Nekromanti Vad gör man om man hatar regelsystemet?

Ymir

Liten kantbaron
Jag har blivit ombedd att spelleda Vampajjer. Detta gör jag gärna eftersom jag dels gärna vill lära känna folket som ombad mig närmare, och dels älskar settingen. Men jag har bara en endaste gång tidigare fått en Vampajjer-kampanj att funka. För jag hatar regelsystemet. Jag har inte jättemycket emot dess grundläggande mekanik, eller duttarna på rollformuläret, men jag haaaatar stridssystemet och skadesystemet och varje gång jag försökt använda det historiskt har det bara totalstjälpt min kampanj. Problemet är, jag tror dels att spelarna kinda förväntar sig "klassiskt" Vampajjer och vore lite svårsålda på att använda ett alternativt regelsystem, och dels har jag en lång historia av att försöka hitta fungerande alternativa system till Vampajjer, men har aldrig riktigt lyckats, och jag har fan inte energin att försöka göra en sådan konvertering en gång till. Så vad fan ska jag göra? Tacksam för tips.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Undvik strid? Försök göra fysisk våld till en ickegrej i kalpanjen. Och hade jag gjort en sån kampanj till vampire hade jag kört på sakvals system för just strid. Men orginal för resten.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Var först och främst uppriktig och ärlig med att du har jättesvårt för stridssystemet och fråga hur de skulle känna inför ett alternativt regelsystem eller en kampanj med nästan ingen strid.

Eller be att någon av dem ställer upp som co-GM i just stridssituationer; när det blir strid langar du över NPCernas stats till den spelaren och låter hen spela både sin egen karaktär och motståndarna och styra striden.

God45

#PrayersForBahakan
Är det gamla vampires regelsystem du hatar så skaffa "Vampire conversion guide" som är en officiell produkt som konverterar över alla Masquerades klaner och krafter till det nya Requiem regelsystemet som är mycket snabbare och lättare att jobba med.

God45

#PrayersForBahakan
Du kan också göra som jag gjorde i min precis avslutade kampanj och göra alla strids npc:er till monstruösa alpha strikers med dåliga försvar. Det tenderar att få spelarna att göra sina combat builds ohyggligt effektiva och alpha strikeiga också för att inte bli mördade av helt färska neonates med ett bredssvärd, Dex och Melee 4 och potence 3. Och nu är alla strider max 2 stridsrundor långa och sedan är allting, och jag menar ALLTING, dött. För, face it, man kan inte ta bort det fysiska våldet ur Vampire utan att förstöra det. Man kan dock göra våldet så fruktansvärt att folk bara eskalerar till våld när de har en Bushidoesq övertygelse om att någon måste dö och att de tänker göra det nu innan deras hjärta slaknar.

Cybot

Mest spelbar
God45;n110709 said:
Du kan också göra som jag gjorde i min precis avslutade kampanj och göra alla strids npc:er till monstruösa alpha strikers med dåliga försvar. Det tenderar att få spelarna att göra sina combat builds ohyggligt effektiva och alpha strikeiga också för att inte bli mördade av helt färska neonates med ett bredssvärd, Dex och Melee 4 och potence 3. Och nu är alla strider max 2 stridsrundor långa och sedan är allting, och jag menar ALLTING, dött. För, face it, man kan inte ta bort det fysiska våldet ur Vampire utan att förstöra det. Man kan dock göra våldet så fruktansvärt att folk bara eskalerar till våld när de har en Bushidoesq övertygelse om att någon måste dö och att de tänker göra det nu innan deras hjärta slaknar.
I KNEW IT!

God45

#PrayersForBahakan
Cybot;n110711 said:
I KNEW IT!
Jag tycker att jag var ganska öppen med vad jag hade gjort efter att Gen dök upp vid slutet av session 1 :)

Arazand

Veteran
Försök sälja in idéen att använda ett annat regelsystem, hade jag gjort. VtM är luddigt i strid. Använd settingen med ett annat system, t.ex Fate core eller Burning Wheel. Burning Wheel hade varit ganska lätt att använda till VtM, lägg till blod som en resurs, tag samtliga disciplins kör dom som de står i VtM boken och byta ut t10 emot t6.

Kommer ta en eller två sittningar att komma in i det, men ni kommer få ett öppnar, enklare och mer drivande spel.

Det spelar ingen roll om de förväntar sig klassisk VtM, för alla som spelat VtM en längre tid vet att mycket av reglerna suger, det är settingen man vill ha. :)

Annars är alternativet, hus-regler. Ta VtM reglerna, spela en sittning när det kommer en regel du inte tycker om, avsluta den situationen med reglerna, sen pausar du spelet en stund, förklarar vad som är dåligt med den regeln och föreslå att tweaka den, be dom komma med lite förslag. De första sittningarna kan bli lite hackiga, ja, men samtidigt gör ni detta för att spelet ska bli roligare för alla.

RasmusL

Champion
Det låter som att dina spelare vill att du ska spelleda något som du hatar: för allas skull gör det inte.

Max Raven

T12-kultist
Tja, alternativen så här långt verkar vara:
1) Annat regelsystem/spel, skippa VtM
2) Minimera mängden strid
3) Modda så att strid mellan "jämlikar" är snabbt och dödligt (buffa SLP i skada helt enkelt)
Sedan finns alternivet att sno ett annat system för strid.

Själv antar jag att jag hade kört SaKVaL eller Krilles episka rymdspel eller FNOS i botten om jag kunnat, beroende på tänkt kampanj. Som du sa - grundsystemet tycker jag är ganska solitt, men strid känns trist, även i det nya. Det skulle mått bra av att vara lite mindre granulärt, tror jag.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Enklaste lösningen: Kör friform/regellöst. Låt spelarna skapa rollpersoner enligt systemet, så att ni får lite grepp om ungefär vad de kan och inte kan. Rulla en tärning då och då ifall du behöver hjälp att bestämma dig för nåt, men kör i övrigt på vad som känns rimligt just då.

Själv skulle jag nog mest banta systemet; Vampire är ju ett sånt där system som påstår sig vara lättviktigt men inte är det (med alla specialregler för strid och tusen biljarder förmågor och skit). Jag skulle köra med kärnan och slänga resten, köra improviserat i strid (behålla kanske skadesystem och färdighetsslag) och med krafter.

Max Raven

T12-kultist
krank;n110731 said:
Själv skulle jag nog mest banta systemet; Vampire är ju ett sånt där system som påstår sig vara lättviktigt men inte är det (med alla specialregler för strid och tusen biljarder förmågor och skit). Jag skulle köra med kärnan och slänga resten, köra improviserat i strid (behålla kanske skadesystem och färdighetsslag) och med krafter.
Jag har kört systemet med Trinity (där 7+ är lyckad och 1:or inte tar bort lyckade) och där tycker jag systemet flyter på rätt bra, så jag tror krank har en poäng där. (Fast Trinity vill jag gärna köra med det förenklade och Mage-inspirerade öppna Psionics-systemet som en snubbe fixade i reaktion på Players Guide:s nyvariant, som jag tappat bort papperet till). Åh, ja, ignorera dumregeln att fler 1:or ger värre botch, alltid.

Tomatalven

Hero
Gör som Dave Arneson innan Chainmail och OD&D: strider löses med sten-sax-påse. Lite surrealism till det vore coolt.

Björn den gode

Swashbuckler
Tomatalven;n110738 said:
strider löses med sten-sax-påse.
Ja, det här kanske vore något, att använda Minds Eye Theatre- reglerna för strid? de är ju ändå officiella och borde räknas som 'riktig' vampire. Jag har alltid tyckt att de verkar jättedåliga för vampyrlajv då de är störande, men det är ju inte mer störande än tärningar. Då får du dessutom på köpet instruktioner för hur de olika stridsdisciplinerna påverkar regelsystemet mm.

RasmusL

Champion
Bör inte nWoD vara rätt bra lämpat för ett konfliktresolutions-hack? Säg att varje konflikt sker i tre faser, typ Förberedelse, Fördjupning, Avslut och i varje fas får spelarna välja ett stat att slå mot. Sätt lite taggar på olika typer av attacker, discipliner och liknande och gör ett sten-sax-påsigt system med taggarna för att kunna vinna fördelar. De tidigare rundorna ger bonusar till de senare.

I fas 1 kan endast bashing damage delas ut
I fas 2 kan bashing och lethal damage delas och
i fas 3 kan upp till aggravated delas.

Mellan faserna har deltagarna valen att *eskalera [auto], *ge sig [konsekvens], *fly [risk större än konsekvensen]

Sätt sedan upp lite sociala skadelådor och använd systemet även för sociala konflikter.

Lupus Maximus

Tekniker
Ymir, vad är det med striderna som du inte gillar. Reglerna stör? Ger fel "flyt"/passar inte med narrationen? Ger inte den sorts slutresultat som du väntar dig? Något annat?

Big Marco

Läskig
Kolla med Petter Nallo och kör hans Total Conversion av Noir till Vampire. Det har typ med allt. Så får du en chans att damma av dina Noir-skillz också. ;-)

Genesis

Ni dés ni maître
Du blir nog tvungen att prata med dem och förklara att du gärna spelleder V:tM, men inte med ett omoddat regelsystem. Se vad de säger. Om de inte går med på ett alternativt system, gör dig själv en tjänst och avstå.

RasmusL

Champion
Big Marco;n110770 said:
Kolla med Petter Nallo och kör hans Total Conversion av Noir till Vampire. Det har typ med allt. Så får du en chans att damma av dina Noir-skillz också. ;-)

Post it here, ffs.