Nekromanti Vad gör du för DoD-91-gubbe?

Fridigern

Swordsman
Tänk er följande:

Du är i en tråkig småstad/fängelse/oljeplattform utan dina vanliga vänner sedan flera år och har våldsam rollspelsabstinens. De senaste veckorna har du träffat ett par trevliga grabbar/tjejer och ni vill allesammans desperat spela rollspel. När ni diskuterar vad det skall vara för något framkommer det dock att ni har väldigt olika spelstilar, favoritsystem mm. Det ni enas om att alla vill spela är Drakar och Demoner, men det visar sig att alla har olika husregler som de själva tycker är klart överlägsna men alla andra tycker låter som skit. Det enda ni kan enas om är att spela DoD-91helt enligt grundreglerna. Alltså inga Krigarens handbok, husregler eller något som helst. Eftersom alla anser sig vara den bästa spelledaren enas ni om att köra stafett, så att man spelleder 1-2 spelmöten på raken och sen ger vidare spelledarpinnen, men inom samma kampanj med en värld ni hittar på allt eftersom.

Efter genomläsning av de gamla reglerna inser ni att de tidvis är ganska bizarra, men ni håller fast vid beslutet. Till rollspersonsmakandet. Om du har ett enda anlag för att vilja opta din gubbe slår det ut max (du ser att alla andra optar så bra de kan), men samtidigt måste nog gubben hålla för någon slags spelbarhet för att inte dömas ut av gruppen.

Vad gör du för DoD-91-gubbe? Och vad blir det första äventyret du kör?

EDIT: Det kanske är sista gången du får spela rollspel, vi säger att det skall vara en figur du faktiskt vill spela med också!

obak

Hero
Riddare, bäst på att slåss. Magiker kan ju vara kul men enda som är nåt att ha är Explosion i grundreglerna. Resten av klasserna är skräp imho.
Svavelvinter, kan man glida in på femte konfluxen om man känner för det och man kan glutta på Granströms böcker, Trakorienmodulen och Svavelvinterrollspelet.

RasmusL

Champion
obak;n103253 said:
Riddare, bäst på att slåss. Magiker kan ju vara kul men enda som är nåt att ha är Explosion i grundreglerna. Resten av klasserna är skräp imho.
Svavelvinter, kan man glida in på femte konfluxen om man känner för det och man kan glutta på Granströms böcker, Trakorienmodulen och Svavelvinterrollspelet.

Näää! Riddare har ju inte stridskonster, hur ska man då kunna få in Fint + Lågt Kast!?

PalMer

Warrior
Riddare, deras yrkesförmåga är nog bland de bättre, halvorch om det funkar, annars dvärg eller människa. Valet hänger ju mycket på vad de andra valt förstås.

Krille

Super Moderator
Ank-mentalistmagiker, för de ger "pengar tillbaka" från början. Med maxad PSY, rätt hög INT, och resten blir dumpstats för att få så många poäng över till besvärjelser som möjligt. Sedan PANSARHUD, JÄRNNÄVE och ett par anfalls- och försvarsbesvärjelser till.

obak

Hero
Krille;n103284 said:
Ank-mentalistmagiker, för de ger "pengar tillbaka" från början. Med maxad PSY, rätt hög INT, och resten blir dumpstats för att få så många poäng över till besvärjelser som möjligt. Sedan PANSARHUD, JÄRNNÄVE och ett par anfalls- och försvarsbesvärjelser till.
Järnnäven är i magikerns handbok :(

obak

Hero
RasmusL;n103258 said:
Näää! Riddare har ju inte stridskonster, hur ska man då kunna få in Fint + Lågt Kast!?
Man kan alltid ta stridskonsterna som en sekundär färdighet, men varför kasta folk när man kan tvåhandssvärda dem?
Vidare kan man max ha läderrustning om man stridskonstar enl. grundreglerna.

RasmusL

Champion
obak;n103290 said:
Man kan alltid ta stridskonsterna som en sekundär färdighet, men varför kasta folk när man kan tvåhandssvärda dem?
Vidare kan man max ha läderrustning om man stridskonstar enl. grundreglerna.

För att det tar flera stridsrundor att ställa sig upp och det fungerar på jättar, drakar och ankor!

obak

Hero
RasmusL;n103291 said:
För att det tar flera stridsrundor att ställa sig upp och det fungerar på jättar, drakar och ankor!
Du tänker så, problemet är att kastet kan pareras, vidare är det förvisso +5 på att slå på en liggande fiende. men en jätte eller drake kan slåss obehindrat med sina naturliga vapen från den possitionen så du kan inte kasta ihjäl honom. Eftersom du dessutom bara får göra ett anfall eller parrering är det bättre att hugga in huvudet på din fiende, låta helrustningen ta skadan från hans polare och repetera.
Däremot är tekniken fallteknik/rullning på tillräckligt hög färdighetsnivå riktigt lustig om fienden inte har avståndsvapen.

obak

Hero
Maxa ut tvåhandssvärd och stridskonst om du kör med det. Spendera resten av poängen på Upptäcka fara, Slagsmål, Övertala och Bluffa.

Conan

انتفاضة
Finns det inte en stridkonst i grundreglerna som ger dig förmågan att halvera smärta (i.e. skada)? Den bör du ha.

Conan

انتفاضة
Eller så kommer ni överens om att inte regelböga sönder er. Då skulle jag istället göra en alvisk lönnmördare/gycklare eller barbar från barbia.

Staffan

Myrmidon
obak;n103289 said:
Järnnäven är i magikerns handbok :(
Inte ens det. Både STÅLSLAG och JÄRNHUD (som besvärjelserna heter) finns i Magiboxen, inte Magikerns Handbok. STÅLSLAG fanns även i DoD Gigant.

Järnnäve är inte en besvärjelse, utan en hjälteförmåga som gör att alla ens naturliga attacker gör maxskada.

slanfan

Hero
Staffan;n103448 said:
Järnnäve är inte en besvärjelse, utan en hjälteförmåga som gör att alla ens naturliga attacker gör maxskada.
Det är en särskild förmåga i dod 91.

Recca

Femme Fatale
Fridigern;n103240 said:
Tänk er följande:

Du är i en tråkig småstad/fängelse/oljeplattform utan dina vanliga vänner sedan flera år och har våldsam rollspelsabstinens. De senaste veckorna har du träffat ett par trevliga grabbar/tjejer och ni vill allesammans desperat spela rollspel. När ni diskuterar vad det skall vara för något framkommer det dock att ni har väldigt olika spelstilar, favoritsystem mm. Det ni enas om att alla vill spela är Drakar och Demoner, men det visar sig att alla har olika husregler som de själva tycker är klart överlägsna men alla andra tycker låter som skit. Det enda ni kan enas om är att spela DoD-91helt enligt grundreglerna. Alltså inga Krigarens handbok, husregler eller något som helst. Eftersom alla anser sig vara den bästa spelledaren enas ni om att köra stafett, så att man spelleder 1-2 spelmöten på raken och sen ger vidare spelledarpinnen, men inom samma kampanj med en värld ni hittar på allt eftersom.

Efter genomläsning av de gamla reglerna inser ni att de tidvis är ganska bizarra, men ni håller fast vid beslutet. Till rollspersonsmakandet. Om du har ett enda anlag för att vilja opta din gubbe slår det ut max (du ser att alla andra optar så bra de kan), men samtidigt måste nog gubben hålla för någon slags spelbarhet för att inte dömas ut av gruppen.

Vad gör du för DoD-91-gubbe? Och vad blir det första äventyret du kör?
Aj fan. Jag ville göra en bastardmagiker. Men inga expansioner får användas. Alla minmaxar? Då gör jag en krigare och skaffar en stridskonst som innehåller initiativ, stålsättning, dubbelslag och så skaffar jag ett spikjärn och kör på slagsmål eftersom slagsmål går snabbare att få upp än en vanligt vapenfärdighet. Lågt kast är förstås också en kul grej. Kommer inte ihåg några fler fubbiga grejer.

Fast egentligen skulle jag nog göra något helt annat och skita i minmaxing och naturligtvis spelar vi byn Zerim som första äventyr, någonting annat går ju inte.

Fridigern

Swordsman
Ok, om vi fokuserar på den tråkiga sociala situationen du är i och rollspelstorkan - det skall ju vara en gubbe man verkligen vill spela också (du har inte spelat på flera år, kommer du någonsin att få spela igen?). Och de andra kanske ändå kommer att fixa hyfsat bra äventyr, vem vet? Vad gör du för figur då? (DoD91 grundregler begränsar dig)

Zerim är ju egentligen perfekt ja, men detta är gamla erfarna DoD91-rävar som har spelat alla tryckta moduler, det måste vara ett egentillverkat enkvällsscenario!

För övrigt var jag själv inte alls så bra på att opta i DoD91 som jag trodde, ni hade spöat mig med hästlängder. Det enda jag kan komma med är att man skall ha Örtkunskap minst 12 också, så att man kan hitta Ceresbär (eller nåt) som snus innanför läppen innan man går i fajt, så kan man omedelbart heala 10 KP när man sväljer det.

slanfan

Hero
ok, egenskrivet enkvällsscenario it is!

En sexig danstävling där några byars främsta stegvridare och herrsvingerskor gör upp om en åtråvärd vandringspokal i hyfsat ädel metall. Givetvis med tillhörande marknad, tivoli och mindre ärorika kampformer (bågskytte, pajätning och häcklöpning, typ). Rollpersonerna är där för att möta en eventuell uppdragsgivare men dras automatiskt in i intriger och glädjeyra.

Hur långt är de beredda att gå för att lägga vantarna på pokalen? vilka bildar danspar? vem har överhuvudtaget ett värde i DANS? vem gör det hetaste fyndet på marknaden? kan en köpare hittas för den förbannade hjälmen (hittad i ödesgrottan som någon enormt sub-par SL körde igår)?

Gamla bekanta kanske dyker upp igen, vänner som fiender.
Rollpersoner med maxad stridskonst/tvåhandssvärd har inga fördelar här.

PalMer

Warrior
Sällskapet befinner sig på byns värdshus. In rusar mjölnaren som meddelar att kvarnstenen spruckit och att de nu inte kan mala något mjöl. Skörden är precis klar så detta var vad man skulle man göra i byn närmaste tiden. Det behövs en ny sten fort! Uppåt bergen finns ett dvärgfäste med tillhörande stenbrott, den förra stenen köptes däriftån för X antal hundra år sedan. Nu behövs dugligt folk för att genomföra resan till bergen, genom trollskogen, vem är redo? Byn kan betala en slant för besväret då detta är något man gemensamt behöver. Efter många strapatser upp i bergen hittar de dvärgfästet - övergivet. Istället har en mindre svartfolksstam tagit delar av fästet i besittning. Vid en utlöpare syns fortfarande dvärgarnas gamla kvarn vid ett vattenfall. Där finns en sten att hämta med våld eller genom förhandling - och sedan skall skiten hem också, Y antal hundra kg. Typ.

Rickard

Urverk speldesign
Hade det varit EDD så hade jag gjort en anka med fint, lågt kast, rundspark, initiativbonus och stålsättning samt färdigheten Första hjälpen. Ankan kunde kasta alla humanoida varelser (även jättar) och var absolut först i strid (2T6+6 att slå i Smidighet + 5 i initiativbonus). Enligt EDD fick en liggande varelse bara resa sig, hugga med dolk eller kasta en sten men det fanns inga regler/färdigheter för att kasta stenar. Rundsparken gjorde 1T8 i skada och Första hjälpen var billig att höja (1 i grundkostnad) så att man kunde få 21 snabbt (+1T4 hjältepoäng) och köpa Järnnäve (max skada med slag och sparkar).

I DoD-91 så skulle jag göra en dvärg som är såpass stark att han kan ha varsin morgonstjärna i vardera hand. Jag köper ambidextriös på vapenhandstabellen (2T6+17 BP?) för då slipper jag färdigheten Två vapen. Sedan köper jag tillräckligt med pengar med BP för att ha en helrustning. Slutligen så köper jag 15 i Morgonstjärna och Bärsärk (max från början). Det här gör att jag får agera först i rundan, om bärsärk, och får göra tre attacker (ett för varje vapen + ett för Bärsärk) som vardera gör 2T8+1T6+3 (+1 från skadebonus, +1T6 för bärsärk - jag har för mig att morgonstjärnan gör 2T8+2 i skada). Ett snitt på femton per attack. Skulle inte vilja möta den som skulle kunna stå emot det. Jag får inte parera men det tar min 8 poäng plåtrustning hand om, såvida jag inte dödar motståndaren först. Eftersom jag är dvärg har jag också mörkersyn så jag slipper negativ modifikation för strid i mörker.

Anarchclown

Swashbuckler
Ok. 91:an har ju de uppenbara. Skit i pengar eller status från början. Egendomslös funkar fint. Du ska döda saker i alla fall. Oavsett om du är magiker eller inte ska du ha 18 i STO. Billigt och ger KP och skadebonus. Inte valfritt. Överlag är det i övrigt bra att lägga sig på runt 14 i snitt på grundegenskaperna vilket du borde ha råd med om du inte köper pengar eller annat trams. Om du ska vara magiker så rekommenderas elementarmagiker. Elementarmantel och förstärka är ett bra skydd tillsammans som ger hög ABS och som du kan kasta när du inte är stressad. Förtrolla Vapen är jättebra på en stav eftersom du får två magiska vapen till priset av ett. Blixt är en bra attackbesvärjelse och köp ett i Explosion så du kan träna den senare utan att behöva hitta någon som lär dig den. Den är bonkers när du har den. Oavsett vad så ska du ha 15 i Sty så du kan drämma till folk ashårt med din stav och +1D4 skadebonus. Tricket är att oftast inte trolla när man spelar aktivt utan att "buffa" mellan scenerna.