Kul att ni ska till Berlin! Min sambo och jag var där i höstas.
Den här listan är skriven utan någon inbördes ordning, utom första punkten (New Berlin tours).
New Berlin Tours
Gratis guidade turer i Berlin. Deras "Free tour" tar dig förbi några av de givna sevärdheterna som Brandenburger Tour, Holocaust memorial, Checkpoint Charlie, Berlinmuren och "Museumön" (eller vad man nu ska kalla Museum Island). Guiden vi hade var kanske den bäste guide jag någonsin haft. Då ska sägas att jag tycker de flesta guider jag haft under åren varit skräp (dålig engelska, oinspirerande beskrivningar etc). Vår guide pratade bra engelska och höll oss konstant på alerten genom sitt underhållande sätt att berätta under turens hela 3,5 timmar. Rekommenderas starkt!
Tänk på att:
* Turen är gratis men kräver föranmälning via deras hemsida.
* Det är gratis, men de ber om en frivillig donation vid turens slut. Det var dock något vi gladeligen gav dem.
East Side Gallery
En 1,3 km lång bit av Berlinmuren som bevarats och nu fungerar som konstmuseum med målningar längs hela mursträckan. Åk till U Warschauer Strasse och gå muren/galleriet i nordvästlig riktning. Vi murens början får ni också en bra utsikt över
Oberbaumbrücke. Jag tycker bron är jättehäftig, för den för direkt tankarna till hur en bro skulle kunna se ut i någon större stad i Warhammer Fantasy.
TV-tornet och Berlin Alexanderplatz
TV-tornet från forna Östberlin och Berlin Alexanderplatz. Torget är inte mycket att se i sig självt, men det hör liksom till med ett besök. Vi gjorde en topptur i tornet och var nöjda med besöket, trots kraftig dimma. Turen gjorde i slutet av vår vistelse i Berlin. Det tyckte jag var kul, får då kunde man identifiera en del av de platser vi hade besökt. Hade vi besökt tornet första dagen, hade man bara sett en massa hus som man inte haft någon relation till.
Nikolaiviertel
I närheten av Alexanderplatz finns Nikolaiviertel, ett kvarter med restaurerade hus med exempel på Berlins äldre bebyggelse. Där finns en hel del restauranger. Restaurangerna är väl något av turistfällor med menyer tryckta på fyra språk, men vi åt där en kväll och var nöjda med maten.
Hackescher Markt
Det egentliga torget Hackescher Markt är inte så mycket att se, men i området runt omkring finns mycket shopping och vackra byggnader. I området hittar du bland annat:
*
Hackesche Höfe, ett byggnadskomplex med en mängd vacka innergårdar. Där finns småbutiker och museer. Vi var inte så intresserade av shoppingen, men bara promenaden bland innergårdarna var värd besöket.
*
S-Bahnhof Hackescher Markt: Station där det ligger en antal restauranger under själv s-bahn-spåren. Vacker arkitektur. Kan ej uttala mig om maten, vi åt aldrig där.
* Sophienstrasse: Gata med äldre, vacker arkitektur. Förslagsvis går ni från Alexanderplatz, går via Münzstrasse och Neue Schönhauser strasse för lite shopping och tar sen in på Sophienstrasse. På Sophienstrasse finns också en välsorterad whisky-butik på nummer 8.
Berlin Unterwelten
En organisation som erbjuder olika typer av guidade turer under jord. Vi gjorde Tour 1, besök i bunker/skyddsrum för civila. Det gav en bra inblick i hur kriget upplevdes av civilbefolkningen i Berlin. Väl värt ett besök. Ligger vid U/S Gesundbrunnen.
KaDeWe
Beläget i gamla Västberlin vid U Wittenbergplatz ligger KaDeWe. Tänk vårt NK i Stockholm, om NK varit den fattiga kusinen från landet. Där finns fem våningar med lyxshopping, våning sex är helt vigd åt mat och på våning sju finns restauranger. Vi tillbringade all tid på våning sex. Tänk dig en matbutik som har ALLT (utom möjligtvis en vanlig mejerikyl, det såg vi aldrig), ungefär som en gigantisk saluhall. Bland allt detta finns också serveringsställen så man kan äta mat direkt. På charkavdelningen har varje större land fått en egen sektion, utom Tyskland - där varje
region fått en egen sektion. Om du gillar korv och kallskuret, har du kommit til himmelriket. Det ska sägas att till skillnad från NK kände vi oss aldrig ovälkomna, utan bekväma med att sitta vid cafét på plan sex och ta en fika, som vilka tyskar som helst. Kanske berodde det på att vi var där som turister och inte förstod bättre. Men både min sambo och jag hade den känslan.
Dolores
Utanför KaDeWe vid Wittenbergplatz på Bayreuther strasse 36 ligger Dolores. De säljer texmex-mat och är den godaste texmex som jag någonsin ätit ute på lokal. Då har jag även ätit på
La Neta i Stockholm, som ska vara något av det mer genuina texmex som går att få tag på i Sverige. Ska sägas att Dolores kanske erbjuder en amerikaniserad variant av texmex, men det spelar ingen roll för mig. Ändå godast.
Allmänna tips
* Berlin är stort med långa avstånd. Ta bra skor och se till att ha med en karta av u-bahn (deras tunnelbana). Ni kommer antagligen att åka mycket u-bahn.
* På alla kommunala färdmedel (u-bahn, s-bahn, bussar etc) är det öppen spärrlinje som gäller. Dvs det helt och hållet resenärens ansvar att ha giltigt färdmedel när man kliver ombord. Köp "tomma" dagsbiljetter som du stämplar innan påstigning vid dagens första resa. Det går i princip att tjuvåka, men du är i så fall helt rökt ifall det kommer en kontrollant.
* Prova åtminstone en gång att äta curry wurst, ikonisk snabbmat för Berlin. Stekt/grillad korv med pommes frites och curryketchup. Förvänta dig inte någon kulinarisk sensation, men det är helt okej gatuköksmat.
* Som tidigare nämnts finns det några
stora museer i Berlin, de flesta koncentrerade till Museum Island nära Berlin Alexanderplatz. Vi valde dock att helt avstå besök där för att istället se staden. Här måste era egna preferenser avgöra, men med bara några dagar på er tycker jag personligen att ni nog spenderar tiden bättre med att se staden och sevärdheter som är unika för Berlin. Ska ni besöka något av de stora museerna får ni nog sätta av ett flertal timmar. Antik historia i all ära, men det går att se på fler platser.
* Vi utforskade aldrig Berlins nattliv, men vi upptäckte att vårt hotell låg i något av gay bar district. Området jag tänker på ligger mellan U Wittenbergplatz och U Nollendorfplatz, på gatorna Kalckreuthstrasse och Motzstrasse. Om du använder Google maps och zoomar in tillräckligt långt, ser du ställena utmärkta på kartan. Exempel
Pussycat på Kalckreuthstrasse. Jag har dock ingen susning om det här är bra ställen, jag ramlade över dem när jag letade info inför vår resa.
Oavsett vad ni gör, tror jag ni kommer att bli nöjda med resan. För oss gav besöket definitivt mersmak och vi skulle gärna åka dit igen. Hoppas ni får kul!
PS. Nu när jag läser texten, märker jag att det kanske låter som Berlin for Dummies. Jag har utgått från att du inte har en susning om Berlin alls och lagt nivån därefter. Men KaDeWe och curry wurst etc kanske är old news för dig?