Forstor kort istallet for tarningar stamningen(dvs ar det risk att det kanns som kortspel inte rollspel)?
Det finns dem som säger det. Jag har aldrig kommit på varför. Egentligen borde en kortlek fungera som vilken slumpgenerator som helst, men av någon anledning så har folk någon underlig fördom mot kort.
Kort har dock en klase intressanta egenskaper, som kan utnyttjas i spel. En är till exempel att det finns en ändlig mängd slumptal som kan användas. Denna egenskap används till exempel i magisystemet i Castle Falkenstein: kortleken är hur mycket magisk kraft som finns i ett visst område, och när man drar kort för att bygga på besvärjelsen så drar man kraft ur områdets kraftpotential.
En annan är att man kan satsa om man vill. Även det används i Castle Falkenstein. Spelaren får fyra kort på hand, och kan i varje handling förfoga över dessa hur han vill. Han får spela allihop om han vill ta i så han kräks, men i så fall så begränsar han sig inför framtiden genom att han bara får dra ett nytt kort efter varje spel. Spelar han alla fyra så har han bara ett kort kvar efteråt. Spelaren kan även taktikspela, genom att saka kassa kort vid triviala handlingar för att öka på sin hand inför senare mer kritiska handlingar.
Jag har trots kort aldrig känt att Castle Falkenstein känns som ett kortspel snarare än som ett rollspel. Man skulle lika gärna kunna fråga sig om inte tärningarna tillför en risk att det känns som tärningsspel istället för rollspel - vilket ju är totalt knas. Däremot har kortleken bidragit till Castle Falkensteins speciella smak.
Castle Falkenstein är skrivet ur Tom Olams synvinkel. Tom Olam är en modern speldesigner, som maginappas till ett alternativt 1800-tal med alver, drakar, steamtech och onda skurkar med världserövrarplaner. I detta artonhundratal börjar han skriva på ett rollspel för artonhundratalsmänniskorna, och det rollspel som fanns i handeln var alltså rollspelet som Tom Olam skrev på 1870-talet som skickades över till vår tid.
Ahem. Sorry för utflikningen. Ze point är att Tom Olam försökte beskriva rollspel för 1870-talsmänniskorna (det gör han i regelavsnittets första sida). Det gick jättebra och alla rådiggade konceptet. Sedan gjorde han misstaget att nämna tärningarna.
En av damerna svimmade.
När skandalen lugnade ner sig så förklarade värden vid tillställningen att man helt enkelt inte spelar tärningsspel anno 1870. Tärningsspel är för pack, skurkar och möjligen den där utbölingen Napoleon III, men ingen gentleman skulle någonsin spela ett tärningsspel, och skulle aldrig någonsin nämna tärningsspel i närheten av en dam.
Så man använder kort istället.
Lustigt nog ger det Castle Falkenstein en rätt speciell och mycket civiliserad smak. Samma spel med tärningar (det fanns som GURPS Castle Falkenstein också) var inte alls samma sak.
Andra hjalpmedel forutom rollformular? ex nogonting for att halla reda pa folks positioner osv?
Generellt sett använder jag ingenting som håller koll på folks positioner. Jag gillar inte kartor i strid. Det lyfter perspektivet till satellitvy istället för personvy.
Under speltesten av Blå himmel (första världskrigsfantasy) användes pokermarker för att hålla koll på flygplanens fart och höjd, eftersom dessa ofta ändrades och den ena kunde växlas till den andre.
---
...ajustdet, skräckrollspelet Dread ska tydligen använda ett Jenga-torn som slumpgenerator. Tanken är att så fort man gör något så får man möjlighet att dra ett block och lägga det högst upp på tornet. Lyckas man så lyckas handlingen. Man kan också välja att avsäga sig draget, varvid handlingen automatiskt misslyckas. Grejen är att om man välter tornet så skrivs ens rollperson ut ur handlingen, ofta på kladdigast möjliga sätt. Eller om man så vill, varulven gör slarvsylta av en.
Skulle man inte ha en klase Jenga-block i närheten så finns det några alternativ: bygga tärningstorn eller bygga korthus.