Nekromanti Vad gör man om man hatar regelsystemet?

Ymir

Liten kantbaron
Lupus Maximus;n110755 said:
Ymir, vad är det med striderna som du inte gillar. Reglerna stör? Ger fel "flyt"/passar inte med narrationen? Ger inte den sorts slutresultat som du väntar dig? Något annat?
Primärt stör jag mig på att reglerna inte ger de resultat jag önskar mig. De innehåller för mycket bokförings-element, att man kan boosta attribut med blod förstör min känsla för vad karaktärerna är kapabla till, sannolikhetskurvan är helt fucked, vampyrer blir alldeles för squishy (särskilt som aggravated är alldeles för bra), discipliner är imba (protean --> celerity --> fortitude --> allt annat), saker är för flummigt beskrivna och abuseable (klassiskt move; håll någon stilla i luften med Movement of the Mind och elda dem med Lure of Flames), skadesystemet är alldeles för lågupplöst och slumpartat, och jag saknar tydligare mekaniker som ger besten nån slags mening (som den har i Wraith och KotE), och spelarna mer inflytande över narrativet. Och rent överlag börjar jag bli trött på system som delar upp strider i stridsrundor, i synnerhet eftersom den här kampanjen kommer ha det för mig höga antalet 3 eller 4 spelare; jag vill ha ett konfliktresolutionssystem som kan lösa en episk strid på några få tärningsslag.

God45

#PrayersForBahakan
Ymir;n110889 said:
Primärt stör jag mig på att reglerna inte ger de resultat jag önskar mig. De innehåller för mycket bokförings-element, att man kan boosta attribut med blod förstör min känsla för vad karaktärerna är kapabla till, sannolikhetskurvan är helt fucked, vampyrer blir alldeles för squishy (särskilt som aggravated är alldeles för bra), discipliner är imba (protean --> celerity --> fortitude --> allt annat), saker är för flummigt beskrivna och abuseable (klassiskt move; håll någon stilla i luften med Movement of the Mind och elda dem med Lure of Flames), skadesystemet är alldeles för lågupplöst och slumpartat, och jag saknar tydligare mekaniker som ger besten nån slags mening (som den har i Wraith och KotE), och spelarna mer inflytande över narrativet. Och rent överlag börjar jag bli trött på system som delar upp strider i stridsrundor, i synnerhet eftersom den här kampanjen kommer ha det för mig höga antalet 3 eller 4 spelare; jag vill ha ett konfliktresolutionssystem som kan lösa en episk strid på några få tärningsslag.
Men... Du kan lösa en strid på ett par tärningslag. Bygg alpha strikers och det är biff! Ja, vampyrer är super squishy i fighter mot andra vampyrer men det är en feature. Man slåss inte ärligt i utdragna scener, man applicerar våld för att lösa problem och hoppas att den andra killen inte kan slå tillbaks. Det måste vara så i och med hur jäkla mäktiga de sociala disciplinerna är och att de stoppar strider annars.

Alltså, du kan ta ett halt annat system där Potence inte är en av de bästa sociala disciplinerna. Men då faller hela grejen med hur politik i Vampire fungerar och du spelar i praktiken ett helt annat spel. Det är problemet med GURPS Vampires.

Men hej, det låter som om du vill spela ett annat spel fast med vampyrer. Så kolla in Gurps Vampire som är Vampire the Masquerade med alla klanerna och allting fast i Gurps. Det är riktigt bra på vad det försöker göra, även om det inte är min grej.

http://www.sjgames.com/gurps/books/vampirethemasquerade/

TheMangyNimrod

Veteran
Jag tror det föreslås i en VtR-bok, att när strider bara är en transportsträcka, så kan en enklare resolution användas.

Mao, ett tärningsslag från gruppen med en del modifikationer från discipliner, och detta jämförs med ett slag från motståndarnas sida. Hitta på ett system för hur du tar med saker i beräkningen, och tolka sedan resultatet. Om ngn använder Fortitude i sitt combatslag och vinner, beskriv hur motståndaren misslyckat försöker åsamka skada och sedan besegras av knytnävsslag tex.

Beroende på differensen mellan antalet successes avgör hur mycket spelarna för beskriva. Om spelledaren vinner med en hårsmån bestämmer den vad som händer, men spelarna får säga "men, detta händer också...", till exempel.

Folk får mao använda sig av sina karaktärers stilar och förmågor, men striden är beskriven på under 10 minuter.

Nässe

Myrmidon
Solar System funkar för oss, säg till om du vill att jag ska skicka de regler vi har, inte så mycket.

Ymir

Liten kantbaron
Heh. Samtliga spelare är okej med att köra vilket regelsystem jag än föredrar, så gissa om jag har beslutsångest nu. En del av mig vill spela Vampire Noir, en annan tycker att det är ett för tungt system för en grupp med fyra spelare. En annan del vill köra classic Storyteller men med light-resolution som TheMangyNimrod föreslår, om inte annat för att minimera mängden jobb och få det att kännas "äkta", medan en tredje tycker att The Shadow of Yesterday-systemet, som cogitare föreslog, är det bästa sen sardellkräm på tub. Hur fan ska jag kunna välja? ;_;

Lupus Maximus

Tekniker
Ymir;n110889 said:
Jag uppfattar VtR och VtR 2 är bättre på de punkterna än VtM, och som nämnts finns det en konverteringsguide om man vill köra VtR regler med VtM klaner. Men bättre behöver inte betyda tillräckligt bra. Som jag förstår det håller inget av StoryTeller systemen för optande spelare.

Är det spelare som vill slå tärningar? För om inte, kanske bara använda dottarna som ledvärden, och slå en tärning som spelledare om det går bra eller dåligt. Där dåligt kan vara nätt och jämt lyckat för någon med höga värden.

Så, ta reda på vad det är de gillar med systemet. :) Kanske gillar ni för olika saker. Kanske handlar det bara om att de känner till systemet, och annat betyder en okänd chansning. Kanske de har samma problem med systemet som du har, men vana vid att bara ignorera de bitarna och jobba sig runt dem.

Ymir

Liten kantbaron
RasmusL;n110752 said:
Bör inte nWoD vara rätt bra lämpat för ett konfliktresolutions-hack? Säg att varje konflikt sker i tre faser, typ Förberedelse, Fördjupning, Avslut och i varje fas får spelarna välja ett stat att slå mot. Sätt lite taggar på olika typer av attacker, discipliner och liknande och gör ett sten-sax-påsigt system med taggarna för att kunna vinna fördelar. De tidigare rundorna ger bonusar till de senare.

I fas 1 kan endast bashing damage delas ut
I fas 2 kan bashing och lethal damage delas och
i fas 3 kan upp till aggravated delas.

Mellan faserna har deltagarna valen att *eskalera [auto], *ge sig [konsekvens], *fly [risk större än konsekvensen]

Sätt sedan upp lite sociala skadelådor och använd systemet även för sociala konflikter.
jag måste säga att detta känns mer och mer lockande. Är det någon som har mer konkreta förslag på hur det borde byggas?

God45

#PrayersForBahakan
Ymir;n112253 said:
jag måste säga att detta känns mer och mer lockande. Är det någon som har mer konkreta förslag på hur det borde byggas?
Du måste nog dumpa hela nwod systemet om du ska göra detta eftersom det här är helt och hållet mot alla designprinciperna det använder och fuckar upp vad grejen är med olika skadetyper. Det här kanske är en grej med ett nytt system... Men det här gör att strid inte skulle fungera i Requiem.

RasmusL

Champion
God45;n112256 said:
Du måste nog dumpa hela nwod systemet om du ska göra detta eftersom det här är helt och hållet mot alla designprinciperna det använder och fuckar upp vad grejen är med olika skadetyper. Det här kanske är en grej med ett nytt system... Men det här gör att strid inte skulle fungera i Requiem.

vad menar du? Det är väl ett helt nytt, alternativt, system för strid som föreslås?

God45

#PrayersForBahakan
RasmusL;n112282 said:
vad menar du? Det är väl ett helt nytt, alternativt, system för strid som föreslås?
Är det ett helt nytt system för spelet så kanske det funkar om det är ett bra system. Men är det inte det så kommer det här kasta en skiftnyckel rakt in balansen mellan de olika disciplinerna vilket leder till en obalans mellan klanerna vilket leder till att politiken som är Vampires hjärta inte fungerar. Protean och Potence är sociala discipliner i Requiem just på grund av att strider är snabba och superfarliga. Slutar de vara det sluta spelet fungera. Så det här låter som något som kräver att man skriver om hela systemet.

RasmusL

Champion
God45;n112283 said:
Är det ett helt nytt system för spelet så kanske det funkar om det är ett bra system. Men är det inte det så kommer det här kasta en skiftnyckel rakt in balansen mellan de olika disciplinerna vilket leder till en obalans mellan klanerna vilket leder till att politiken som är Vampires hjärta inte fungerar. Protean och Potence är sociala discipliner i Requiem just på grund av att strider är snabba och superfarliga. Slutar de vara det sluta spelet fungera. Så det här låter som något som kräver att man skriver om hela systemet.
Nä, det går så bra ändå :) Ett sten-sax-påse-system med taggar på discipliner och liknande skulle IMLTHO vara lättare att balansera upp än det nuvarande (helhetslösning istället för en massa små separata subsystem för olika typer av utmaningar). Social skada kan vara lika jobbigt att hantera som fysisk skada (även om yttringen i diegesen är olika). Mer direkta fysiska discipliner som ex protean och potence kan ges större genomslag i steg 2 och 3 i en konflikt (efter eskaleringen) än mental påverkan (dominate, ex) och blir därför en spärr mot att eskalera en konflikt och istället ge sig. Mycket inspiration från DitV där just den ökade faran för en själv och motparten gör att det i varje bra konflikt är kvalfyllt att välja mellan att ge sig och att eskalera.

Så: jag tror att det är förhållandevis enkelt att se till att alla discipliner är balanserade och har en intressant och spännande roll i konflikter.

Lupus Maximus

Tekniker
Det blir en totalt annorlunda paradigm. Vill spelarna ha ST-systemet så beror det antingen på att de gillar paragdimen och mekaniken ligger hyfsat i linje med vad de vill ha, eller så känner de sig hemma och obekväma med att testa nytt. Ny spelledare (jag tolkade det som om Ymir inte spelat med den så mycket tidiagare) + nytt sätt att spela på kan bli för mycket.

Mitt råd; känn av stämningen, och rota lite i varför de vill köra med befintligt system och kanske kör en one-shot med något annat som ett steg i att sälja inte det.