Nekromanti Vad gör man när spelet är färdigt?

HAZZEMAN

Veteran
Hej,

Många inlägg här rör själva arbetet med att skapa ett rollspel. Jag skulle vilja starta en diskussion om vad man gör när spelet är färdigt. Att lägga spelet på Internet är givetvis det billigaste och enklaste alternativet för att sprida sitt mästerverk men hur gör man om man som jag gärna skulle vilja se sitt spel utgivet i bokform. Att detta förmodligen är en ekonomiskt dålig ide skulle jag kunna leva med. Kanske finns här folk med erfarenhet som de vill dela med sig av. Om Vi ur argumentationssynpunkt tänker på en 250-sidig softback RPGbok så talar Vi om samma sak. Frågeställningar som jag haft och som jag gärna skulle vilja ha folks uppfattning om:

1. I dagens svenska rollspelsmarknad, vilken genre skulle sälja bäst?
2. Illustrationer är viktiga, hur många behövs och vad kostar det?
3. Vilka upplagor säljer svenska spel?
4. Tryckkostnader och försäljningspris?
5. Hur får man ut sitt rollspel till butikerna?

Ett måste för att folk ska ta ett rollspel på sånt allvar att de spenderar sina pengar på det är att moduler och äventyr kommer ut kontinuerligt. Inga moduler = dött rollspel = inget köp. Detta är givetvis svårt att hinna med för en enskild person. Därför skulle det vara intressant att samla ett team på fem - sex duktiga RPG-konstrulktörer från nätet som tillsammans skulle konstruera ett rollspel samtidigt som de skulle ansvara för en egen modull. Till detta skulle man knyta två duktiga tecknare. Detta team skulle vara tillräckligt stort att få kontinuitet och tillräckligt slimmat för att vara hanterligt. Tror folk att ett sådant team är genomförbart och finns det några som är intresserad att diskutera detta närmare?

Hanz Johansson
Konstruktör av PBM-RPG:et Pirraz (Du är ursäktad om Du inte känner till det)

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by HAZZEMAN on 2000-12-19 18:54.</EM></FONT></P>

Wille

Veteran
Glöm ej allt annat du kan behöva. Någon som är bra på layout, korrekturläsare mfl.

1. I dagens svenska rollspelsmarknad, vilken genre skulle sälja bäst?

Fantasy. Men frågan är om inte behovet är täckt?? Eon, D&D, Gondica och diverse engelska spel. Dessutom finns både Zhoria och Västmark på nätet och både är tillräckligt bra att ge ut.

Jag skulle satsa på ett riktigt ScienceFiction spel..

2. Illustrationer är viktiga, hur många behövs och vad kostar det?
Vet ej. De tar betalt per bild(antar jag). Däremot kan du säkert finna unga och lovande illustratörer på elfwood.com som säljer billigt.

3. Vilka upplagor säljer svenska spel?
Vet ej. Western första tryckningen sålde 3000 ex har jag för mig. Säg 5-10.000 tror jag..

4. Tryckkostnader och försäljningspris?
Den gyllene regeln för affärer överhuvudtaget skall vara lönsamt är: Ta dubbelt så mycket betalt som kostnaden är.
Kostar det 60 + moms att trycka måste du sälja för 120:- + moms. Sedan gör butikerna likadant...

5. Hur får man ut sitt rollspel till butikerna?
Distrubitörer (Vuttex eller Camelot) eller via egen distrubition.

....Ett måste för att folk ska ta ett rollspel på sånt allvar att de spenderar sina pengar på det är att moduler och äventyr kommer ut kontinuerligt. Inga moduler = dött rollspel = inget köp......

Mycket riktigt. Produktion är A-O. Helst via tryckta produkter men även över hemsida som Rävspel gör. Alla företag som har det hyfsat idag har ett bra utflöde av nya produkter. World of Darkness, D&D3, 7thSea, Shadowrun mfl.

Sedan behövs marknadsföring. Strunta i massa reklampengar men se till att höras och synas på konvent, i butiker, i fanzines mm. Jag skulle även skapa ett intresse för den nya utgivningen genom att straxt före och under ge ut noveller, äventyrsidéer, SLP och annat. Dessa kan man ha nytta av utan grundboken men meningen i rent kommersiellt syfte är att skapa ett intresse så att boken blir ett måste.

Wille

Allt du inte gillar kan du göra om!

Johan K

Gammal & dryg
För att göra det snabbt:

1: Fantasy säljer ju alltid !! jag tycker helt klart att fantasy är den bästa och roligaste grenen !! Sen att nutid & framtid är skoj det åx, men fantasy slår det mest !!

2: Ilustrationer livar upp !! Använd en blandning av det hela. Stora helsidorsbilder och mindre som livar upp sidorna. Kostnaden beror väll på hur stora och väl de ska se ut, antar jag..

3: En bra början är väll att skicka ut deitt spel till någon av tillverkarna och se ifall de napapr på ditt spel.

4: Vet ej, men det är väll inte allt för billigt. Antar jag...

5: Ta kontakt med nån på rollspels.nu.s redaktion. De vet säkert vart man kan vända sig......

Hoppas att dte går bra !!!

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

Riddaren

Swashbuckler
"4. Tryckkostnader och försäljningspris?"

Varierar kraftigt, beroende på trycksätt, bindning, antal bilder, antal färger, antal sidor, vilket format etc... men även skiljer det mycket mellan olika tryckerier, om det är digital eller offset m.m. Finns således inget generellt pris att sätta.

"5. Hur får man ut sitt rollspel till butikerna?"

Anlitar en distributionsfirma...sköter det själv på olika sätt, kanske går ner till en butik med ett ex...och presentera det, kanske skicka ut 5-10 ex som recensionsexemplar till olika spelbutiker, speltidningar etc...

Riddaren

Även den bäste har dåliga dagar

hatten

Swashbuckler
1 börja med att kolla vad en liten utvald test grupp anser om spelet.. Börja med exempelviss dina vänner. Sen kolla runt lite bland dina vänners vänner sen därifrån går du och hör dig för med tryckrier eller spelförlag..

EventHorizon

Warrior
”1. I dagens svenska rollspelsmarknad, vilken genre skulle sälja bäst?”

Jag tror att fantasy är störst men att SF skapar fler lojala fans (tänker på alla Trekkies och Trekkers etc). Just nu ligger ju egentligen både SF och fantasy i tiden med tanke på de nya Star Wars filmerna samt de kommande Sagan Om Ringen filmerna (1.a utkommer runt julen 2001). Personligen skulle jag välja SF.

”2. Illustrationer är viktiga, hur många behövs och vad kostar det?”

Ingen aning. Men jag skulle själv använda så många illustrationer som möjligt för att ge en inspirerande bild av spelvärlden.

”Tror folk att ett sådant team är genomförbart och finns det några som är intresserad att diskutera detta närmare?”

Jag tror att det är genomförbart men om man skall komma riktigt långt krävs det något mer i min mening. Ett riktigt starkt rollspel kräver förmodligen en grupp med lojala konstruktörer som endast koncentrerar sig på detta spel samt hur det kan utvidgas i olika medier. För att kunna förankra en spelvärld och successivt bygga upp ett starkt varumärke tror jag på en diversifiering av konceptet. Släpp böcker, tidningar, brädspel, dataspel, ja allt som går att trycka in och som passar ursprungsidén. Att bara kränga rollspel med tillhörande moduler tror jag givetvis funkar men vill man dra in tillräckligt med pengar för att tjäna till hyran bör man nog se till att bygga upp möjligheterna för en utvidgning från första början.

När alla planer är igång och det första spelet står färdigt är det dags att börja skapa fans. Men det är en annan historia med ett tillvägagångssätt som jag håller för mig själv till vidare :)

Fly me to the moon and let me play among the stars

Krille

Super Moderator
"1. I dagens svenska rollspelsmarknad, vilken genre skulle sälja bäst? "

Fantasy, speciellt standardfantasy, säljer bäst, punkt. Sverige är för litet för att skumma avarter ska kunna bära sig, i alla fall om man tänkt sig att leva på rollspel (detta skiter jag högaktningsfullt i /images/icons/wink.gif).

"2. Illustrationer är viktiga, hur många behövs och vad kostar det?"

Räkna med ca 1 grafiskt element per uppslag, minst. Det kan vara en illustration, en tabell, en figur eller något annat. Att göra dem själv är billigast, annars kan man få räkna på allt mellan kompispriser till 600 kronor/timme.

"3. Vilka upplagor säljer svenska spel?"

Nu för tiden, ca 5000 ex.

"4. Tryckkostnader och försäljningspris?"

Talar vi äkta tryck, ca 60.000 till 100.000 för en upplaga på 5000 ex, med svartvit inlaga limmad bok med mjukt fyrfärgsomslag. Det ger ca 20 kronor/ex till tryckeriet, vilket ger 40 kronor till dig, vilket ger 80 kronor till distributören, vilket ger 160 kronor till butik, vilket ger 320 kronor till kund. Ungefär.

Talar vi print-on-demand så är startkostnaden för en bok med ca 200 sidor inlaga och fyrfärgsomslag ca 10.000 kronor. Omslaget trycks då separat i ca 500 ex, inlagan skrivs ut digitalt när det behövs. Tryckeriet tar sedan ut en hundralapp (baseras på antalet sidor) för varje ex, och du själv tar ut så mycket pengar du vill. Lägg på moms, och du får priset ut till kund. Distributionsfrågan löses också, eftersom man får beställa boken från tryckeriet.

"5. Hur får man ut sitt rollspel till butikerna?"

Antingen leker du själv distributör och ringer runt som f-n - det är jobbigt och tar tid = dyrt - eller så letar du upp en distributör som gör jobbet åt dig. Fördelen med en distributör är att denne redan har kontakter och kan baka in dina produkter med andras, vilket gör att fler butiker tar in dina spel. Nackdelen är att du får ett mellanled till som käkar upp dina pengar och gör spelet dyrare för kunden.

"Därför skulle det vara intressant att samla ett team på fem - sex duktiga RPG-konstrulktörer från nätet som tillsammans skulle konstruera ett rollspel samtidigt som de skulle ansvara för en egen modull. Till detta skulle man knyta två duktiga tecknare. Detta team skulle vara tillräckligt stort att få kontinuitet och tillräckligt slimmat för att vara hanterligt. Tror folk att ett sådant team är genomförbart och finns det några som är intresserad att diskutera detta närmare?"

Team har en nackdel - man måste kompromissa när man gör spelet. Detta leder oftast till lapptäcke, halvmesyrer och/eller personlighetslösa spel, i och med att samtliga deltagare har olika uppfattningar om vad som utgör ett bra spel. Hos kunden innebär det att kunden alltid retar sig på något.

Jag tror mer på modellen att skapa ett spel och sedan leta upp frilansare/medarbetare som kan tänka sig att jobba med det här spelet. Det leder till ett spel med en mer klar vision i spelet och därmed också ett i mitt tycke starkare spel.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Master_Z

Swordsman
Varierar kraftigt, beroende på trycksätt, bindning, antal bilder, antal färger, antal sidor

Har skrev ju att det gällde en 250 sidors softback

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"