Det kan vara svårt att veta "hur skulle jag göra i en sådan här situation?" eftersom det är så många olika saker som spelar in och alla behöver inte vara relaterade till situationen. Det är därför som det är så vansinnigt att läsa artiklar i kvällspressen om "så ser du om din chef är psykopat" eller ledarskapsböcker som är baserade på falsifierad "forskning". Men om du uppvisar ett visst beteende konsekvent över tid i en viss typ av situation kallar vi det för din personlighet. Det är ofta det som vi menar att vi gestaltar när vi säger att vi rollspelar. Men det betyder inte att vi är rigida, det finns inget som hindrar att en girig dvärg vid tillfälle är generös. I det tillfället är det andra värderingar eller drag som spelar in och tar överhanden. Mitt favoritexempel på hur vi ser på personlighet och beteende är det fundamentala attributionsfelet.Genesis;n298527 said:Fan, jag tror inte att de flesta vet ens hur de själva skulle reagera i många av de situationer rollpersoner ställs inför. Att ha koll på hur en annan, teoretisk person skulle reagera känns rätt långt bort. Men man hittar på nå't, och det funkar.
Egentligen är jag lite förvånad över hur lite personlighetspsykologi diskuteras i hobbyn, med tanke på hur otroligt insnöade folk kan bli på alla möjliga historiska och naturvetenskapliga ämnen. (På ett sidospår har jag funderat på att göra ett rollspel där grundegenskaperna är baserade på psykologisk forskning, t.ex. Big5, istället för de klassiska INT, KAR, FYS osv.)