Nekromanti Vad gör ett heligt vapen??

Zippo

Veteran
Tyvärr så glömde jag bort o fråga min SL om vad ett heligt vapen gör. Så jag undrar vad det gör? Det ända jag vet är att den tar tre gånger så mycket i skada på en odöd varelse(osäker på det)

MVH Mästerdvärgen Spez av Ghor

Frixeray

Swordsman
Det beror på vad man vill att det ska göra när man gör det heligt genom en ceremoni.

Tyvärr är jag inte allt för haj på det där med ceremonier, nån annan vet bättre...

Och varför i h**vete har allt blivit centrerat?

Baron Marak

Swordsman
Ett heligt vapen görs genom att folk mummlar en massa och sedan konstateras det att vapnet är heligt. Klart!

Inte riktigt... Ett heligt vapen kan vara vilket vapen som helst. Vad som sker med ett heligt vapen är att det får en magisk effekt lagt på sig. För heliga vapen antingen Skärpa eller Krossa. +Ob1T6 kross/hugg/stickskada alltså.
Fast nu vet jag inte vad din SL grävt fram. Det jag vet är det jag läst i Religioner.

Drakvrede

Swordsman
Det ända jag vet är att den tar tre gånger så mycket i skada på en odöd varelse(osäker på det)

Vandöd heter det i Mundana, min vän, inte odöd.
:gremwink: Odöda finns i D&D och andra rollspel, men vandöda finns i Eon... :gremcool:

Helmgast
Krossa kan av någon obegriplig anledning inte göras provisorisk. Dessutom gör Martarisvärd (Zostraks son eller nåt sånt) +Ob2T6 i skada. I stick och hugg förstås.

Helmgast
Det ända jag vet är att den tar tre gånger så mycket i skada på en odöd varelse(osäker på det)
Det var ju en ny definition på att 'veta något'. :gremwink:

Nej men allvarligt. +Ob1T6 i skada på stick å hugg eller kom på nåt kul själv. Just tre gånger mer i skada är inte riktigt såsom magireglerna föreskriver, men kör du så om du vill.

Mouja

Hero
Det beror ju helt och hållet på inom vilken religion det är.. som jag har fattat det kan man bara (?) göra de saker som är heliga inom religionen till heliga. Ta till exempel Dibuk-kultens Dibuks dolk, ta en vanlig dolk ge den till en kasse med Dibuk kultister, hota dem tillräckligt så vips har du din alldeles egen Dibuks dolk...

Så har jag fattat det som, så till exempel kan du inte ta en trebuchet och välsigna den inom Daak-tron, då skulle den bara fungera som vilken krigsmaskin som helst

Men det är bara mitt synsätt...

swazze

Swordsman
Vilket även är den korrekta benämningen[NT]

NT = No Text (Ingen text)

Har faktiskt lagt in ett heligt svärd, förknippat med mina egna galna idéer om smått elak bortglömd halvgud/demon. Det svärdet skadade varelser annnars okänsliga för den sortens attacker...förutom det gjorde det lite mer i skada och var av bättre kvalité...o det var svart :gremsmile:

Zippo

Veteran
Krossa kan av någon obegriplig anledning inte göras provisorisk. Dessutom gör Martarisvärd (Zostraks son eller nåt sånt) +Ob2T6 i skada. I stick och hugg förstås.

+Ob2t6?? varför gör det de? O så tilhör jag Vontars(Dvärgarnas gud) religion. Berår det på vilken religion det kommer från eller?

Baron Marak

Swordsman
Andra magnitudens "Skärpa"-effekt. Alltså besvärjelsen Garglias bryne.
Har faktiskt aldrig tänkt på att krossa inte går att göra provisorisk... Men då kan man istället göra så att, eftersom det är en dvärg, det är ett magiskt föremål. Har för mig att dvärgar inte ens har heliga föremål. Vilket gör det hela simpelt. En ackumulator, en aktivator, en projektor och så var det klart...

WolmerX

Warrior
Så har jag fattat det som, så till exempel kan du inte ta en trebuchet och välsigna den inom Daak-tron, då skulle den bara fungera som vilken krigsmaskin som helst
Den skulle faktiskt kunna få tusen och åter tusen Daaktroende soldater att slåss med långt mycket högre moral än vanligtvis bara genom att vara där. Fast det är ju mer psykologi än magi..

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Vad gör ett heligt vapen?? [edited]

Egentligen inte, Martari har 24 i svärd om jag inte minns fel, så det är han som gör +Ob2T6 i skada med det. Annars är det ett helt vanligt storsvärd.
Jo förresten, det är helgat... men såna svärd har alla martaritroende.

[EDITED]

Och så gör väl alla heliga vapen någon extra ObT6 mot vandöda? Ett bra exempel på heligt vapen är ju Carwelans svärd, för att inte spoila för mycket... (så det varierar säkert)

Baron Marak

Swordsman
Re: Vad gör ett heligt vapen?? [edited]

Martari har jag för mig har ett ganska så blygsamt 18 i svärd. Vilket många klagat på då det finns exempel på RP's med 25+ i svärd.
Men om man kollar på ceremonin "helga vapen" så står det (om jag inte minns fel) att det är en variant av garglias bryne.
Det som gudarna påverkar de magiska föremålen med är att de alstrar teotropiska filament i likhet med en demon bunden i ett demoniskt aggregat. Vilket är precis vad ett helgat föremål är. En variant av ett demoniskt aggregat.

Re: Vad gör ett heligt vapen?

Martari har 24 i svärd.

Skadan är ob4T6 svärdet, +ob2T6 grundskada, +ob2T6 skicklighet, +ob2T6 heligt...=ob10T6

Slarn

Excentriker
Van-och odöda

Nja, under besvärjelsen Omkars goda tecken mot de vandöda står det ju bevisligen "Även känd som: Skyddsformeln mot de odöda", så det måste väl finnas någon i Mundana som kallar dem så?

Mouja

Hero
Visst, men skulle de skrika 'Försvara den välsignade krigsmaskinen!' så tror jag de flesta skulle slänga en blick bakåt på stollen som skrek det...

Re: Jaja... [ANT]

Det är fortfarande inte martari själv, det är Martaris värdsliga inkarnation, som bara har en del av hans ande i sej.