Som bekant kan ett spels fluff säga en sak, medan reglernas krassa verklighet säger en annan.
Fluffet till gamla Drakar och demoner säger att spelet handlar om episka hjältar som slåss mot drakar och demoner. Men följer man reglerna så handlar det om ett gäng klantarslen som springer runt och trakasserar svartnissar och knappt vet hur man håller i ett svärd.
Har ni upptäckt några liknande diskrepanser?
AD&D handlar om en värld där människoliv inte är värt någonting. Rollpersoner dör på löpande band. Reglerna uppmuntrar till paranoia och sinnessjuk. försiktighet.
D&D4 uppmuntrar till strider och bara strider. På så sätt är det ärligt. Men det har även en tendens att helt skala bort rollspelandet, eftersom det inte finns någonting i böckerna som uppmuntrar rollspelande.
Det kommande Svavelvinter-rollspelet säger sig handla om ödestyngda hjältar. Det gör det också, med den udda twisten att stridsreglerna är så dödliga att spelare gärna undviker strid, och att magiker är tokigt mäktiga. (Detta gällde i alla fall i den version jag spelade.)
Vampire the Masquerade har så dåliga, långrandiga stridsregler att spelare gärna inte slåss utan istället snackar och smider planer. Ett märkligt sätt att främja ett visst spelsätt, men det funkar.
Vad mer?
Fluffet till gamla Drakar och demoner säger att spelet handlar om episka hjältar som slåss mot drakar och demoner. Men följer man reglerna så handlar det om ett gäng klantarslen som springer runt och trakasserar svartnissar och knappt vet hur man håller i ett svärd.
Har ni upptäckt några liknande diskrepanser?
AD&D handlar om en värld där människoliv inte är värt någonting. Rollpersoner dör på löpande band. Reglerna uppmuntrar till paranoia och sinnessjuk. försiktighet.
D&D4 uppmuntrar till strider och bara strider. På så sätt är det ärligt. Men det har även en tendens att helt skala bort rollspelandet, eftersom det inte finns någonting i böckerna som uppmuntrar rollspelande.
Det kommande Svavelvinter-rollspelet säger sig handla om ödestyngda hjältar. Det gör det också, med den udda twisten att stridsreglerna är så dödliga att spelare gärna undviker strid, och att magiker är tokigt mäktiga. (Detta gällde i alla fall i den version jag spelade.)
Vampire the Masquerade har så dåliga, långrandiga stridsregler att spelare gärna inte slåss utan istället snackar och smider planer. Ett märkligt sätt att främja ett visst spelsätt, men det funkar.
Vad mer?