Om du frågar mig:
- En icke linjär handling. Låt inte hela äventyret vara rälsat. En del av att ha kul är att finna lösningen själv. Varesig det gäller hur man skall ta sig till Klütz den Skäggigens borg eller hur man tar sig in i Klütz den Skäggiges borg.
Ha gärna flera lösningar på problemen som olika RP och spelare kan klara av. Har SL bestämt sig för att det bara finns ETT sätt att ta sig dit, att spelarna SKA bli anfallna av Klütz tama jätteskorpioner och att enda sättet att tas sig in är att säga "sesam öppna dig" så känner man sig dels runtslussad, hjälplös och idiotförklarad, speciellt ifall SL sitter och gnäller att "Det är ju såååå enkelt, att ni inte kommer på det!".
Vidare, vill spelarna lösa det utan våld så bör det finnas en utväg som möjliggör detta, en grupp bestående av en helare, en skrivare två alkemister och en fiskhandlare riskerar att gå ett surt öde till mötes mot ex. en elak tirak eller rovriddare, om nu inte SL fuskar med tärningen men det är inte heller kul eftersom man då känner sig utlämmnasd åt SL nåd.
Låt inte en SLP sno hela showen, Om Herr Murkla vet svaren på alla frågor, leder rpna till rätt platts, klurar ut alla problem och ensam nitar Klütz den Skäggige så känner spelarna att SL nog inte riktigt behöver dem. Herr Murkla var ju kapabel att själv ta sig an hela äventyret, den enda anledningen till att RPna är med verkar vara att ta upp bly/stål.
Ge vettiga beskrivningar.
Här följer ett exempel på en riktigt illa beskrivning som jag själv kläckte ur mig nån gång på nittiotalet i Drakar noch demoner.
"Jag:-Åkej, du kommer in i en grotta, det är en ring i taket
Spelare:-Jag tar ringen.
Jag:-Det går inte, den är målad...
Spelare Jaha.."
Tja, Mycket värre än så blir det nog inte.
Kolla även in följande länk för att fördjupa dig i ämnet
http://www.rollspel.com/humor/handbok/beskriv.gif
Inga godtyckliga avrättningar. Gå inte ut för att döda en spelare, hur jäkla mycket du än ogillar denne. GÖR det bara inte.
Tja , det var allt. Haresåkuldå.
MVH David Kamali