Nekromanti Vad finns i retro-scifi-klostret?

luddwig

Lawful evil
Om du är spelare i min kampanj i Världsrymdens vagabonder - läs inte vidare!

I min pågående kampanj har rollfigurerna fått i uppdrag att leverera en stor, förseglad behållare med okänt innehåll till ett kloster. Jag tänker att klostret, som ligger avsides på en ö ute i havet, skulle kunna se ut såhär. Klostret tillhör en kult, Belori systrar, som strävar efter en högre form av existens. Frågan är nu, vad finns egentligen i klostret som ska kännas som hämtat ur en scifi-film eller tv-serie från 70-talet? En del i det hela är även att det naturligtvis ska finnas någon slags problem som rollfigurerna kan bli indragna i. Vad skulle det kunna vara?

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Cybernetiska munkar.
En digitalt bibliotek, vars databankar är fullt av obskyr, meningslös, kosmisk kunskap. Och krokar till ny äventyr.
En sjukstuga med baktatank och robotläkare.
En meditationskammare. Kammaren genererar hologram som utmanar meditatörerna på olika sätt: sabelfäktning, rymdschack, etc.
Kåpor.

För problem kan du göra sämre val än att planka Rosens namn. Någon mördar munkar. Det kan ha med ngn förbjuden kunskap i biblioteket att göra. Kanske ngt som undergräver ordnens hela filosofi? Eller att ordnen är en front för en ond kult?

zonk

muterad
Pilgrimer kommer till klostret för att vörda Världens Öga, en urgammal teknologisk relik som sägs kunna se rakt in i din själ, och rena dig från tvivel. Endast ett fåtal är rika och inflytelserika nog att ta sig till det avlägsna klostret. De allra mest framstående kvinnliga pilgrimerna får ibland höra att de blivit utvalda av ögat att be och botgöra i klostret under en tid. Många av dem får en eller ett par sejourer i klostrets hjärntvätt-apparat, en gigantisk silvrig tingest med en mängd cymbal-lika utskott på långa vajrar som placeras runt supplikanten. Nunnorna hävdar att den renar supplikantens vibrationer. Många nya nunnor har för övrigt en något tom, vattnig blick.

Kanske måste RP:na låtsas vara pilgrimer för att komma in i klostret?

Möller

Hubert Hortlax
Ståryn i klostret måste ju involvera lådans innehåll. Antagligen skapar innehållet konflikten (den innehåller ett monster, exempelvis) eller så finns redan en konflikt som lådan ska användas i (den är ett vapen, ett botemedel, en åtråvärd artefakt som flera vill besitta). Men oavsett så måste rollpersonernas anledning att vara där knytas ihop med förvecklingarna som sen sker.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Nedan finns ett klosteräventyr jag gjorde till KAP en gång. Det är skrivet för mig själv och mkt namn men jag tror att det är begripligt ändå:

D. A HAUNTED ABBEY [mid August]
Stämning! Stäming! Det råder sorg och rädsla; Sir David (den ende riddare som är där förutom Sir Tiros) famlar i mörker och Ygraine har lagt locket på för att undvika skandal. Det går massor av rykten, om gastar, andar och incubis och både Illyra och Ygraine själv pekas av vissa av nunnorna ut som skyldiga.

Vad har hänt och vilka ledtrådar finns?
  • Idris dödas direkt när basilisken kläcks.
    • Hennes kropp förvaras i Ygraines laboratiorum på andra våningen [kom ihåg det läskiga laboratoriet i Rosens namn]; större delen av överkroppen är bortfrätt och det går nästan inte att säkert indentifera henne. [Recognize].
    • Där finns också ett illaluktande skrin med lite slem och vita flagor i (äggskal) samt lite benbitar (paddan) som återfanns i Idris cell.
    • Idris korrespondens med Idaine gömde hon i en lönnlucka i sin cell; den går att hitta med [Awareness]. Av breven att döma har ”Idaine” övrtygat sin syster att praktisera svartkonst. [Faerie Lore] – 5 = det som hon gjort är inte att föda fram ett guldägg – utan en basilisk. [Read (Latin)] = handstilen ser manlig, och ganska kantig ut; Ladies of the Lake skriver på ett helt annat sätt.
  • Sedan Idris dödades natten för nio kvällar sedan har en gammal nunna (latrinen), en leksyster (värmerummet), en piga (köket) och en riddare (korsgången) dödats på samma sätt, alla under natten. Väpnaren har försvunnit (flytt i fasa). Ygraine har nu bestämt att ingen får lämna sina sovplatser under nätterna, då ingen har angripits i sina kvarter. Enda undantaget är att alla nunnorna går från dormitoriet till kyrkan via nattrappen för de mässor som äger rum under de mörka timmarna. De dödades kroppar ligger på is i Ygraines laboratiorium.
  • I dormitoriet ligger syster Juliana ”demonbesatt” - hon har vattuskräck; [Chirurgery] -10.
  • [Awareness] eller [Stewardship] = Korsgångens vegetation har vissnat, liksom delar av kryddträdgården, humlegården och blomsterträdgården (som alla ligger bakom latrinen). Om någon besvärar sig med att tala med de systrar och leksystrar som sköter om trädgårdarna så berättar det om att de hittat flera sönderfrätta fåglar. En närmre undersökning, [Hunting] = någon varelse har släpat sig fram på de förstörda ställena; en med en ganska smal kropp, som släpar snarare än krälar sig fram.
  • [Folklore] eller [Intrigue] = klostret helt upp och ned; terror, prat om gastar och annat; Illyra anses vara en svartkonstnär och en del är rädda för Ygraine, som står på god fot med Ladies of the Lake och sägs ha en stor svart bok (det har hon). Fummel = Agatha sätter spelarna medvetet på fel spår.
  • [Folklore] = latrinerna har fått stopp och luktar vedervärdigt; men det är inget som Ygraine tänker lösa medan demonen härjar.
  • Illyra som har räknat ut vad som händer, har en vessla i en bur i sin cell. Ett kraftigt modifierat [Folklore] eller [Intrigue]-slag kan får reda på att hon har något fuffens för sig (matar den, pratar med den).
  • Om någon föreslår får henne att de vet att det är en basilisk, så kan hon ta fram kompendiet på en dag. Det kan även Ygraine göra, om spelarna vinner hennes förtroende.
  • Agatha kommer om får tillfälle förevisa en ”vessla” - i själva verket en hermelin, [Hunting] – 10 eller [Wordly] -5, som hon påstår att hon införskaffat som husdjur.

Basilisken ska ha tagit sin boning i latrinerna (en bra Harry Potter referens), och ger sig ut på nattetid. Alla som går runt nattetid på klostret får kryssa [Reckless] ... och kan stöta på varelsen, med troligt fatalt resultat. Säg en på sex att de blir angripna, men det handlar ju också lite om hur de bär sig åt.

När BoB får rapport om att hans basiliskplan misslyckats kommer han att storma klostret.
  • Brus. Glöm inte Brus hate passion, det är nog den som får honom att överge all försiktighet.
  • Bertelot (Extraordinary Knight).
  • Brennos (Fiend Knight).
  • Agrippa (The Black Hermit).
  • Några unga riddare.
  • Rövare, tunga armborst.
Attacken äger rum en dramatisk natt, gärna med regn och åska. Hur detta går handlar mycket hur noga vakt spelarna håller, var de bor och om de har avslöjat Agatha. Ad hoc! Om det börjar gå på röven för spelarna kan alltid Ygraine eller Illyra trolla fram en glamor-armé på väg till undsättning.

Kom ihåg: Theophilus Presbyter gives a long recipe in his book for creating a basilisk in order to convert copper into "Spanish gold" (De auro hyspanico). Detta kan bli Prokopios chans att lysa, om han överlever spelmötet.

Christine – Ellen – Joan – Agnes – Alice – Elizabeth – Margery – Matilda – Petronilla – Sarah

Tre solar

Hero
Skarpskytten;n309596 said:
Nedan finns ett klosteräventyr jag gjorde till KAP en gång. Det är skrivet för mig själv och mkt namn men jag tror att det är begripligt ändå:
Två frågor:
1. vad är BoBs plan (och vem är det)?
2. Vem är "Idaine" (alltså den som utger sig för att vara Idaine?

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Tre solar;n309603 said:
Två frågor:
1. vad är BoBs plan (och vem är det)?
2. Vem är "Idaine" (alltså den som utger sig för att vara Idaine?
Ah!

Det gick lite snabbt där. Notera att meningen "Sedan Idaine" dödades var fel, skulle stå "Sedan Idris", jag ändrade det där uppe.

Det är några år sedan det här och jag mins inte allt, men Idris och Idaine var döttrar till en spelarkaraktär som hade en släktfejd med den slemma riddarna Sir Brus och Sir Bertelot. Och BoB är jus Sir Brus och Sir Beteltot som nämns på slutet, det är fel pronomen. Och jag missade ju hela bakgrunden till äventyret, så det kommer här. Sorry, det kanske blir för svårt för någon utomstående att greppa detta.

::: DEL II. THE ADVENTURE OF THE [KNIGTH OF THE] BASILISK*S REVEGE :::
Bakgrund: Sir Brus har bestämt sig för att få sin hämnd på Sir Penwyn; kanske med en förhoppning om att kunna locka honom till Logres genom att ge sig på sig hans släkt. Han har slagit ihop sig med sin bror Bertelot, nekromantikern Agrippa och samlat en gäng skurkar. Tillsammnas har de smitt en djävulsk plan. De lockar först in Sir Brennos i ett bakhåll i Cornwall (de har en bas i Morris forest). Agrippa väcker sedan Sir Brennos till liv igen. Därefter lockar de Sir Brandiles och hans kvarvarande mannar till sig; även de dräps i ett bakhåll. Sedan skickas Brennos och Brandiles lik till Camelot; Brennos kommer sedan att börja hemsöka familjen under natten ...
Detta kommer ju inte att ta kål på hela familjen. Men Sir Brus har en plan till. Han har fått tag på ett ägg lagt av en tupp. Han inleder en brevväxling med Idris, där han utger sig för att vara Idaine – och att Idris kan lära sig Damernas hemligheter, som även Idaine kan. Den stackars flickan ska luras att få en padda att värpa ett ägg som levereras av en gosse. Ägget kläcks en natt på Amesbury, och det första den ser är stackars Idaine, som dör en kladdig död ... Snart har fler människor dött ...

Setting: Sir Maryc's Camelot town house, Stalbridge manor, nunneklostret Amesbury.

Dramatis Personae: Sir Brennos the Fiend, Lady Cerwen, Cadwallon the soon to be knighted, Änkedrottning och abedissan Ygraine, nunnan Illyra, Sir Brus, Sir Bertelot, Agrippa nekromantikern, Sir David och Sir Tiros, ett tjog nunnor, noviser, banditer, diverse tjänstefolk, inkusive Agatha, en köksa som är i BoBs lejd.

A. A STALKER IN THE NIGHT [late May]
The Doleful Squire
Strax innan pingsturneringen anländer en unga sven till Marycs hus. Han åker på en vagn och på vagnen finns två grovt tillyxade kistor. Han förklarar att han har dåliga nyheter. I vagnarna ligger Sir Brennos (blek, men kraftfull) och Sir Brandiles, och väpnaren – som inte vet något om Brennos hemska öde – förklarar hur Sir Brandiles fick vetskap om att Sir Brennos var i fara och begav sig till Morris Forest i Devon där han gick i ett bakhåll och dödades med sina mannar av ett rövarband lett av två storvuxna rovriddare. Dessa sa att de skulle skona honom om han tog kropparna till Maryc ”eller ännu hellre Penwyn, om han nu är i Logres”.

Resten kör jag ganska löst ad hoc. Brennos – med stats som en Fiend Knight – kommer att börja smyga runt i natten (han gräver sig ut om det blir en tidig begravning) och försöker döda så många han kan i hushållet, helst av allt några av Marycs syskon, barn eller kvinnor. Han kommer dock inte att låta sig fångas, utan flyr om han blir pressad på sin demoniska örs (som befinner sig i närheten).

Om jag dödar av Cadwallon så kan jag ju hinta att Daffyd har en son han inte kommer att ha råd att dubba!

B. THE PENTECOAST TOURNEY
Quick, very quick!

C. SAD NEWS [mid August]
En ung riddersman, Sir Tiran anländer med ett brev. Han förklarar att han kommer från Amesbury, i vars tjänst han är, med ett sorgligt bud: Marycs syster Idris har avlidit under olyckliga omständigheter och änkedrottning Ygraine har skicka honom för att be Maryc att ta hand om kroppen. Han lämnar över ett brev med samma innehåll, och som dessutom innehåller frasen ”och tyvärr har varken jag, mina systrar eller riddare kunnat kasta något ljus över de mystiska omständigheter som syster Idris dog under”.

Förhoppningsvis drar spelarna i denna spak i öknen.
Om någon undrar var detta år 551 i Pendragon Great Campaign, och motsvarar mitt manus för drygt halva spelmötet: det var sociala händelser före och efter, men detta var den stora grejjen.

Ram

Skev
En av systrarna har lyckats uppnå ett högre tillstånd. Hon har till stora delar förvandlats till en urenergi. Problemet är dock att kraften som hon övergått i är en kraft av fullständig balans. Varje gång den nyttjas till något kreativt så sker en katastrof av motsvarande dimension. Därtill så är den nya entiteten skadad av sina tidigare känslor och erfarenheter så dennes impulsivitet leder till att den oftare vill skapa ondska och att dess mirakel är oanade konsekvenser av riktade onda gärningar.

luddwig

Lawful evil
Tack för alla idéer. Jag är sjuk och orkar inte riktigt tänka några kreativa tankar för tillfället men förhoppningsvis kan jag återvända till tråden om någon dag med en piggare hjärna. Ett tips jag sannolikt inte kommer att använda är dock det Skarpskytten bjöd på från KAP, inte för att det är dåligt på något vis utan för att jag själv skrev en liknande grej till den förra kampanjen min grupp spelade.

Tant Ragnar

Gamle usling
Okej, länk-verktyget är verkligen inte bra.

Bara googla "plasma globe gif" så blir allt bra.

luddwig

Lawful evil
Tre solar;n310204 said:
I mitt kloster fanns det en mordgåta.
Mycket trevlig. Jag gillar verkligen hur mordgåtan är strukturerad. Som du säger är den också klart överförbar till science fiction. Däremot är en mordgåta inte riktigt vad jag vill utmana gruppen med, just för att jag hade en mordgåta i ett kloster i förra kampanjen (då fantasy, med en demon som låg bakom).

Så, lösa idéer inspirerade av era poster ovan...

Den gud som dyrkades i klostret är död. En annan gud har obemärkt tagit den dödes plats. Den nya guden parasiterar på de mentala energierna hos de som vistas i klostret, och den vill ha mer. I den behållare som rollfigurerna levererar finns en kropp som guden kan ta plats i. Därefter är guden stark nog att lämna den ö där klostret finns. Kanske måste kroppen förberedas genom någon slags ceremoni innan guden kan ta plats i den. I klostret syns tecken på att allt inte står rätt till. Klostrets örtagård har förfallit. Nunnorna uppträder vänligt men sömngångaraktigt. Om rollpersonerna studerar den heliga skriften kommer de att upptäcka att nunnorna inte längre följer budorden. Vissa tornrum hålls låsta. Det syns tecken på inbrott. Nunnorna talar om banditer som stulit saker från klostret. Det är i själva verket några troende som stått emot den nya gudens påverkan och flytt ut i vildmarken. Kanske ber nunnorna rollfigurerna att ta hand om banditerna.

Synpunkter på detta?

Möller

Hubert Hortlax
Schysst.

Stannar rollpersonerna kvar efter leveransen länge nog för att märka konstigheterna? Eller är det okej om de missar allt och åker iväg?

luddwig

Lawful evil
Möller;n310510 said:
Stannar rollpersonerna kvar efter leveransen länge nog för att märka konstigheterna? Eller är det okej om de missar allt och åker iväg?
Leveransen kommer att ta en stund så rollfigurerna hinner ana att något pågår bakom kulisserna. Jag ska tänka ut något särskilt som gruppens präst kan få uppleva. Om rollfigurerna sedan väljer att dra därifrån (för att de tror att något dåligt kommer att hända, alternativt för att något annat verkar mer spännande) eller dröja sig kvar får de välja själva.