Så som jag fattat det:
Alla gubbar har ett poängvärde, och that's it. Några mer finurliga egenskaper har de inte (inte riktigt sant, de kommer dessutom alla från en region, men den informationen används bara i en avancerad spelform (mer om det senare)), men man kan förstås ha olika åsikter om huruvida formen på gubbarna kan påverka resultaten när man kastar dem.
I den vanliga spelformen så väljer spelarna gubbar upp till 15 poäng vardera och kastar dem samtidigt. De som landar med ansiktet uppåt (eller på fötterna, men det ser inte ut som om det skulle ske så djäkla ofta), deras poäng räknar man. Om någon spelare har fler varelser med fejset uppe än alla andra motspelare, då får han dessutom räkna +2 till sin poängsumma.
Den spelare som har fåtaligast poäng får sedan välja en av sina gubbar och ta denna ut ur spelet. När endast en spelare har gubbar kvar så har han vunnit.
(Varpå jag tycker att femton gubbar på en poäng vardera borde vara bäst. Jag fattar inte poängen alls med de här reglerna, och jag skulle definitivt ha hatat dem när jag var ung. Det borde finnas någon bonus för den som får högst poäng, inte bara en bestraffning åt den som får lägst, ju. Å dessutom är det ju bara värre och värre att förlora en krigare ju färre man slåss med.)
---
Nå, det finns en avancerad spelform som är mycket tuffare. Där slåss man om olika regioner. Spelarna delar på världens tolv olika regioner och så turas man om att välja någon region att kriga om. Det funkar precis som vanligt, med tillägget att regionens försvarare dessutom får följande lilla bonus: Han får välja en gubbe som landat på mage och vända upp denna, så länge som gubben kommer från regionen i fråga. Här ska dessutom alla spelare utom vinnaren välja en gubbe och ta denna från spelet.
Det betyder plötsligt att det kan bli bra att spela med gubbar med lite saftigare poängvärden, samt att man kan tjäna en del på att sprida ut gubbarna över ett antal olika regioner. Det kanske kan vara något av en skön avvägningsfråga. Jag vet inte, jag tycker iaf att det låter någorlunda vettigt ur spelsynpunkt.
Det finns dessutom följande avancerade tilläggsregler som man självklart ska spela med:
En varelse som landar på fötterna är en Hero. Om någon lyckas kasta en Hero så vinner han automatiskt och får ta över både denna region och valfri annan regon.
Om man kastat åtminstone fyra gubbar och om alla landar med fejset uppe så har man fått en Slaughter. Då får man lägga till +3 poäng i nästa strid.
Om man på samma sätt kastat åtminstone fyra gubbar som alla landat på mage, då har man fått en Ambush. Motspelarna får då lägga till en "shadow fighter" i nästa fajt. Vad nu det är. Kanske får de lägga till någon gubbe från deras samling. Den här regeln var inte så ball.
Om en spelare kastat tre varelser från en och samma region som landat med ovansidan upp och om alla dessa kommer från regionen som man slåss i, då har man fått en Team Victory och får hela +5 poäng. Så kanske är det bra att ha många småvarelser ändå och sprida ut dem över 2-3 olika regioner, bara?
---
Men allt som allt... Varför inte bara ta ens vanliga leksaksgubbar och ge dem alla en fiktiv poäng och sedan spela det här spelet utan att behöva köpa en massa särskilda gubbar?