Nekromanti Vad gör ni för spel just nu?

Rising

Vila i frid
När spelforumet tog en paus så var en massa forumiter upptagna med en massa spännande spelprojekt. Hur har det gått, och om det har gått åt helvete, vad håller ni i så fall på med nu?

Själv har jag mest bestyr med nya proffsversionen av Battle Rhymes; spelet med rappande seriefigurer. Jag har sex nya proxyrimmare som alla känns bra i testomgångarna, men har stött på lite patrull då det är så himla tråkigt att rita bilder på gubbar som bara står och gör olika poser på tolv kort. Det gick med två gubbar, men nu är jag less på skiten. Ska börja om från början och rita bilder som ser ut som hämtade från olika rapvideor, tror jag, för då kan man få lite mer variation i bildinnehållet. Annars tar det mest lång tid att få ihop rimmen. Det gamla rapspelet hade utstuderat naiva barnprogramsrim såsom "min mage låter som en fax/ när det vankas nattedags/ då börjar jag i kylskåpet påta/ så ska det låta, ge mig en tårta!/" liksom, det är ju mer julklappsrim än raptexter. Det var roligt då, men nu vill jag inte ha några kort med enkla enstaviga rim eller en Tulipanpojke som rappar om sina kronblad och pastiller. Jag har de tuffare rapparnas rim klara (min favvo är Pimp Duck som bl.a. kör "min jakt på brödföda är att ragga fina frallor/ så vill du leka enarmad bandit i mina brallor?") men har problem med de lite mer svårskrivna, såsom den "politiskt medvetne rapparen" Professor Pudde Pudd (en reggae-pudel).

Å så har jag precis gjort färdigt ett typ civilization-light-spel som baserar sig på Texas Holdem-mekaniken. Jag började när kanal 5 visade poker sent på söndagar, då kändes det både fräscht och spännande. Nu är ju poker rena rama bullshitepidemien. Alla som spelar poker nu är med på min dödslista. Jag skulle inte ge er ett glas vatten om ni så brann, hade hicka och höll på att dö av törst på en och samma gång. Jag hatar er. Jag tänker inte illustrera det spelet förrän pokerfebern försvinner.

Just nu är jag dock mest intresserad av ett spelprojekt jag lekt med länge; ett spel som har ungefär samma stämning såsom Knizias Sagan om Ringen-spel; fast utan allt det som gör mig frustrerad på det spelet. Mer om det framöver, förhoppningsvis.

Nå, ni?

Ost

Warrior
Alla som spelar poker nu är med på min dödslista. Jag skulle inte ge er ett glas vatten om ni så brann, hade hicka och höll på att dö av törst på en och samma gång. Jag hatar er. Jag tänker inte illustrera det spelet förrän pokerfebern försvinner.
Och om man spelade poker innan febern, och kanske inte bara spelar Texas Hold 'Em?

Det är ju bara kul att det är så många som fallit för flugan. Mer dead money till mig. :gremwink:

Snow

Swashbuckler
Jag har bara två datorspel "på gång"... de är inte lika fluffiga som dina projekt utan mer inriktade på dödandet av andra levande varelser. Ett är en egen version av spel som: Space hulk, Space crusade, Ufo enemy unknown, Kampen om citadellet, Incubation och nu senast Doom the boardgame. Dvs man har en liten squad som knallar omkring i en bunker/rymdskepp/källare/reaktorhall och ska knalla ner motståndaren med en arsenal vapen... Mycket är ganska klart men det är tveksamt om det blir färdigt. Nätverkskoden är ganska kass (mitt första försök att skriva ett multiplayerprotokoll) samt att jag har allvarliga problem med att få det roligt. Det är spelet jag alltid drömt om men när det är nästan klart så hatar jag att spela det (kan ioförsig bero på att jag har sett det så himla mycket men man är ändå inte vidare sugen).

Det andra är realtidsstrategi. Nätverkskoden är lite mer utmanande eftersom alla hela tiden kan skicka in ordrar. Jag har dock lärt mig lite nu så det verkar bli mycket bättre, stabilare framförallt. Man krigar ute i skogen och det är grymma regler för hur mycket träd som är i vägen samt hur väl man ser varandra i olika situationer. Tanken är att bakhåll ska fungera. Det brukar aldrig fungera i vanliga RTS. Det brukar vara så att alla ser varandra när man kommer inom en viss radie (som alltid är samma för båda sidorna) och då kan man knalla på varandra tills den ena får slut på hitpoinst. I mitt spel ska man kunna ligga gömd på rätt ställe och sen vänta vänta vänta och slutligen släppa lös helvete på fordonskonvojen framför en. Man vinner genom att gilra fällor och få motståndaren att gå i dem. Det känns kanska lovande... men det som maler i huvudet är: finns det spelare som är smarta nog att fixa taktikerna, eller kommer det att urarta i hjärnlös slakt med tungt infanteri som bara ligger och brassar på allt som kommer i närheten. Jag har precis läst boken Enders game och den gör mig inte allför hoppful.

Quadrante

Grisbonde
Just nu håller jag på med ett miniprojekt under namnet "Ant u my army", där det gäller att spetsa myror på tändstickor, och man får olika poäng beroende på hur många man får på en sticka; och vilken del av myran som träffats. Men den ligger fortfarande under is, tills myrstackarna häromkring tinat fram ordentligt. Sen var jag inne på ett spel jag kallar "Hold up poker", vilket går ut på att tippa hur mycket pengar personer har på sig och sen råna dem. Man får högre poäng om man kommer nära rätt mängd. Ett tag så hade jag en plan på ett strategispel under namn "snowman", men de planerna har regnat bort. Vi får se om jag nu tar upp planerna jag hade förra sommaren på mitt kofösarspel/ninja/stategispel "Cow-Pow-Meng"...

Blippe

Warrior
Lillfredag

Jag leker fortfarande med en idé som jag aldrig tycks bli nöjd med, först var idéen helt enkelt "storhelg", men övergick till en snabbare, kortare och mindre komplicerad (samt mer sedesam och kanske därmed fungerande för fnittrande tonåringar) "lillfredag".

Spelet utspelar sig under 5 spelrundor med chans på två extra bonusrundor på slutet (dvs från klockan 20-01 och om man har tur efterfest (alternativt klubb).
Spelet börjar med att alla berättar hur de tänkt vinna spelet (dvs hur man tänke skaffa sig poäng genom spelet, "sparsamma studenten" får helt enkelt bonus för de tärningar som är pengar han har kvar för att se hur lyckad han ansett kvällen varit). Alla spelare drar ett antal kort från högen och utifrån detta bestämmer man hur mycket man vill visa sig vara på styva linan den timman (dvs lägger "trivselpoäng" i potten). Kortspel följer (där alla lågger kort framför sig på bordet alternativt slår undan motspelarnas kort med sina) tills alla är färdiga och de kort som fortfarande ligger öppna bestämmer vilka tärningspölar man ska slå (typ röd för "brudar"/"gossar", vit för pengar, svart för alkoholförgiftning (och fyllelycka/spyfärdighet)). Under kortspelsfasen kan dessa högar ha minskats eller ökats. Man slår tärningarna avläser korten för det resultatet och vinner kanske anten.

Den som har flest "trivselpoäng" när denne vaknar på morgonen har vunnit spelet då dennes kväll givetvis var mest lyckad!

Rickard

Urverk speldesign
Jag har funderat på ett mekanik för Ankorna i Parken: RPCG (role playing card game).. Jag har en mekanik som jag fundrat på och några tankar.. Hmm, antagligen så kommer det inte att bli så mycket mer än så..

/Han som antagligen... och som... äh... äsch