Nekromanti Vad gör ett Magi alt. -kinisi system bra?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hejsan,
vad gör ett magi eller -kinisi-system intressant?

Jag menar, Mage's system är coolt tycker jag för att det är så formbart och Gemini har en häftig ide med att man faktiskt måste säga formeln, finns det några fler trick?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
För mig är det viktigaste med ett magisystem att det faktiskt är fritt att skapa saker, men samtidigt att det inte är något som görs slentrianmässigt. Varje tillfälle man använder magi ska det kosta något, så att man tvekar att använda den. På så sätt får magin alltså vara mäktig för mig - fruktar man att använda den blir det helt enkelt en naturlig balans regelmässigt och det blir intressant som användare när man ska välja att bruka magi.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tycker att Call of Cthulhus system är intressant eftersom man blir vansinnig av att använda magi, även om SAN-mätaren är trubbig och dålig.

Geminis system är intressant eftersom man kan försöka göra hur feta grejer som helst, men att risken för negativa effekter ökar. Och att det inte finns nån jämra mana.

Geminis system är också bra för flexibiliteten, som jag upplevde gav mig mycket rent kreativt. Har inte läst Mage, dock.

Jag tycker att Kults system är bra, för det är mer knepiga ritualer än fireballs. Man lär sig en ritual, och utför den. Känns inte som så mycket tärningsslag och omedelbarhet, liksom. Varje ritual har egna "regler", vad jag minns - rita en sån cirkel, med de här symbolerna, och ha en sån här kniv - så gör du si och så, så kommer det här att hända. Raka motsatsen till traditionella weaponized magisystem.

EDIT: Jag skulle alltså gilla ett dynamiskt, kreativt utmanande ritualbaserat magisystem man blev vansinnig och/eller skadad av. Eller så inser man att ovanstående inte är så lätt att kombinera =)

Rickard

Urverk speldesign
Ett magisystem som inte kräver en massa extraregler. Felet med magisystem är också att man kan göra allt. Varför ska man göra en tjuv eller krigare när en magiker kan göra allt detta. Detta väger spelmakare upp med att ha mana, säga att magikern inte tål järn eller andra begränsningar.

Ett idealiskt magisystem för mig är egentligen att rollpersonen köper färdigheter som vanligt. Sedan säger man bara att det är magi. Typ vapenfärdighet, lönndom, övertala. Allt det där kan förklaras med vardagliga eller övernaturliga medel. Rollpersonen kan gömma sig bakom en tunna lika gärna som den kan bli osynlig.

Sedan är jag ett fan av "minimagi". DoD hade det och Deadlands likaså. Typ att frammana en flamma på sitt finger så att man kan tända sin cigarr. Lite mer djuplodande kan jag säga att jag gillar detta då jag anser att magin ska bringa en stämning. Därför gillar jag också terminologin i Eon. Att höra magiker-spelare snacka om alstra filament i koprotropi låter ascoolt, för jag fattar ingenting av det.

/Han som aldrig spelat magiker i Eon