Rickard
Urverk speldesign
När jag satt och sket (kommer på många idéer då) så kom jag å tänka på en sketch i Hipp, hipp som gick ut på att expediten avslöjade slutet på vissa filmer, exempelvis hela vändningen i The usual suspects (de misstänkta). Ok, det var kanske kul en gång men sketchen återkom hela tiden och poängen ändrades inte. Jag såg inte direkt humorn i det förrän jag tänkte efter lite. Grejen med sketchen var inte att "kunden" blev uppgiven över att slutet uppdagades, utan att faktiskt tittaren som inte sett filmen fick den spoilerad via skämtet. Finurligt!
En annat sketch som jag tyckte liknade det ovan inkluderade Anna Mannheimer och någon annan tjej som spelade manliga transor. De hade förställt rösten via en ljudredigerade så att den lät mörkare och så satt de och snackade. Jag förstod inte direkt det roliga i det hela men sedan insåg jag att de faktiskt försökte spela någon som spelade kvinna och att de behövde göra sig till för att göra det trovärdigt. Istället för att sitta som... normala kvinnor så uppförde de sig istället (med kroppsspråket) som manliga transor.
Vad ska man egentligen kalla den typen av humor? Har ni själva på några fler exempel? Det är inte flernivåshumor likt Monthy Python brukar köra med. De flesta skämt kan man skratta åt på två olika sätt. Du vet, till exempel i Life of Brian. Killen som målar slagord på väggen och legionären som kommer förbi och rättar hans latin är exempelvis rolig för den bisarra situationen men är också rolig för de som pluggat latin och faktiskt vet hur jäkla krångligt latin är. Rymdvarelserna som dyker upp är kul för den bisarra situationen men (nu minns jag inte riktigt vad min SO-lärare sade) det står ibland inte i Bibeln hur Jesus dök upp på vissa ställen. Monty Python gav svaret.
/Han som däremot kommer å tänka på deras idé om att de ständigt skulle sänka ljudet i The flying circus under ett avsnitt så att folk hela tiden höjde volymen och sedan skulle de braka på med världens ljud i slutet av programmet (vilket de naturligtvis inte fick genomföra för BBC hade något i deras regler som förbjöd det)
En annat sketch som jag tyckte liknade det ovan inkluderade Anna Mannheimer och någon annan tjej som spelade manliga transor. De hade förställt rösten via en ljudredigerade så att den lät mörkare och så satt de och snackade. Jag förstod inte direkt det roliga i det hela men sedan insåg jag att de faktiskt försökte spela någon som spelade kvinna och att de behövde göra sig till för att göra det trovärdigt. Istället för att sitta som... normala kvinnor så uppförde de sig istället (med kroppsspråket) som manliga transor.
Vad ska man egentligen kalla den typen av humor? Har ni själva på några fler exempel? Det är inte flernivåshumor likt Monthy Python brukar köra med. De flesta skämt kan man skratta åt på två olika sätt. Du vet, till exempel i Life of Brian. Killen som målar slagord på väggen och legionären som kommer förbi och rättar hans latin är exempelvis rolig för den bisarra situationen men är också rolig för de som pluggat latin och faktiskt vet hur jäkla krångligt latin är. Rymdvarelserna som dyker upp är kul för den bisarra situationen men (nu minns jag inte riktigt vad min SO-lärare sade) det står ibland inte i Bibeln hur Jesus dök upp på vissa ställen. Monty Python gav svaret.
/Han som däremot kommer å tänka på deras idé om att de ständigt skulle sänka ljudet i The flying circus under ett avsnitt så att folk hela tiden höjde volymen och sedan skulle de braka på med världens ljud i slutet av programmet (vilket de naturligtvis inte fick genomföra för BBC hade något i deras regler som förbjöd det)