Nekromanti Vad finns det för rollspel ute?

kalcidis

Hero
Nu när det varit en hel del diskussioner om independent- och gratisrollspel på sistone så skulle det kunna vara kul att ha lite koll på vad för bra produkter det finns där ute. Gärna med en kort förklaring på vad det är för spel. De behöver absolut inte vara egengjorda.

Skulle själv vilja säga big up för Serena Dawn som är helt och hållet baserat på Alien-filmerna. Dvs. de alienfilmer Ridley Scott gjorde, som Sigourney Weaver whoopar ass i. Regelsystemet är i sin tur baserat på fuzion som även det är gratis. Men det är endast en regelkärna (som jag dock anser är grymt bra, om inte t om min absoluta favorit) precis som GURPS.

Krille

Super Moderator
Nitpick

"Dvs. de alienfilmer Ridley Scott gjorde, som Sigourney Weaver whoopar ass i."

Dvs den första. Scott regisserade bara en. Det var James Cameron som regisserade den andra, David Fincher som gjorde den tredje och Jean-Pierre Jeunet som gjorde den tredje.

Krille

Super Moderator
Read what I mean! [ANT]

Naturligtvis gjorde inte Jean-Pierre Jeunet den tredje (det var ju David Fincher som gjorde den), utan den fjärde.

Dessutom gjorde han Amelie från Montmartre, De förlorade barnens stad och Delikatessen. Bland annat.

FFF

Veteran
Soviet Superspies är en djävla höjare.
Jag laddade ned det på winMX för ett halvår sedan eller så.
Jag vet inte om det finns på internet men det borde det ju göra.
Man spelar i alla fall en Sovjetisk agent och en beskyddare av världsproletariatet.
Det utspelar sig i en nära framtid där sovjet aldrig föll utan återgick till marxism/leninismen och därmed vann det kalla kriget, USA har blivit om möjligt ännu mer repressivt och djävligt, du skall i egenskap av godhjärtad välgörare kämpa för fattigbönder och arbetare världen över och rädda dem ur reaktionens händer.
Det kan vara att transportera vapen till maoistgerillan i Colombia, hjälpa tyska bilmontörer med deras strejk eller till och med avrätta amerikanska statsmän.
Det vill säga precis som det skall vara. :gremwink:

Annars har vi ju "Stjärnfödd" som finns bland gratisrollspelen här(rollspel.nu).
Ambitiöst gjort, snygga bilder och riktigt vettig layout och väldigt mycket bra information om spelet och spelvärlden.
Det utspelar sig i framtiden och har klara inslag av så väl Cyberpunk som Fantasy.
Ett illasinnat prästerskap, primitiva stammar av söta smådjur, barbarer o.s.v.
Helt klart värt att åtminstone läsa igenom.

Rising

Vila i frid
Spontant kommer jag på dessa:

Gurgeh's Millennium måste definitivt uppmärksammas här. Det har inget med teve-serien med samma namn att göra, utan det är ett Sandman-aktigt spel med fantasifulla ting som lever i vår verklighet. Det är ett ambitiöst arbete och ett gediget hantverk som imponerat på många här på forumet.

När det gäller internationella spel så är Wuthering Heights ett utropstecken. Det bygger förstås på boken "svindlande höjder" och är härligt överdramatiskt på ett löjeväckande sätt. Kittlande och nydanande.

/Rising

FFF

Veteran
Skymningshem är ganska bra det också.
Jag gillar inte riktigt västmark men SH är värt ett högt betyg.
Genomtänkt, spännande och riktigt tilltalande de tråkiga mangabilderna till trots.

Krille

Super Moderator
Re: Mangabilder? [ANT]

"Det finns väl nästan inga bilder alls till Skymningshem? Vafalls?"

Jodå. Det finns en del på sidan, och det finns en liten moj i marginalen längst ner. Samtliga är tecknade av undertecknad, och därmed är de tecknade i en mangaaktig stil.

Morgoth

Swashbuckler
Ah. Eh?

"Jodå. Det finns en del på sidan, och det finns en liten moj i marginalen längst ner."

Ah, jag vet. Det finns ju några i Playelf också.

"Samtliga är tecknade av undertecknad, och därmed är de tecknade i en mangaaktig stil."

Eh? Mysko, jag har aldrig riktigt uppfattat din stil som "manga" (anime kanske är ett bättre uttryck när man syftar på själva stilen), snarare någon sorts mysig sagostil (fast jag kan tänka mig att du har tagit lite inspiration från Megatokyo, då du hänger där ohälsosamt mycket :gremtongue:). Särskilt de där näsorna är mysiga.

Fast det är ju kul, alla mina kompisar tycker att jag ritar mangaaktigt, så då ska väl ditt definitivt räknas som manga (nog med det ordet nu, jag får utslag).

Krille

Super Moderator
Re: Ah. Eh?

"Mysko, jag har aldrig riktigt uppfattat din stil som "manga" (anime kanske är ett bättre uttryck när man syftar på själva stilen), snarare någon sorts mysig sagostil (fast jag kan tänka mig att du har tagit lite inspiration från Megatokyo, då du hänger där ohälsosamt mycket )."

Ska man vara helt petig så är det nog Håkan Ackegård och Masamune Shirow som är mina största influenser vad gäller stil (och till viss del motiv). Megatokyo är ett sent inslag.

Men manga är ett rätt flytande begrepp, från den tämligen realistiska stilen hos Ryoichi Ikegami (tecknaren bakom mangan Crying Freeman) till stora ögon och liten mun i Rumiko Takahashis stil - och rätt långt bortom dessa båda gränser. Det finns mangatecknare som tecknar lika uselt som Scott Adams, fast i mangastil.

Mask_UBBT

Hero

"Samtliga är tecknade av undertecknad, och därmed är de tecknade i en mangaaktig stil."

Hur kom du in på det, om jag får fråga?

...så man vet vad man ska se upp för... :gremwink:

Krille

Super Moderator

"Hur kom du in på det, om jag får fråga?"

Det bara blev så. :gremwink:

Nä, men jag liksom gillade stilen, så den fastnade. Jag tror dock att Håkan Ackegård är den stora orsaken (eller skulden - det beror på hur man ser det) till att min stil började utvecklas som den gjorde. Ännu en bidragande orsak är nog att jag aldrig hade tålamod att teckna fotorealistiskt.

Insignia

Swashbuckler
Manga/Anime

"anime kanske är ett bättre uttryck när man syftar på själva stilen"

Varför det? Anime är per definition animerat, och är därmed inget bra uttryck för en stillbild.

Insignia

Swashbuckler
Re: Manga/Anime [OT]

"Är bilden färgad så tycker jag det är lite anime över den. Men det är jag det!"

Ja, det är du det. Färg gör inte en bild animerad.

FFF

Veteran

Inte i själva spelet nej. Men på sidan finns de.
Små gräsliga förvridna skapelser(det tycker jag om nästan all manga så det är inget specifikt för hur den som teknat teknar), nog för att skrämma både liv och lem ur en.