Bästa slutet jag spellett innehöll faktiskt en slutstrid mot skurkarna som gäckat rollfigurerna i två-tre års speltid.
Men det bästa var att de varit tvungna att rigga en fälla för att ö h t kunna slåss mot skurkarna. De hade för vana att teleportera bort annars.
Och för att kunna rigga fällan var de tvungna att konsultera sina anteckningar, och DÄR, i en not från allra första äventyret i kampanjen, fanns namn och adress till en person som jobbat med skurkarna och kände till deras svagheter och var skyldig rollfigurerna en gentjänst.
Så det var inte bara "åh, grattis, nu får ni slåss lite mer än vanligt", utan betydligt mer tillfredsställande.
Dessutom gifte sig en av rollfigurerna, två av dem blev adlade, förbannelsen över deras by hävdes (i samband med att skurkarna besegrades) och det blev till sist vår. Så det där med att knyta ihop rollfigurernas egna lösa trådar var ju ett viktigt moment också. Det var förresten själva bröllopsfesten som avbröts av att skurkarna anföll, så de fick pausa festen med en duell och ta upp den igen sedan. Så tekniskt sett avslutades hela kampanjen med en stor fest, a la Asterix.
Mm, jag blir fortfarande alldeles varm när jag tänker på det.
Bästa kampanjslutet jag spelat var en Eon-kampanj.
Mörkret närmade sig, och våra rollfigurer hade typ siktat in sig på att försöka minska skadan av det, eller nåt. Jag minns inte exakt vad som hände, mer än att världen stod kvar när mörkret dragit förbi. Det fick vi veta i epilogen till kampanjen.
Det gick rätt hastigt på slutet, för vi ville bli klara innan jag flyttade från staden. Därför är en del detaljer lite suddiga. Det jag minns är att vi hittade det vi letade efter och lyckades ena tillräckligt många bundsförvanter för att kunna utgöra positiva motkrafter mot mörkret. Kampanjen slutade med mörkrets ankomst, och sedan summerade spelledaren vad som hände de närmaste åren. Därefter fick vi spelare komma med epiloger till våra rollfigurer, vilket också var ett bra sätt att ta farväl av dem.
Det var också rätt schysst, men jag önskar att spelledaren hade fått fler spelmöten på sig att avsluta kampanjen.