Om man skall designa ett system som är bra för klassiskt grottkräl, vilka delar skall man tänka på?
Spontant känns det som att dessa är bra att ha i bakhuvudet:
* Mindre dödliga strider. Enskilda slag bör inte kunna döda en karaktär. Kroppspoäng eller motsvarande skall vara resurser som skall kunna tas med i "ekvationen".
* Tillgång till helande, snabbläkning osv. Återställande av resurser under strider eller mellan desamma.
* Alternativa metoder till stridande skall finnas men inte vara dominerande. Smyga, finna dolda ting, upptäcka fara, varseblivande magi på spelarsidan. Fällor, gåtor och detektivarbete på spelledarsidan.
Vad mer bör man tänka på?
Steg två att fundera över; Hur gör man det? En del av D&D:s storhet är att det är ganska bra på just detta. Vilka fler spel finns det? Rolemaster är väl ett alternativ antar jag, men båda dessa system är lite krångliga i mitt tycke. Finns det något bra system utan levels som kan ses som bra grottkrälssystem och som på andra sätt stödjer en viss grad av eskalering av "episkheten"?
avbrott för lunch
Spontant känns det som att dessa är bra att ha i bakhuvudet:
* Mindre dödliga strider. Enskilda slag bör inte kunna döda en karaktär. Kroppspoäng eller motsvarande skall vara resurser som skall kunna tas med i "ekvationen".
* Tillgång till helande, snabbläkning osv. Återställande av resurser under strider eller mellan desamma.
* Alternativa metoder till stridande skall finnas men inte vara dominerande. Smyga, finna dolda ting, upptäcka fara, varseblivande magi på spelarsidan. Fällor, gåtor och detektivarbete på spelledarsidan.
Vad mer bör man tänka på?
Steg två att fundera över; Hur gör man det? En del av D&D:s storhet är att det är ganska bra på just detta. Vilka fler spel finns det? Rolemaster är väl ett alternativ antar jag, men båda dessa system är lite krångliga i mitt tycke. Finns det något bra system utan levels som kan ses som bra grottkrälssystem och som på andra sätt stödjer en viss grad av eskalering av "episkheten"?
avbrott för lunch