Jag tycker att Call of Cthulhus system är intressant eftersom man blir vansinnig av att använda magi, även om SAN-mätaren är trubbig och dålig.
Geminis system är intressant eftersom man kan försöka göra hur feta grejer som helst, men att risken för negativa effekter ökar. Och att det inte finns nån jämra mana.
Geminis system är också bra för flexibiliteten, som jag upplevde gav mig mycket rent kreativt. Har inte läst Mage, dock.
Jag tycker att Kults system är bra, för det är mer knepiga ritualer än fireballs. Man lär sig en ritual, och utför den. Känns inte som så mycket tärningsslag och omedelbarhet, liksom. Varje ritual har egna "regler", vad jag minns - rita en sån cirkel, med de här symbolerna, och ha en sån här kniv - så gör du si och så, så kommer det här att hända. Raka motsatsen till traditionella weaponized magisystem.
EDIT: Jag skulle alltså gilla ett dynamiskt, kreativt utmanande ritualbaserat magisystem man blev vansinnig och/eller skadad av. Eller så inser man att ovanstående inte är så lätt att kombinera =)