Krille said:
Och med "bra" menar jag väldesignat, välbalanserat, speltestat, snabbflytande, som är kul i sig själv utan att spelledaren behöver tolka spelarhandlingar, och som inte går sönder om man som spelare inte är snäll mot systemet.
Vi har väldigt olika uppfattning om "bra"
Jag tycker att väldigt många OSR-kloner är väldesignade, välbalanserade och speltestade (det finns väl ingen genre som är mer speltestad?).
Sedan kommer den delen av ditt inlägg som är en ögonöppnare för mig.
Enligt mig är ett spelsystem som är kul i sig självt felkonstruerat - eftersom det enligt
MIG flyttar fokus från rollspelandet till själva spelsystemet.
Och där har du nog också en förklaring till varför jag tycker om GURPS, som du inte tycker om.
Sen är en av grundpelarna i OSR just att spelledaren ska tolka spelhandlingarna - det är ju vad
"rulings, not rules" betyder!
Du tycker helt enkelt inte om grundknceptet till OSR.
Men det finns hopp även för dig.
Mitt förslag är att du tar dig en titt på
DCC - eftersom den innehåller de saker som jag inte tycker om (och följaktligen borde passa dig).