Nekromanti Vad finns att säga om Lemuria?

solvebring

Superhero
Jag har kollat lite på Lemuria och det verkar helt klart falla mig i smaken av vad jag kan se än så länge. Jag kan inte säga varför, men när jag läser om spelet så kommer jag hela tiden att tänka på Tintin...
Nå, det står inte så mycket att läsa om spelet, såsom det alltid är med alla sortens produktinformation - det presenteras lite kort.
Så, om det finns någon här som spelar Lemuria så skulle jag gärna vilja ha både spelares och SL's åsikter och synpunkter kring spelet. Att gå lite närmare in i stämningen vore väldigt välkommet.
Tack!

Marukusu

Hero
Lemuria utspelar sig i ett ukroniskt år 1932 där Sydpolen har bytts ut mot den nya kontinenten Lemuria där världens stormakter som Storbritannien, Frankrike, Italien, Sovjetunionen och Japan (samt en hel del storföretag från USA och Tyskland) slåss om naturtillgångarna och de många mystiska fornlämningarna som finns där.

I denna tidslinje så nekas också Adolf Hitler tyskt medborgarskap och bestämmer sig därför för att försöka erövra makten i Tyskland med våld, vilket resulterar i inbördeskrig och flera omkringliggande staters indirekta interventioner.
Istället för att nazisterna är de stora skurkarna som de nästan alltid brukar vara under mellankrigstiden så är det Stalins OGPU-agenter, Mussolinis fascister och hänsynslösa storföretag som är skurkarna.

Temat är "dieselpunk" med mycket pulp á la Indiana Jones och systemet är, tyvärr, tyvärr, d20.

Jag filar f.ö. av och till på en alternativ setting till Lemuria (preliminärt satt år 1937 i en värld där Tyskland vann VK1 och med ett annat system än d20) för eget bruk, men det är en helt annan historia.

solvebring

Superhero
Lemuria och d20

Vad är det med d20 som så negativt då, något speciellt med det just i Lemuria?
Jag har själv dock aldrig spelat något d20-spel, men av vad jag hört och fattat utav det tycker jag att d20 verkar bra, dock lite omständigt i D&D där så mycket spelar in på varje slag av vad man läst och fått förklarat.

Marukusu

Hero
Re: Lemuria och d20

Främsta nackdelen som jag ser det är att man måste köpa en d20-regelbok eftersom att inga regler följer med i Lemuriaboken.
Sedan tycker jag väl som du att d20 är rätt omständigt, men jag är mästare på just det systemet.

solvebring

Superhero

men jag är mästare på just det systemet.
Vad ska du då med en extra regelbok till?

Nåja, för min del var det i alla fall en stor nackdel eftersom jag kommer att behöva lära mig d20-systemet.

Genesis

Ni dés ni maître

Nåja, för min del var det i alla fall en stor nackdel eftersom jag kommer att behöva lära mig d20-systemet.
Tja, eller så kan du sno spelvärlden och lira nå't system du redan kan.

solvebring

Superhero

Jo, fast jag skulle faktiskt gärna vilja lära mig d20. Det är faktiskt kors i taket och ren insnöadhet att inte kunna det efter åtta års rpg'ande. Det är alltid kul att lära sig nytt inom rollspel.

Dock är det lite ruttet att inte systemfunktionerna är med till ett rollspel tycker jag nog.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Vad finns att säga om Lemuria? (ot)

Jag filar f.ö. av och till på en alternativ setting till Lemuria (preliminärt satt år 1937 i en värld där Tyskland vann VK1 och med ett annat system än d20) för eget bruk, men det är en helt annan historia.
Hur vann tyskarna kriget i din alternativa värld?

/Anders

Feliath

Swashbuckler

Dock är det lite ruttet att inte systemfunktionerna är med till ett rollspel tycker jag nog.
Är det lite ruttet att systemet inte är med i alla moduler då, tycker du?
För det är väl egentligen det Lemuria är, en d20-splatbook. Jag har inte boken själv, men av den här tråden att döma är det väl en d20- och inte en OGL-produkt, och d20-licensen är till för att låta tredjeparter göra moduler till D&D och d20 Modern, inte för att göra egna hela spel.

Jag vet inte, du kanske blir grinig över att Barbia inte innehåller kompletta DoD-regler också; i så fall får du väl bortse från det här inlägget. Men jag blir i vart fall inte det.

/Feliath — Mmmm, d20

solvebring

Superhero

Är det lite ruttet att systemet inte är med i alla moduler då, tycker du?
Jaha, det var en annan sak. Trodde faktiskt att Lemuria var ett helt rollspel i sig, inte bara en sorts modul. Då förstår jag lite bättre varför inte systemet ligger med.

Marukusu

Hero

"Hur vann tyskarna kriget i din alternativa värld?"

Tja det diskuterades ju flitigt i den här tråden.

De troligaste scenarierna är väl om Tyskland antingen intar Paris år 1914 och tvingar fransmännen till en kapitulation, eller att den tyska våroffensiven 1918 lyckas bättre än den gjorde IRL. Du själv kom ju också med ett förslag ser jag:

Organ said:
Ett annat möjligt scenario är att massmyterierna inom franska armén under våren 1917 antar mycket större proportioner än i verkligheten och orsakar ett sammanbrott av hela den fronten som tyskarna, genom mycket tur och lite skicklighet lyckas utnyttja. Efter en hastigt igångsatt motoffensiv lyckas tyskarna inta Paris och Frankrike tvingas sluta separatfred. USA, som precis förklarat Tyskland krig, beslutar sig, till britternas stora skräck, för att skjuta upp den planerade amerikanska expeditionskårens överskeppning till Europa på obestämd framtid. Britterna, som helt plötsligt finner sig nästan ensamma mot de segerika tyskarna, biter i det sura äpplet och ansöker om fred. Eller nått.
Har dock i nuläget inte bestämt mig vad jag ska köra på, men det lutar åt ett långt och utdraget krig snarare än att Centralmakterna vinner redan 1914...

Arfert

Facit

Lemuria är ju en kampanjvärld till d20, inte ett eget spel.

Fast jag skulle nog inte använda d20 modern, utan True20. Eller Parallel Worlds.

Arfert

Facit

Då funkar Organs varient bra... fransmännen kapitulerar, men britterna fortsätter kriget, men ur ett försvagat läge...

solvebring

Superhero

Okej, det förklarade ett oförklarligt skryt som mer förvirrade än klarade upp varför du inte pallar d20.

solvebring

Superhero

Lemuria är ju en kampanjvärld till d20, inte ett eget spel.

Fast jag skulle nog inte använda d20 modern, utan True20. Eller Parallel Worlds.
Okej, där ser man. Men skall jag vara ärlig så vet jag inte mer om de olika d20-systemen än jag visste om Lemuria. Krille har dragit lite snabbt för mig om d20-modern och True20 i en D&D-tråd jag skapade, och jag vet alltså inte så mycket mer än att d20-modern är för nyare actionspel och att True20 är lite mer ickebankamonster, mer djup i rollpersonen osv?

Storuggla

Champion

"att True20 är lite mer ickebankamonster, mer djup i rollpersonen osv?"

Nja, True20 kan man använda till allt. Det är precis lika bra på att banka monster som att inte banka monster. Det är generiskt och enklare och smidigare än ordinarie d20, vilket man kan tycka vad man vill om.
That said så kommer ju BRP nu i maj, så varför hålla på med d20? :gremwink:

Storuggla, det är som lödder i burk

solvebring

Superhero

True20 låter kort och gott jävligt bra jämfört med modern i så fall.
Well, okej. Vilken typ av d20 system var det som användes till ursprungliga D&D, och vad för slag är det idag?
Kom bara att undra över det då folk sagt mig att det skall vara skillnad.

BRP är och förblir kungligt! Idiotsäkert system som går att modda eget av på en kvart. :gremsmile: Det kanske inte är bäst, men det är bra, vad folk än säger till mig.