Tony.M.Meijer said:
Det tycker jag låter bra men jag har lite svårt att greppa det, kan du ge ett exempel?
Öumh...
Jag har nog inte sett speciellt många sådär superbra exempel, men jag kan bygga ett.
I Mutant City Blues finns ett system för hur superkrafter hör ihop med varandra. Det är förankrat i världen; forskningen har visat att om man har kraft X och Y så har man antagligen Z också, och man löper stor risk att vara närsynt. Typ. Det här systemet används dels för att skapa rollpersoner, dels som bra inspiration för SL att skapa äventyr (välj två superkrafter, fundera på hur de kan hänga ihop via ett brott, grattis du har ett äventyr) och dels som undersökningshjälp för spelarna.
Now; i just det spelet är det en metastruktur som egentligen inte förklaras på något speciellt tillfredsställande sätt. Det är något jag saknar; i spelet är The Event, som gav alla superkrafter, något man liksom inte är så intresserad av att fördjupa sig i eller bestämma vad det var.
Men; om det hade funnits en sådan förklaring så hade det för mig varit ett ypperligt exempel på den sorts metagrej jag uppskattar: En som dels förklarar saker om spelvärlden, och dels ger SL och spelare verktyg.
Jag tänkte på det till Masques monster och magi; det vore ballt med en magiteori som lät
spelarna dra slutsatser som "okej, vi vet att monstret har egenskapen X och Y, men vi har också sett spår av Z som nästan aldrig hör ihop med X och Y. Kan vi ha att göra med två olika monster, eller är det nån som fejkat Z? Hursomhelst borde en magi av typen A kunna ge oss mer information, för den är knuten till samma sfär som monster som har egenskaperna X och Y..."
Jag vet inte om det här är begripligt alls. Säg till om jag ska utveckla mig eller komma med konkreta förslag till magitänk/teori...