Nekromanti Vad gör en bra meta-ide?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
När man ska skapa en bakomliggande förklaring i en spelvärld, säg magi, vad gör då en bra förklaring?

Rimligtvis beror det på situationen och känslan man försöker skapa, men jag tänker mig att det bör finnas ett par grundläggande saker som bör var med, exempelvis att det ska vara något som är användbart i spel och som påverkar världen.

Har ni några tankar?

Och har ni några bra exempel och kanske några dåliga exempel på meta-ideer?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,410
Location
Rissne
Framför allt tycker jag att det handlar om vad som förstärker det rollpersonerna ska syssla med. Alltså; metaförklaringen bör vara sådan att den genererar eller underlättar dels SL's förberedelser och dels spelarnas undersökningar...
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
10,085
Location
Stockholm
Tony.M.Meijer said:
När man ska skapa en bakomliggande förklaring i en spelvärld, säg magi, vad gör då en bra förklaring?

Rimligtvis beror det på situationen och känslan man försöker skapa, men jag tänker mig att det bör finnas ett par grundläggande saker som bör var med, exempelvis att det ska vara något som är användbart i spel och som påverkar världen.

Har ni några tankar?

Och har ni några bra exempel och kanske några dåliga exempel på meta-ideer?
Jag tror att den här tråden länkades i någon annan diskussion men jag tyckte om den här tråden: http://story-games.com/forums/discussion/18692/themes-and-thesis-in-game-settings#Item_36 och upplever att den pratar om ungefär samma sak som du frågar om.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
krank said:
Framför allt tycker jag att det handlar om vad som förstärker det rollpersonerna ska syssla med. Alltså; metaförklaringen bör vara sådan att den genererar eller underlättar dels SL's förberedelser och dels spelarnas undersökningar...
Det tycker jag låter bra men jag har lite svårt att greppa det, kan du ge ett exempel?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,410
Location
Rissne
Tony.M.Meijer said:
Det tycker jag låter bra men jag har lite svårt att greppa det, kan du ge ett exempel?
Öumh...

Jag har nog inte sett speciellt många sådär superbra exempel, men jag kan bygga ett.

I Mutant City Blues finns ett system för hur superkrafter hör ihop med varandra. Det är förankrat i världen; forskningen har visat att om man har kraft X och Y så har man antagligen Z också, och man löper stor risk att vara närsynt. Typ. Det här systemet används dels för att skapa rollpersoner, dels som bra inspiration för SL att skapa äventyr (välj två superkrafter, fundera på hur de kan hänga ihop via ett brott, grattis du har ett äventyr) och dels som undersökningshjälp för spelarna.

Now; i just det spelet är det en metastruktur som egentligen inte förklaras på något speciellt tillfredsställande sätt. Det är något jag saknar; i spelet är The Event, som gav alla superkrafter, något man liksom inte är så intresserad av att fördjupa sig i eller bestämma vad det var.

Men; om det hade funnits en sådan förklaring så hade det för mig varit ett ypperligt exempel på den sorts metagrej jag uppskattar: En som dels förklarar saker om spelvärlden, och dels ger SL och spelare verktyg.


Jag tänkte på det till Masques monster och magi; det vore ballt med en magiteori som lät spelarna dra slutsatser som "okej, vi vet att monstret har egenskapen X och Y, men vi har också sett spår av Z som nästan aldrig hör ihop med X och Y. Kan vi ha att göra med två olika monster, eller är det nån som fejkat Z? Hursomhelst borde en magi av typen A kunna ge oss mer information, för den är knuten till samma sfär som monster som har egenskaperna X och Y..."

Jag vet inte om det här är begripligt alls. Säg till om jag ska utveckla mig eller komma med konkreta förslag till magitänk/teori...
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
krank said:
Jag vet inte om det här är begripligt alls. Säg till om jag ska utveckla mig eller komma med konkreta förslag till magitänk/teori...
Jag tyckte det var tämligen begripligt, det du är ute efter är att spelarna, när de får reda på meta-förklaringen till X ska kunna använda det i "normalt" spel.

Med det sagt välkommnar jag absolut förslag till magitänk och teorier, best case kan jag använda det rätt av och worst case så kan jag modda det :gremwink:
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,410
Location
Rissne
Tony.M.Meijer said:
Jag tyckte det var tämligen begripligt, det du är ute efter är att spelarna, när de får reda på meta-förklaringen till X ska kunna använda det i "normalt" spel.
Ungefär.

Räkna SL till "spelarna", så =)
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
krank said:
Tony.M.Meijer said:
Jag tyckte det var tämligen begripligt, det du är ute efter är att spelarna, när de får reda på meta-förklaringen till X ska kunna använda det i "normalt" spel.
Ungefär.

Räkna SL till "spelarna", så =)
Yep :gremwink:
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Förutom en faktisk sanning om hur saker ligger till, är det alltid gött med ett gäng teorier om hur det funkar, med varierande pricksäkerhet. Det blir helt enkelt roligare så.

Då kan spelarna utgå från sin valda förklaringsmodell, som ganska ofta matchar verkligheten, men ibland missar helt.

(bara grejar lite)
 
Top