Nekromanti Vad finns i ett hus?

Dilandau

Myrmidon
Hej! Ibland inser jag att jag egentligen inte har koll på någonting. Som nu. Jag sitter och spånar på några äventyrsplatser inför min SotC-grej (som för övrigt knappast kommer komma igång förrän om 2 veckor. Jäkla jobb) och kommer bara inte på något vettigt.

Jag är ute efter ett spännande hus.

Vad finns det egentligen i ett hus? Ett stort, medeltida, sword & sorcery-hus som ägs av en riktigt rik handelsman? Det har förmodligen en stor trädgård, kanske en mur runtomkring. Ett par vakter, eller tjänare i alla fall. Sovrum, bibliotek, kanske någon sorts matsal. Men sen då? Jag behöver hjälp!

Jo, en sak vet jag. Ägaren har lite mysko fritidsintressen, så under huset, finns en liten gladiatorarena där folks kan puckla på varandra. Med läktare och hela köret. Vilket givetvis leder till frågan: Vad mer kan tänkas finnas i anslutning till arenan?

Storuggla

Champion
"Ett stort, medeltida, sword & sorcery-hus som ägs av en riktigt rik handelsman? Det har förmodligen en stor trädgård, kanske en mur runtomkring. Ett par vakter, eller tjänare i alla fall. Sovrum, bibliotek, kanske någon sorts matsal. Men sen då? Jag behöver hjälp!"

Kök, rum för att ta emot folk i, solarium (rum där man kan sitta och läppja vin medan solen skiner ner på en genom ett fönster i taket(), garderober, hall, korridorer, väntrum, förvaringsrum, skafferi, balkong och... öhm... skithus. Och en walk-in garderob kanske? Tjänstefolk sover vid sin arbetsplats ändå, så de ska inte ha rum. Och en vinkällare. Kanske ett gästrum också.

"Ägaren har lite mysko fritidsintressen, så under huset, finns en liten gladiatorarena där folks kan puckla på varandra. Med läktare och hela köret. Vilket givetvis leder till frågan: Vad mer kan tänkas finnas i anslutning till arenan?"

Utrymmen där de som ska puckla på varandra kan vila ut innan och efter slagsmålen, utrymmen för förvara allehanda junk i och ett slaktrum där man styckar förloraren till lagom små bitar så han är enklare att göra sig av med.

Storuggla, tysken får sova i trädgården

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Ett torn, som man kan förvara både dottern och hennes dygd i.

Storuggla

Champion
Och en vind, där man kan förvara den deformerade sonen tills han får tuppjuck och blir en mordgalning och mördar hela familjen.

Storuggla, på spanskt vis

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Ska du ha en gladiatorarena där nere så blir det en rätt rejäl källare... helschysst! :gremgrin: Det måste ju finnas ett par burar att låsa in farliga bestar i (männskliga såväl som djuriska). På läktaren bör det ju finnas en fläskig stol/liten tron ägaren kan sitta på.

I det vanliga huset så ska det förstås finnas allsköns värdesaker (allt från vackra krukor med fint vin till ett ruggigt förskönat proträtt av husets herre med en fånigt dyr ram till). Kanske har han även kommit över nån intressant grej från det stora kriget som han inte borde ha...? (ja, det "försvunna nazistguldet" på nåt sätt)

Dilandau

Myrmidon
Skithus

Hur såg skithusen ut under medeltiden (typ)? Hade man ens skithus, eller vad det potta som gällde? Eller bara ett hål i golvet? Eller vad? Vad torkade man sig med?

Walk-in-garderob är fö klockrent.

Dilandau

Myrmidon
Oooooo... givetvis ska han ha en massa "naziguld" gömt någonstans i huset. Förmodligen gjorde han sig en förmögenhet genom att ha rejält flexibel moral under kriget.

Dilandau

Myrmidon
Re: Huset på bilden...

fantastisk bild, jag tror jag snor den rakt av. Varifrån kommer den?

Jag gillar gladiatorarenan... liten och skitig, liksom. Förresten. Vad finns på botten? Sågspån? Grus? Bar sten? Jag skulle nog rösta för sågspån.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Sågspån eller liknande är bra -- god uppsugningsförmåga och lätt att skyffla bort, så att man inte har några osnygga blodstänk när dagens underhållning är över.

Dilandau

Myrmidon
Slaktrum?

ett slaktrum där man styckar förloraren till lagom små bitar så han är enklare att göra sig av med.
Det där tycker jag låter i morbidaste laget. Men vad hände egentligen med alla fallna gladiatorer (och kristna) från Coloseum. Dumpade man dem i sjön? Eller fick deras ägare (eller vad det nu kan vara) ta hand om dem?

Honken

Hero

Pigkammare
Drängkammare (vinden)
Glöm inte att finfolket inte kan tänkas använda samma gångar som tjänstefolket. Därför är det nog ganska troligt att tjänstefolket har egna trånga gångar att förflytta sig i huset. Skulle tro att köket är centralt för tjänstefolket.

/Honken

Rosen

Myrmidon
Re: Skithus

Man använde antingen pinnar eller handen när man torkade sig.

Och här har vi anledningen att medeltidens människor använde hosor och tunika - tänk er själva att först använda ena handen och sedan försöka få på sig brallorna igen. (-:

--
Åke

Organ

Out of time, out of mind
Re: Skithus

Man använde antingen pinnar eller handen när man torkade sig.

Och här har vi anledningen att medeltidens människor använde hosor och tunika - tänk er själva att först använda ena handen och sedan försöka få på sig brallorna igen. (-:
Bajs på handen eller bajs i byxlinningen. Jag vet inte vad som skulle vara värst. :gremblush:

/Anders (som är glad över att han lever under en tid då det finns muggpapper)

Johan K

Gammal & dryg
Vad jag skulle vilja se mer, än vad dnunämner, är the-rumet Där så finns det en styck öppen spiis, bågra softa fotöljer, ett barskåp med diverse starka drycker & sådant.
Sedan så ska det såklart finnas några hemmliga gångar, hemliga rum & en & anann hemlig flyktväg. Såklart..

Vad mer kan tänkas finnas i anslutning till arenan?
Vaktmästre som sköter sjläva areenan, folk som tränar gladiatorerna när de inte slåss på riktigt, kansek några gycklare som uppträder imelan fighterna. Swedan så om du har ränkt att ha djur med så är det jku såklar bra att ha med folk som sköter dem.

Dilandau

Myrmidon
Re: Slaktrum?

Jo, det är rätt underground det hela. Tänker mig att folk (frivilligt eller ofrivilligt) kommer dit för att tjäna pengar/betala av skulder eller göra sig ett namn i konstiga kretsar. Vissa rika krösusar agerar sponsorer åt gladiatorerna (egentligen är de inga gladiatorer, bara vanliga stackare som måste slåss för sina liv mot marginell ersättning (om någon)).

Typ som den illegala boxningen i filmen "Snatch".