låter ju verkligt lovande. Låter som att just jag själv kan få ut ganska mycket av det här spelet med andra ord.
... Tackar förövrigt för att du pang-bom skriver ett skitnajs tips, istället för att fråga vad för sorts indie jag letar efter. :gremwink:

Arfert

Facit
solvebring said:
indie är ju väldigt brett
Sant, fast det är egentligen det som är det trevliga. Börjar jag specificera mig så kommer jag säkert att gå miste om en massa intressanta svar. För mig räcker det egentligen att det inte är trad eller alltför tradigt. Med andra ord vill jag inte ha spel som är från små, självständiga förlag ("indieförlag") så länge de är tradiga. Indie - inte trad. :gremsmile:
Kan väl dock lägga till att en allmänuppfattning finns ju att indiespel ska vara narrativa och för all del, gärna det.
Tja då vill jag rekommendera Starblazer och dess kusin Legends of Anglerre. SF resp Fantasy. Två innehållsspäckade spel som samtidigt bygger på det regellätta FATE-systemet. Fast förbättrat. Fast jag vet inte om det kvalar in som "indie".

wilper

A Thousand and One Nights

A thousand and One Nights

http://www.nightskygames.com/

$22 inkl frakt i Un-store

Tusen och en natt, som rollspel! Spelvärlden är den persiska sagovärlden som vi alla känner från sagorna om Alladin och Ali-Baba. Rollpersonerna är folk som är inspärrade i den galne sultanens palats och fördriver tiden med att berätta sagor för varandra. Reglerna är inriktade på att stötta sagoberättandet på ett finurligt sätt. Formen är roterande spelledare (sagoberättare) och spelarna spelar figurerna i sagorna.

Jag vet inte hur bra spelet stöder nybörjare, jag spelar själv fortfarande efter speltest-dokumentet, det är ganska magert på spelråd. Jag får återkomma när jag läst den riktiga boken. Det är lätt att spela MED nybörjare dock, reglerna är jättenkla att lära ut och spelvärlden är känd av alla.

Erfarna (trad-) rollspelare får stifta bekantskap med det roterande spelledandet, och sättet man beskriver sina rollpersoner utifrån sinnesintryck är finurligt. Spelet innehåller ett moment av spel i spelet, där spelarna spelar roller som i sin tur spelar roller, vilket nog kan ligga som grund till ett positivt utforskande av metaspelets förtjänster. Dessutom får man äntligen användning för de hinkar med fina tärningar man samlat på sig under år av rollspelande.

Erfarna (indie-) rollspelare får ett helt ok sagospel för förberedelselösa myskvällar. Beroende på spelgruppen kan man få allt från Disney-sagor till mer "vuxna" sagor, spelet funkar lika bra med båda varianterna och allt där emellan.

solvebring

Superhero
Solvebring, jag antar att du känner dig ganska vilsen och inte har så mycket utgångspunkt, men jag känner mig också ganska vilsen och vet inte vad jag ska rekommendera utifrån denna jättekategori.
Tja, lite däråt men främst det att jag inte vill hötta med pekfingret eller för den delen låsa mina alternativ. Jag vill som sagt inte gå miste om intressanta svar. Så länge det inte är samma gamla torra trad och går som indie för andra så är det godkända tips.

Jag har ju redan gett dig Dogs in the Vineyard, det är en av mina favoriter, men det fastnade du ju inte riktigt för.
Det var ett tag sedan jag gav mig på att läsa det igen. Minns heller inte vad jag sagt om det då?
... Nåväl, det jag kan säga nu är att jag gillar Dogs, men att det har en lite skrämmande tyngd. Det känns som att det krävs rätt mycket av samtliga deltagare och att det verkligen kräver sitt allvar och fokus. Med andra ord tror jag att jag behöver mjukstarta med lite annat innan jag ger på på Dogs - som jag förövrigt väldigt gärna vill ge mig på men står lite frågande inför.

solvebring

Superhero
Apocalypse World vill jag rekommendera till ALLA. Författaren säger att det är inte riktigt ett story game, men skitsamma, det har mycket bra från story games, mycket bekant från trad, och mycket bra från impro. Men jag vet inte, du kanske inte riktigt är en Vincent Baker-kille?
Åh tusan, har aldrig hört dig rekommendera det förut. :gremwink:
Jag skulle gärna ta en titt på det här också, dock känner jag mig för tillfället lite tillbakadragen från Baker. Det känns som sagt lite för tungt för mig så här i början och vad vet inte riktigt om jag skulle hantera spelen rätt. Jag behöver nog lära mig gå innan jag springer.

Primetime Adventures kanske skulle vara något för dig ändå? Det är väldigt avskalat och enkelt, och det känns nog inte så annorlunda från att spela tradspel, egentligen. Kan vara en bra introduktion. Det är settinglöst, ett gäng regler för att spela en karaktärsfokuserad kampanj, mer eller mindre.
Låter som en bra startnivå iaf.

Trollbabe säger många är en superklassiker. Man spelar hälften människa, hälften troll, som knallar in i laddade situationer och fixar upp dem, för man är en Trollbabe! Öh, om jag fattat det rätt. Poppe! Berätta om Trollbabe!
Berätta mer än gärna! :gremlaugh:

Nej, nu vet jag vad du ska göra! Ifall du känner dig lockad av att spela pulp-hjältar i ett Flash Gordon-aktig version av vårt solsystem, ladda ner Danger Patrol! Det är gratis, det är snyggt, det är kul, det går snabbt att lära sig, och det är inte så svårt.

Mitt Danger Patrol-råd: Se till att planera ut lite mer än bara introscenen på äventyret, men inte mycket mer. Typ, förklara den också. Behöver inte vara så komplicerat.

"I introscenen kidnappar rådgivaren till Uranus kejsare venusambassadören för att Venus' Drottning ska förklara krig mot Uranus, vilket inte kejsaren vill." Det räcker som förberedelse, sedan kommer det de andra spelarna att ge dig tillräckligt med sina "Previously on"-segment för att ni ska kunna bygga suspense, danger och interlude-scener.
Sounds cool! Det här ska jag verkligen ta en kik på. Jättetack!

Sodivra

Champion
solvebring said:
... Nåväl, det jag kan säga nu är att jag gillar Dogs, men att det har en lite skrämmande tyngd. Det känns som att det krävs rätt mycket av samtliga deltagare och att det verkligen kräver sitt allvar och fokus. Med andra ord tror jag att jag behöver mjukstarta med lite annat innan jag ger på på Dogs - som jag förövrigt väldigt gärna vill ge mig på men står lite frågande inför.
Jaaaaaa, det kan nog stämma... Bakers spel känns ofta som att de ställer upp verkliga människor framför en, av kött och blod, och sedan bara låter dem stå för sig själva, så att säga. Spelen handlar om bara människor, liksom. Jag älskar det. Men jag kan tänka mig att det kan kännas tungt och torrt också.

Det är också därför jag inte är helt säker på att Apocalypse World skulle klicka som ditt första indiespel.

Arfert

Facit
Apocalypse World låter koolt, nå jag så småningom kommer införskaffa... Primetime Adventures har jag och gillar.

Trollbabe låter för fjantigt. Och serien som finns.. nej.

The Extraordinary Andventures of Baron Munchausen kanske kan vara nåt. Kul spel, och författaren har också varit med och skrivit på nya versionen av min favvo Dragon Warriors.

wilper

Lady Blackbird

Lady Blackbird

http://www.onesevendesign.com/ladyblackbird/

Gratis.

Lady Blackbird är egentligen inte ett rollspel så mycket som en färdig situation med färdiga rollpersoner, tillräckligt för en kväll av spelande. Men det blir en bra kväll av spelande. Spelvärlden är ångpunkig Fireflyish i ett hav av gas. Reglerna är tillräckliga men inte mer än så. Formen är toktrad, spelledare som bestämmer och spelare som spelar sina (förberedda) roller.

Nybörjare får det kanske lite svårt, spelet är kort och förklarar inte vad rollspel är osv. Dessutom är reglerna inte svåra men lite... pilliga. Man skall nog ha något spel bakom sig innan man hoppar på det här, även om man har en veteran som spelledare. Alla spelets regler är dock hyffsat begripligt skrivna på varje rollformulär, vilket underlättar en hel del.

Erfarna (trad-) rollspelare kommer först att bli förvirrade för reglerna är inkompletta, men de räcker för att fixa det medföljande "äventyret". Men är man bara beredd att husregla lite och köra så blir det ett rätt juste swashbuckling-äventyr i konventsformat. Spelet presenterar metoden "att spelleda genom att ställa frågor", en mjukstart i samberättande.

Erfarna (indie-) rollspelare får en förberedelselös spelkväll, eller möjligen kvällar om man gillar det så mycket att man vill spinna vidare. Spelledaren behöver typ 10 minuters förvarning, det går snabbt att lära sig reglerna och sätta sig in i situationen som är äventyrets startskott.

Möjligen kan man ha glädje av att läsa igenom http://wilper.wordpress.com/2010/04/21/playing-lady-blackbird-by-john-harper/ innan man börjar spela, jag har bloggat lite råd till den som skall spelleda det första gången.

Arfert

Facit
Dogs (som jag äger och läst, men aldrig spelat) tycker jag är lite "äckligt", som att spela Talibaner eller nåt som ska styra upp. Alla mina instinkter när jag läser spelet vill bara rida iväg ock skjuta av gubbarna i kyrkan i stället. Och be gud dra åt helvete.

Konstigt nog har jag inga problem att spela häxjägare i Warhammer eller nån slags korsriddare. Kanske för att det är mer distans där.

solvebring

Superhero
Arvidos said:
solvebring said:
Sounds cool! Det här ska jag verkligen ta en kik på. Jättetack!
Gör det nu.
Ska ta ett bad nu men jag har iaf plockat hem det. Får bli läsning senare ikväll. Plockade hem båda filerna eftersom jag inte var säker på vilken som var vad. Alpha är själva spelet antar jag?

Sodivra

Champion
Arfert said:
Dogs (som jag äger och läst, men aldrig spelat) tycker jag är lite "äckligt", som att spela Talibaner eller nåt som ska styra upp. Alla mina instinkter när jag läser spelet vill bara rida iväg ock skjuta av gubbarna i kyrkan i stället. Och be gud dra åt helvete.

Konstigt nog har jag inga problem att spela häxjägare i Warhammer eller nån slags korsriddare. Kanske för att det är mer distans där.
Vad ska jag svara på det här? Jag blir lite stött av att du tycker att mitt förslag är "äckligt". Om det var solvebring som sa det för att förklara varför han inte är sugen på Dogs så hade det ju varit helt okej, för det är ju det som den här tråden handlar om.

Men jag fattar väl egentligen att du vill få skriva av dig när Dogs får cred, på samma sätt som jag vill få skriva av mig när jag läst ditt inlägg.

Men det har jag ju gjort nu, så det är ingen mening för mig att hetsa upp mig mer. :gremsmile: