Jag har spenderat de senaste åren med att försöka sätta fingret på och kodifiera vad som får mysterielösar-äventyr att ticka. Vad som behövs för att göra dem intressanta och bra, liksom. Hur man förbereder dem, hur man kan generera dem, preppa dem. Där har jag kommit fram till att mycket handlar om strukturen – jag har landat i det som ibland kallats "tunnelbanestruktur" där man alltså har ett mysterium att lösa och där rollpersonerna följer ledtrådar från plats/person till plats/person. Spelar-agensen handlar mycket om att kunna välja i vilken ordning man ska undersöka de spår man har, så det behöver finnas flera olika vägar framåt hela tiden. Jag tänker också att när fokus ska ligga på mysterielösandet, så är det mysterielösande spelarna bör få tillfälle att pyssla med – letande av ledtrådar och att forma slutledningar gör spelarna, medan andra saker kan skötas av systemet. Så att säga.
Allt det här är ju well and good, men det är ju bara en ganska smal genre av rollspelande jag undersökt. Visserligen min favoritgenre, men ändå.
Jag är nyfiken: om man ser till klassiskt Äventyrande, vad man nu lägger i den termen, vad får sådana äventyr att ticka? Många jag läst verkar ju vara ganska linjära, man är i scen A och sedan tar man sig till scen B, sedan C. Så spelar-agensen ligger inte i vilken väg man tar framåt. Utan kanske mer i hur man agerar i de scener man hamnar?
Vad behöver finnas? Vari ligger det skojjiga i själva scenariet? Vilken roll spelar öppna problem, kontra "förberedda historier"?
Jag har ju alltså knappt spelat traditionellt Äventyrande på typ… tio år eller något sådant. Framför allt inte som spelare. Så jag skulle behöva lite vägledning. Vilka traditionella Äventyrande-äventyr borde man kolla på, och varför? Vad har de bra gemensamt? Vad är det i de förberedda äventyren som tillför rolighet vid spelbordet?
Jag vet egentligen inte vad jag förväntar mig av den här tråden, kanske blir det bara långa listor med folks favvoäventyr. Men jag hoppas på att få lite överblick, kanske en första liten tåt att dra i om jag ska undersöka och dekonstruera Äventyrandet… Kanske finns det redan någon som brutit ner det, och redan skapat bra äventyrsgeneratorer, bra guider/tekniker för att skapa scenarier av den här typen? Eller har alla bara en liksom inbyggd, intränad känsla för vad som får såna här äventyr att funka?
Allt det här är ju well and good, men det är ju bara en ganska smal genre av rollspelande jag undersökt. Visserligen min favoritgenre, men ändå.
Jag är nyfiken: om man ser till klassiskt Äventyrande, vad man nu lägger i den termen, vad får sådana äventyr att ticka? Många jag läst verkar ju vara ganska linjära, man är i scen A och sedan tar man sig till scen B, sedan C. Så spelar-agensen ligger inte i vilken väg man tar framåt. Utan kanske mer i hur man agerar i de scener man hamnar?
Vad behöver finnas? Vari ligger det skojjiga i själva scenariet? Vilken roll spelar öppna problem, kontra "förberedda historier"?
Jag har ju alltså knappt spelat traditionellt Äventyrande på typ… tio år eller något sådant. Framför allt inte som spelare. Så jag skulle behöva lite vägledning. Vilka traditionella Äventyrande-äventyr borde man kolla på, och varför? Vad har de bra gemensamt? Vad är det i de förberedda äventyren som tillför rolighet vid spelbordet?
Jag vet egentligen inte vad jag förväntar mig av den här tråden, kanske blir det bara långa listor med folks favvoäventyr. Men jag hoppas på att få lite överblick, kanske en första liten tåt att dra i om jag ska undersöka och dekonstruera Äventyrandet… Kanske finns det redan någon som brutit ner det, och redan skapat bra äventyrsgeneratorer, bra guider/tekniker för att skapa scenarier av den här typen? Eller har alla bara en liksom inbyggd, intränad känsla för vad som får såna här äventyr att funka?