Nekromanti Vad finns i Misia?

Conan

انتفاضة
Mina rollpersoner ska på en klassisk skattjakt till Misia i Consaber för att få ihop pengar till en längre resa. Med sig har dem bl.a.. en jargier som kommit över unik information om plasten som får honom att tro att hans expedition ska bli framgångsrikare än tidigare expeditioner.

Rollpersonerna är med som muskler.

Vad är det för unik information jargien sitter på? Och vad finns i Misa?

Misia beskriv i Consaber modulen som en borgruin av en mäktig fästning där det ryktas att en skatt finns och där hyggelmonster, gargyler och basilisker hänger runt. Hade varit roligt att slänga in något roligare monster eller varelse i mixen också.

bozar_UBBT

Warrior
Jag ser nu möjligheterna att göra något unikt med ett sedvanligt kliché-uppslag.

Jag tycker att antingen så ska jargien vara felinformerad, kanske underskattar farorna eller helt enkelt tror han ska hitta något annat. Han tror det finns en stor skatt i form av guld och ädelstenar men det han inte visste var att något material som blivit värdelöst i nuläget utgjorde en stor rikedom för länge sedan, skatten kanske består av målningar eller en stor samling böcker?
En sak som är säker är dock att skatten har värde för andra personer eller varelser, kanske en grupp som tror rollpersonerna är ute efter att förstöra skatten?

Alternativt kan han ljuga för rollpersonerna väldigt trovärdigt och inte berätta hela sanningen, varför skulle han fara till ruinstaden i väpnat sällskap om det inte var farligt? Han kan ju utnyttja rollpersonerna för att antingen slå ihjäl en väktare jargien säger skyddar skatt. Skatten i sig kan ju vara en källa till distraktion till något far more important som jargien vill åt (men inte berättar om). Sen kan ju rollpersonerna få reda på att de hjälpt en mycket olämplig person att få verklig makt.

Gillar att förvirra mina spelare vilket kanske märks på mina idéer, vill du ha mer jordnära story så kan de ju stöta på en stam ödlemän som bosatt sig i ruinerna för att dyrka väktarvarelsen, kanske ett abnormt hyggelmonster?

AgnusDaak

Veteran
Jag gillar Bozars idé. Den Jargiska orden Avarons Hammare söker ständigt efter religiösa, heliga skrifter, och skrifter/information som förmedlar ett budskap som inte är förenligt med deras tolkning av Daaks budskap. Den sabriska kyrkan tillåter av uppenbara själ inte Avarons Hammare att verka inom sitt rikes gränser, men då AH har intresse av det som finns i ruinen agerar dom via mellanhänder som i sin tur samarbetar med rollpersonerna. Efter att 'skatten' hittats, måste den således skeppas över till Jargiska Kesardömet och AH, för att då möjligen erhålla en symbolisk ersättning av AH. Överlämnas inte skatten kommer rollpersonerna få mäktiga fiender inom AH. Skatten kan bestå av stentavlor, eller bronsreliefer som berättar en alternativ historia om något helgon eller annan viktig person i Daakkyrkans historia, något som kan tolkas som kontroversiellt och helt gå emot AH fastställda tolkning av fenomenet, varför dessa vill lägga beslag på alla tänkbara 'bevis' som påstår något annat. :gremsmile:

Conan

انتفاضة
Mycket bra förslag. Jag tror det blir att Jargiern är ute efter en klenod som Avons Hammar väldigt gärna vill lägga klorna på. Det finns lite andra föremål av värde men inte tillräckligt för att motivera expeditionen. Mycket av de andra värdesakerna består av tavlor och böcker och andra svårsålda ting.

Det kommer vara en ganska slagkraftig grupp så nån typ av väktare hade varit härligt att bussa på dem. Men vem skulle ha frambesvärjt en så mäktig varelse att skydda denna kätterska klenoden?

Jag gillar idén med ödlemän också, men skulle dem verkligen kunnat ta sig så långt ner i Consaber?