Inkognito;n137503 said:
Jag instämmer i att Mutant År Noll är ett fantastiskt rollspel. Nu är det post apokalyps förvisso en favorit genré, men jag föredrar regeltunga spel villet M:0 inte alls är. Däremot är det genialiska regler och väldigt välanpassade till spelet. Rekommenderar det starkt! Du får kommentera mer specifikt vad det är som känns fel så ska jag försöka reda ut om dina motsättningar är rationella eller inte!
Låter onekligen som att Mutant år noll är jävligt bra. Det jag fått för mig är att det är massa "nytänkande" tjafs och med det menar jag att man inte spelar det som ett klassiskt rollspel där man gör en gubbe och sedan ger sig ut på massa äventyr. Vi var nära på att välja Svavelvinter när vi skulle välja ett rollspel att spela, men det blev Symbaroum när vi insåg att Svavelvinter hade massa konstiga komponenter inbyggt. Vi är väl än så länge lite rädda för att ge oss in i något som är för annorlunda. Sen har jag/vi inget emot postapokalyptiska prylar då vi älskade Mutant UA som är det rollspelet vi spelade innan vi la ner rollspelandet. Det är också en av anledningarna till att Järnringen ligger oss varmt om hjärtat.
Angående tipset om Sci-fi så kommer jag nog köpa det där paketet med 3 rollspel för 300 kr, för att jag gärna supportar svenska rollspel även om vi inte kommer spela det. Jag köpte nämligen Draksaga bara för att det var billigt och jag gick inte igång alls på regelsystemet som kändes för simpelt och tråkigt. Sen att boken kändes sisådär rent produktionsmässigt gjorde att suget inte direkt ökade. Jag har således lite misstankar om att Sci-fi inte kommer falla mig i smaken då jag gillar påkostade prylar med en hög lyxkänsla och om regelsystemet dessutom påminner om Draksaga så blir jag direkt skeptisk. En annan faktor är att jag gärna vill kunna bada i officiellt utgivna produkter till ett och samma rollspel. Stadsmoduler, officiella äventyr och så vidare. Jag gillar inte att man bara har en regelbok och sen måste göra allt jobb själv, det är alltid trevligt med lite förskrivet material man kan utgå ifrån. Jag är väl lite fantasilös och lat kanske.
Star wars låter rätt intressant. Såg dessutom nya filmen igår och älskade den så det kan definitivt vara något. Ska man välja någon äldre version då eller?
Ska kika lite på Tenra Bansho Zero och alla andra tips jag fått.