Hur man slarvade
"Hur kunde man slarva bort chanserna med Lord of the Rings och Star Wars då? Här kan man snacka om straffspark."
Det är svårt att se hur man skulle ha gjort på andra sätt än vad man gjorde. Jag tror att orsaken till att Lord of the Rings inte slog var att det inte var Dungeons&Dragons. Det är svårt att knycka marknad från Dungeons&Dragons, även om man har rollspelet Lord of the Rings, vilket gör att man måste sno en marknad från fantasy-förälskade icke-rollspelare.
Inte nog med det, man ska dessutom sno fantasy-förälskade icke-rollspelare från Ultima Online, World of Warcraft, Guildwars, vanliga fantasyböcker, lajv, och dessutom allt det som vanligt liv slänger på en. Det är schysst konkurrens i vilket fall - D&D-spelarna vill inte byta, och de som inte spelar rollspel än vill inte börja.
Sen har man ett problem till, och det är att Tolkiens värld är skitsvår att sätta sig in i. Jag menar, Tolkienologi är snudd på ett ämne som man kan ha en professur i, men jag är rätt övertygad om att det finns folk som har doktorerat i ämnet. Hur sjutton ska man kunna få in det där i händerna på en fjortonåring, och dessutom på ett sätt som Tolkien Estate går med på?
Så att göra ett Lord of the Rings-rollspel som dels faktiskt är Lord of the Rings, dels fortfarande är coolt och enkelt nog att behålla uppmärksamheten från allt annat som lockar - därav en hel klase med datorspel på varumärket inklusive ett MMORPG som har varit på väg ett tag - och slutligen kan konkurrera ed Dungeons&Dragons... boy, that's a tough one.
Star Wars lider av exakt samma problem, utom möjligen att det är enklare att komma in i Lucas fantasivärld än Tolkiens, men fortfarande förjefla omfattande.