Nekromanti Vad gör man när man "spelat" ifrån sina spelare?

solvebring

Superhero
Hejsan Bullen...
- Den här gången är det personen som syns undertecknad som har skrivit brevet.

"Jag är en kille på 21 år, och jag har sedan jag började med rollspel ägnat mig helhjärtat åt det. Det vill säga åtta år snart. Det är min hobby nr ono och det mesta jag gör på fritiden handlar om rollspel. Numera, sedan förra året har jag varit med i en grupp på folkhögskolan där jag går och vi har spelat tillsammans. Gruppen växer och växer, och alla är mer eller mindre positiva och engagerade. Har sett till att styra upp en föreningen, ett forum, försöka spela olika spel för allas intresse osv osv.
Det är svinkul och man känner verkligen hur dessa åtta år betalat sig. Man utvecklas ständigt som rollspelare - ja både som spelare, spelmakare och
spelledare.

Men så är det ju de gamla polarna, det gamla spelgänget från tiden innan folkhögskolan, som jag spelat ihop med i flera år, sedan start. Två av dem finns kvar, och vi spelar en del random helger då alla tre har tid och jag och sambon besöker mina föräldrar på barndomsorten, eller då de orkar pallra sig 12 mil hit. Det var bland annat dem som jag lirade D&D med häromsistens för er som är engagerade i D20forumet. Nåväl...
Det känns som om de egentligen inte är rollspelsintresserade, eller som jag "spelat" ifrån dem. De står där och stampar och tycker ännu efter åtta år att spel som är som DoD och D&D är svinkul. Jag har försökt att leda in dem på andra spel, lösa kampanjer, frispelsaktiga projekt för att leka med samberättandet och improvisationsförmågan osv. Men responsen är 0 och gnället är 100. Det skall gnällas hela tiden, och det slutar ständigt med att det blir något grottkräl med mig bakom skärmen, så som det alltid varit, under åtta år nu (tills jag kom till folkhögskolan förra året och äntligen fick vara spelare, och äntligen fick variera mig).
Vad gör man?
Skall hemåt nu till helgen, eftersom jag och sambon skall fira jul med min släkt (plus att hon har sin släkt nära då). Då har vi tre som jag nämnde ovan tänkt lira på söndag. Självklart är det D&D eller DoD på tapeten. Om jag skulle tjata tillräckligt kanske jag skulle kunna få dem att sträcka sig "så långt" som - och vara "äventyrliga" nog - att köra Mutant.
Fan, känns som att diskutera med småbarn ibland, faktiskt.
Nå... Vad göra?!
Har funderat på ett lägga ned spelandet med dem och ignorera deras efterfrågningar av rollspel. Men det vill jag ju samtidigt inte. De är ju gamla polare som jag gillar att umgås med, plus att vi har ju kul tillsammans när jag väl känner mig upplagd (vilket börjar bli problemet numera). Dessutom älskar jag ju att spela, skapa osv. så varje speltillfälle är ju något jag vill göra, bara det att jag vill få det att variera sig, utvecklas och bli ännu roligare."

Tacksam för alla seriösa tips...

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Sluta spela med dem. Ni kan ju umgås ändå - utan gnäll. Och andra spelare har du ju. Sannolikt kommer du in i en retrofas när du passerat 30 och då kan ni med fördel ta upp det på nytt.

//EvilSpook

Legion

Warrior
Prata med dem. Är de gamla vänner till dig så måste ni ju kunna köra en dialog om vad det är som får er att ticka spelmässigt.

Vill du styra in dem på annat så får du ju göra klart för dem att de gamla spelen och spelstilen inte ger någonting, och vill de spela med dig som spelledare så får de helt enkelt anta ditt sätt och de spelen du vill spelledam.

Sedan måste du ju naturligtvis anpassa din spelledarstil till en början för att "hooka" dem. Det låter som de är folk som vill ha direkta belöningar (döda monster, få saker och xp direkt), och då är det dumt att kasta på dem en djuplodande kampanj med intriger och långtgående planer, men lättare plotter med snabb belöning för rollspelande och lösande av delkomponenter kan ge samma kick för dem.

solvebring

Superhero
Prata med dem. Är de gamla vänner till dig så måste ni ju kunna köra en dialog om vad det är som får er att ticka spelmässigt.
Jo, har just tänkt att försöka mig på det.

Vill du styra in dem på annat så får du ju göra klart för dem att de gamla spelen och spelstilen inte ger någonting, och vill de spela med dig som spelledare så får de helt enkelt anta ditt sätt och de spelen du vill spelledam.
Sant som sjutton. :gremwink:

Sedan måste du ju naturligtvis anpassa din spelledarstil till en början för att "hooka" dem. Det låter som de är folk som vill ha direkta belöningar (döda monster, få saker och xp direkt), och då är det dumt att kasta på dem en djuplodande kampanj med intriger och långtgående planer, men lättare plotter med snabb belöning för rollspelande och lösande av delkomponenter kan ge samma kick för dem.
Jo, sådant har jag också börjat fundera över. Såklart att man skall se till att spelarna är nöjda och ha kul, annars vore det ju lönlöst att ens spela. Dock gäller det att hitta en balans: Hooka dem men att få det att vara lika roligt och meningsfullt för mig själv.

Pom

Swashbuckler
Försök få någon av dem att spelleda. Du behåller den sociala kontakten och slipper lägga ner en massa tid på förberedelser.

För du har ju som det verkar försökt introducera nymodigheter för dem utan framgång, så det är nog så att de faktiskt gillar DoD/D&D och traditionella kampanjer. (Det finns sådana - jag är själv en sådan och tycker sämre om rollspel ju mer det fjärmar sig från heroisk fantasy i långa kampanjer).

solvebring

Superhero
Försök få någon av dem att spelleda. Du behåller den sociala kontakten och slipper lägga ner en massa tid på förberedelser.
Och exakt hur många gånger tror du inte jag försökt med det? :gremwink:
"Nej, men vi är vana dig."
"Du är sån bra SL, kom igen nu..."
"Nej, du kan det där bäst."
"Nej, du vet en annan har inte samma fantasi som du ju."
... Ja, det är några av de svar jag ständigt får när jag frågar om någon annan kan tänka sig att spelleda.

- Lite smörj skulle de ha, de rackarna! :gremlaugh:

För du har ju som det verkar försökt introducera nymodigheter för dem utan framgång, så det är nog så att de faktiskt gillar DoD/D&D och traditionella kampanjer. (Det finns sådana - jag är själv en sådan och tycker sämre om rollspel ju mer det fjärmar sig från heroisk fantasy i långa kampanjer).
Nåväl, jag har ingenting emot det jag heller. Jag har trots allt spelat den typen av rollspel under åtta år nu, och jag hyllar ständigt Drakar & Demoner och ÄVentyrsspel, hade superkul första D&Dsessionen osv osv. Men att alltid spela samma typ av spel känns lite som att käka julmat året om. Man tar liksom udden av det hela, spelar sönder det - du vet - som en låt man spelat på repeat i flera dygn. Att variera sig lite och utveckla spelandet och olika speltekniker vore superkul, tycker jag i alla fall. Lagom av allt vore trevligt. Lite av det, och lite av det.
... Och de har ju dessutom knappt vågat pröva något annat heller för den delen. Det är lite som att försöka få min mormor och morfar att acceptera att det finns datorer. Total ignore och gnäll innan man ens förstått innebörden eller ens tittat på det.

solvebring said:
Nåväl, jag har ingenting emot det [DoD/D&D och traditionella kampanjer] jag heller. Jag har trots allt spelat den typen av rollspel under åtta år nu, och jag hyllar ständigt Drakar & Demoner och ÄVentyrsspel, hade superkul första D&Dsessionen osv osv.
Du skriver att du har andra personer att spela med också. Skulle det funka att i brist på förståelse hos dina gamla spelkompisar faktiskt spela de gamla spelen med dem, och spela andra saker med de andra spelkompisarna?

P.

solvebring

Superhero
Du skriver att du har andra personer att spela med också. Skulle det funka att i brist på förståelse hos dina gamla spelkompisar faktiskt spela de gamla spelen med dem, och spela andra saker med de andra spelkompisarna?
Well, jag vet inte riktigt. Saken är väl den att jag egentligen inte är utled på att spelleda. Jag är nog utled på att spelleda i samma form i hela tiden. Att skapa, klura och mixtra är dock underbart roligt. Jag är nämligen en sådan filur som tycker skapandet bakom rollspel är det största nöjet om man skall välja. Det vill jag fortsätta att göra.

Med föreningen har jag varit spelare hittills och kommer nog vara det ett tag till vad det verkar efter den nya planeringen.
Så, med de gamla polarna spelleder jag och är den skapande figuren, men jag är less på att göra detta på så enformig nivå, och dessutom vill jag lyfta den enformiga bördan ibland vid dessa spelsessioner, och tillexempel spela rollspel där alla delar spelledarskapet om man säger. Det vore asnajs. Det lyfter fram ett mycket mer intensivt samberättande, och mycket intressanta, improviserade scenarion.

Eller... Ja... Vet inte riktigt vad jag är ute efter när du lägger fram det där förslaget, förutom att jag inte direkt känner för att göra på det viset. Jag vill helt enkelt variera och utveckla på både hållen, om man säger så. Vore så jäkla najs att komma vidare i rollspelandet med de gamla polarna också, finna nya gemensamma upplevelser och roliga spel att utforska. Tror mycket på att de säkert skulle komma igång mer och engagera sig djupare om de bara upptäckte att det finns mer än svärd och monster.
Damn, detta var svårt att sätta ord på. :gremsmile:

P. S. Bra ordvits förresten. D. S.

Sagt till dem, sagt till oss?

Har du berättat för dina gamla spelkompisar det du har berättat här på forumet, om att du tror att de själva skulle ha mer utbyte av rollspelandet om de provade på andra former?
P.

solvebring

Superhero
Re: Sagt till dem, sagt till oss?

Jo då. Men konservativ inställning är konservativ inställning. Tyvärr. Tror dock att jag skall börja hårdkontrollera vilka slags grottkrälspel som skall spelas. Så att jag i alla fall känner att min idé lockar mig, eftersom bra spelledande främst bygger på att man känner sig engagerad.
Vad tror ni om det?
Någon som har tips, som känner igen sig i detta som spelledaren som jämt och ständigt är den som får ställa upp och kompromissa för att förnöja spelarna så mycket som möjligt?

Feuflux

omjonasson.se

Någon som har tips, som känner igen sig i detta som spelledaren som jämt och ständigt är den som får ställa upp och kompromissa för att förnöja spelarna så mycket som möjligt?

Nej tyvärr. Jag tror nog att du egentligen har insett att det inte kommer att gå att konvertera dina gamla polare. Det finns bara två val (sen får ni väl såga min nivå av realism om ni vill) för dig. 1) Sluta spela med dem. 2) SL:a dungeonröj för dem (för det var väl det de krävde).

Så vill du (och det verkar ju så) välja alternativ 2 men ändå få in lite nyskapande så försök att smyga in det. Första steget att ta för ultratraditionalister borde vara att de är med och beskriver saker istället för att enbart lyssna på SL. Så försök att få dem att beskriva vad som händer när de rullar perfekt på sin attack mot monstret istället för att säga "du gör 8 i skada". Funkar det så går vi vidare. Funkar inte det så är vi tillbaka i valet mellan mina två punkter ovan.

Nu var det ju rätt länge sedan jag lirade över huvud taget, men många av de jag spelat med har varit totalt ointresserade av inlevelse, och i slutändan bara spelat en karaktär oavsett yrke/ras/setting. "Den lurige fixaren" som alltid är mer intresserad av sina egna planer än plotten som resten av gänget pysslar med. "Stridstoken" som är som gladast när han får lösa problem med våld. Jag har ingen aning om vad jag skulle behöva göra (eller hur länge jag skulle få hålla på) för att förändra dem en millimeter. :gremsmile:

solvebring

Superhero

Tack så mycket Feuflux, det var ett bra inlägg. Jag skall fundera lite över dina visa ord så får vi se om jag finner på en slutlig lösning.

Wyldstorm

Swordsman
Jag har suttit & kanske sitter i samma sits... För min del var problemet enkel matematik.

1. Jag har problem att hitta hel grupp som känner som jag. (det är ett av problemen om man spelar i mindre "städer"..)
2. Som bäst kunde jag övertyga 1 till min "sida", de andra är många fler.

Så jag spelleder oftast på deras vis.
Spelledande är underbart på den fronten, för om man gör det och fejkar engagemang tillräckligt bra, så kommer nåt likt äkta nöje efter en stund att infinna sig.

Mitt tips är faktiskt att spelleda på deras vis, men med dina twists..
Alla är nöjda, och gruppen hålls samman.

Se det som en utmaning, istället för ett hinder.
Och för <insert diety here> se det INTE som att du har "spelat ifrån" dem, som om du utvecklats..
Det skiner igenom, och är knappast objektivt sant..

solvebring

Superhero
Re: Fejkad spelglädje -> placebo efter en stund [NT]

... Syftar på ett jag har för höga förväntningar, och det är där som problemet ligger, eller, eftersom du valde att kasta in placebo?

Pom

Swashbuckler

Jag tolkade Lord of Muppets inlägg som att om man sätter sig och spelleder på ett sätt man egentligen inte gillar, men låtsas att man har roligt, då tycker man efter ett tag att det är helt OK, kanske t o m roligt.

Själv tycker jag inte man skall göra så. Spellederi är ett alldeles för arbetsintensivt tidsfördriv för att man skall göra det på ett sätt man inte från början tycker är roligt.
Men jag respekterar åsikten och förstår varför han framförde den till dig i just den här tråden. Du har ju redan prövat de få rimliga alternativ som finns, så varför inte pröva ett som till en början verkar orimligt?

Sedan tog den gode lorden i förbifarten upp en sak som är rätt viktig. Förändring är inte detsamma som utveckling även om utveckling alltid innebär någon förändring. För dig personligen är det just nu utveckling att byta från gruppens gamla spelstil till andra former. Men för dem som trivs med den gamla spelstilen är det inte utveckling att ändra till en spelstil de inte verkar roade av. Det är en försämring istället.

Gäst.

Veteran
Vänd på steken. Låt dem spela onda underhuggare som skall komma undan ett äventyrargäng. Det blir en för dem bekant miljö men med helt nya förutsättningar. Då kan du väva i nya aspekter i spelet utan att någon kan klaga över att du inte gör som du brukar.

Lycka till.

solvebring

Superhero

Aha, tack Pom, nu är jag med på noterna. Ja, det ligger mycket vettigt i det som både du och Muppet säger.