Nekromanti Vad gör jag för fel med mitt Photoshop?

Rickard

Urverk speldesign

Bilden säger förhoppningsvis det mesta. Efter att jag bytt från Photoshop 7.0 till 9.0, som även kallas CS 2, har mina avatarbilder inte kunnat sparats i den kvalitet som jag vill ha och filstorlekarna blir grymt mycket större på jpg-formatet jämtemot 7:an. Hur jag än sparar bilderna så blir det ändå samma output med ungefär samma filstorlek. Där jag med 7:an kunde få filstorlekar på 9-10 kb med 6 i kvalitet så kan jag inte komma under 20 kb med 9:an med otroligt mycket lägre kvaliteter, för Photoshop verkar skita i vilken kvalitet jag sätter och sparar lite som den vill kvalitetsmässigt. Förhandstitten (Preview) stämmer inte överens med hur bilden ser ut efter sparningen. Kan säga att bilderna jag vill spara om är från början jpg-bilder, om det nu spelar någon roll.

Någon som har något fundering varför det fular sig på det här sättet?

/Han som funderar på att byta tillbaka till 7.0:an

Krille

Super Moderator
Du kan prova att spara dina filer för web med ctrl-skift-alt-s, som plockar upp Save for Web. Den verkar optimera jpg klart mycket bättre.

Rickard

Urverk speldesign
"Du kan prova att spara dina filer för web med ctrl-skift-alt-s, som plockar upp Save for Web. Den verkar optimera jpg klart mycket bättre."
Oj, satan. Från 23 kb till 6 kb och knappt någon synlig skillnad. :gremlaugh: Tack.

/Han som ska sätta sig och börja spara om jpg-filer (som ändå inte är så bra kvalitet på från början)

Rising

Vila i frid
Fullkomligt OT:

Vill bara berömma dig för den pedagogiska bilden. Hur lång tid tog det att göra den?

Och jag anar dessutom en viss trend; någon frågar efter en melodi och du gör en ljudfil där du nynnar melodin och lägger ut filen åt oss andra; och nu allt detta jobb med den här bilden... Har du börjat med amfetamin eller gjort slut med en flickvän? För så här mycket fritid brukade du väl ändå inte ha förut? :^)

/Riz
som tycker att Han är het på forumet

Gismya

Veteran
Det den gör är att den skiter i att stoppa i Exif-filen som berättar saker om bilden som man i 99% av fallen är totalt ointresserad av.

/Gismya - Undrar hur du har haft råd med så pass dyr programvara till datorn :gremelak: