Nekromanti Vad göra med blogg?

Dilandau

Myrmidon
Jag vet att många här på forumet, inkl. lilla jag, driver bloggar av olika slag. Jag undrar stilla hur ni kom fram till vad enda in h**skotta ni skulle skriva om -- och varför. Hade ni ett uttalat syfte redan från början ("Jag ska skriva om olika sorters giftsvamp -- det är viktigt att folk lär sig detta så att de inte dör") eller hur tänkte ni när ni drog igång?

För egen del ... tja ... jag vette fan egentligen. Det började nog med att jag var nyfiken på tekniken och råkade ha lite SEK till övers för att regga en domän. Vad jag egentligen skulle skriva om var liksom sekundärt.

Nu har det ändå liksom "blivit sig så" att jag mestadels skriver om saker jag läst. Ganska godtyckligt och utan system. Ibland postar jag lite länkar (vilket egentligen är en helt meningslös syssla).

På det stora hela skriver jag mest för mitt eget höga nöjes skull, vilket ofta kan ses på de tämligen interna "recensionerna". Jag menar ... orka berätta vad en bok handlar om! :)

Så, berätta era blogghistorier. Bloggöden.

Kropotkin

Warrior
Jag är en individ som lätt blir irriterad. Jag läser något och bara känner ett behov att gnälla. Detta har (tidigare) främst drabbat min sambo, som tvingats höra på vad jag tycker om något som hon skiter fullständigt i. Till slut bestämde jag mig för att ha en blogg där jag fick gnälla ut. Sedan är det inte så viktigt att någon läser, jag behöver bara få sätta mitt klagomål på pränt.

Troberg

Sinister eater
Jag undrar stilla hur ni kom fram till vad enda in h**skotta ni skulle skriva om -- och varför.
Jag skriver i huvudsak om sådant som irriterar mig, eftersom det är det som ger mig mest energi att omforma till något kreativt. I bland är det för att jag får en bra idé, tex mitt Ethical Software Manifesto, men oftast är det när jag är irriterad.

Läs mer på Troberg säger som det är.

Jag söker förresten fortfarande någon som är intresserad av att spegla originalversionen av den här sidan, helst tillräckligt "långt" från mig för att ge mig plausible deniability och för att påtryckningar riktade mot mig inte ska ha någon effekt.

När vi ändå är inne på vad man kan använda sin webserver till så måste jag slå ett slag för en privat wiki. Lägg den bakom ett lösenord så att du bara har tillgång till den själv (läs och skrivrättigheter), sedan har man alla sina egna anteckningar där. Lättorganiserat, smidigt och alltid tillgängligt, var man än är. Jag skulle inte klara mig utan min privata wiki, och har till och med riggat upp lokala privata wikis på mina bärbara för tillfälliga anteckningar som jag sedan synkar upp till den "riktiga".

Ymir

Liten kantbaron
Jag hatar bloggar som bara är av typen 'Öh, alltså, jag är ju objektivist/nazist/högerdadaist/manschauvinist/whatever då va, och jag är så jävla viktig. Nu ska jag spamma er med mina idiotiska jävla cepeåsikter sju gånger i veckan allt framgent'.

I korthet: bloggar som bara är att någon meninglös person skriver om vad som faller dem in eller vad de tycker om X, är så fantastiskt, otroligt, -kosmiskt- jävla poänglösa. Det är sådana bloggare som vi ska sätta i mysiga rehabiliteringsläger i Lappland när revolutionen kommer.

De enda bloggar som har existensberättigande, imo, är temabloggar, dvs bloggar centrerade runt ett visst ämne. Idealtypen är av typen 'Jag har ett intressant jobb/är på en intressant resa/har av någon anledning något -intressant- att berätta, och därför skriver jag den här bloggen'. Med andra ord, skriver jag själv någonsin en blogg, så är det om jag har ett vettigt tema att centrera den runt, tex 'Jag är svensk utbytesstudent i Kina, här är mina upplevelser'. Mina favoritbloggar är följaktligen också tex tardblog, där en tjej som var lärare åt en specialskoleklass i USA skrev av sig sin frustration, bloggen av nån kille som nyss fått reda på att han hade HIV, bloggen av en amerikan som var engelsklärare i Japan, samt tjejen som bloggade om sitt jobb i en sunkig porrvideobutik i Chicago. -Sådana- bloggar är bra bloggar. De enda bra bloggarna. De flesta andra är hån mot mänskligheten.

Med andra ord, har du inte något -vettigt- att skriva om, skriv för helvete inte en blogg. :gremsmirk:

- Ymir, but that's just my personal opinion

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Nja, jag vete fan. Jag tycker om när mina kompisar bloggar, även om det inte är något speciellt de skriver om. Jag kan förstå att folk utanför kompiskretsen inte bryr sig om att läsa det, men de har ju alltid valet att låta bli skiten.

Jag bloggade mest för att slippa skicka mail och berätta för varenda kompis och familjemedlem om vad som hände när jag var i Kosovo. Nu för tiden bloggar jag mest för att jag tycker att det är kul att skriva av mig lite. Då skulle jag ju såklart kunna skriva dagbok istället, men jag vet inte. Även om ingen läser min blogg så tycker jag om känslan av att någon eventuellt skulle kunna läsa den.

Dessutom kan man slänga upp lite foton och sådant som man vill att kompisarna ska se.

Det är helt enkelt praktiskt att ha en blogg, och lite kul. Jag ser kompisgänget och familjen som intressegrupp och bryr mig föga om att folk jag inte känner tycker den är tråkig.

Edit:
Och eftersom jag är så jävla balanserad nu för tiden så förstod jag ju att det här bara var på skoj: "Det är sådana bloggare som vi ska sätta i mysiga rehabiliteringsläger i Lappland när revolutionen kommer."

Förresten, tycker du att det är någon skillnad mellan att sprida sina "jävla cepeåsikter" på ett forum mot att göra det på en blogg? För i ärlighetens namn är det en försvinnande del (på detta och andra forum) som verkar ha avsikten att diskutera, snarare än att bara vädra åsikter.

Mattis

Swordsman
Tardblog

Tardblog är sjukt rolig men inte på riktig om man ska tro internet. Tucker Max (känd från tuckermax.com, om ni gillar Fight Club gillar ni det) är karln bakom.

Du får gärna länka de övriga bloggarna.

Ymir

Liten kantbaron
Fast alltså, just din blogg faller ju in under min definition av 'intressant', eftersom den -har- nåt slags tema, rätta mig om jag har fel - du är ju i fucking Kosovo, liksom! Du har alltså något faktiskt meningsfullt att berätta/visa upp av och till, som tillochmed kunnat locka mig till din blogg vid nåt tillfälle. (Jag minns nåt om en fantastisk vägskylt med hastighetsbegränsning för stridsvagnar eller så). Det är mer än vad som kan sägas om 99% av alla bloggar i världen. Sedan bloggar du väl aldrig om politik heller?

Och mjo, jag tycker det är skillnad på att lufta åsikter på forum och på en blogg, därför att forum är en kanal där det uttalat är meningen att man ska hålla en dialog (sedan kan man förstås hävda att folk gör det alltför sällan). En blogg är generelt mycket mer av en envägskommunikation där man ska sitta snällt och läsa vad bloggaren har att säga, och då förväntar jag mig att snubben skriver om nåt som är intressant och vettigt nog att förtjäna min uppmärksamhet, helt enkelt.

- Ymir, över och ut

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Min blogg finns mest för att jag ska kunna skriva av mig lite skit när jag är gnällig. Eller för att prata om något spel jag spelar - när jag spelade Uru Live som mest bloggade jag ibland o0m hur det gick för mig, hur jag upplevde de olika världarna, etc.

På sistone har det dock mest blivit texter som t.ex "varför jag inte använder Gimp istället för Photoshop" eller "varför suger alla MMORPG's utom City of Heroes såpass extrema mängder oxballe, och varför kunde inte EA ha släppt serverkoden till Earth and Beyond"; typ.

Ibland får jag något infall och vill agitera om något politiskt på engelska, och då gör jag det också där, eftersom min blogg är helt på engelska.

Jag har en helt annan blogg också, men den tillhör inte mig utan mitt alter ego A-bomination i City of Heroes.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Nä, den var möjligtvis intressant när jag var i Kosovo. Nu när jag kommit hem hade jag bara inte hjärta att lägga ner den helt. Så jag skriver i den ibland, för skojs skull. Men jag lovar, ingen kommer tvinga dig att läsa den så du kan med gott hjärta ge fan i den och minnas den som den intressanta reseskildring den en gång var :gremsmile:

God Jul

Rising

Vila i frid
Min blogg handlade mest om porrstjärnor som gjort brötförstoringar, där jag ondgjorde mig över att änglalikt vackra kroppar såsom Kinzie Kenners, Eva Evangelinas och Teagan Presleys besudlats av silikondjävulen.

Det var en fullständigt poänglös blogg, men jag hade rätt roligt när jag knåpade dem.

Den enda blogg jag läser är Ray Schmuckles (och några av de andra karaktärerna) från Achewood. De är helt fiktiva bloggar, men är ändå små underbara konstverk som jag inte kan låta bli att läsa. I got a damn bald spot the size of a damn dime. I'm straight-up monk dimin'. Om jag skulle skriva en ny blogg så skulle jag låta bli porrstjärnorna och deras djävla tuttar, och bara koncentrera mig på poesin. Eller ännu hellre, kombinera dem.

Tänk att få skriva små lyriska verk om Cythereas underbara bröst och hennes spektakulära fontänorgasmer. Eller om Kristina Feys tufsiga buske. "Tufs", förresten. Är inte det världens sexigaste ord? Man vill liksom lukta på sitt långfinger bara man säger det. Eller tänk er ett helt epos kring Faye Valentines fräkniga ansikte och hennes puffiga bröstvårtor. En vackrare och innerligare kärleksförklaring till det som gör livet värt att leva kan man knappast föreställa sig.

/Rising
julberusad

Ackerfors

Alas, your rapids!
Det mesta som hänt med Yasylum har varit av en slump. Jag började min bloggbana med en superfånig tonårsångestblogg, men den lades ner. Dock kunde jag inte hålla mig ifrån bloggandet så jag startade Yasylum som en recensionssida där jag kunde skriva om det jag såg och läste och gjorde. Mest recensioner men med lite annat, och om det kan vara ett tema så är väl Yasylum en temablogg. Jag ser den inte som det dock.

Jag är dock väldigt nöjd med Yasylum som det är nu. Jag lyckas uppdatera den ofta och jag inbillar mig att någon finner det jag skriver är intressant, även om det kan vara just inbillning. Jag skriver hur som helst främst för min egen skull - Yasylum blir min egna film-, bok- och serie-databas. :gremsmile:

Foggmock

Myrmidon
Jag har min blogg för att slippa återberätta samma sak i mitt privatliv flera gånger för alla på MSN, IRC och andra hängställen.

Och för att recensera öl.

Och för att gnälla på min utbildning.

Feliath

Swashbuckler
MAHAHAHAHA X-D [NT]

NT = Nintendo från Tomten

/Feliath — Jag står fast vid min åsikt: skåp hela bunten. Totala skåp

Man Mountainman

Storsvagåret
I min blogg skriver jag ner idéer jag får på rollspel och grejer. Ibland vädrar jag även mina meningslösa, ointressanta åsikter. Och till äventyrs recenserar jag då och då en bok.

Länk

/Kalle

Dewil

Skrivbordsgeneral
En blogg har man för att när som helst, dygnet runt, kunna kräkas ur sig en massa ointressantheter om sig själv.

Glöm allt vad form är. Glöm allt vad relevans är. Glöm allt vad sammanhang är. Bara skriv. Stilisten förvandlas till tolvåring. Den kunnige till ytlig.

Detta, menar somliga, är framtidens journalistik. I stället för intressanta, välformulerade artiklar om ämnen som intresserar oss, som till exempel politik, musik eller litteratur ska vi läsa dagboksliknande anteckningar om vad personen precis köpte på Konsum eller kom att tänka på när personen gick över gatan efter att ha köpt något på Konsum.

Jag reggade själv en blogg, rent tekniskt alltså, strax före jul. Eftersom jag aldrig kommer att skriva om mig själv utan i stället planerar att skriva ett välformulerat inlägg i veckan om ett givet ämne (som inte är politik) är det alltså i praktiken inte någon blogg, bara en fortsättning av ett projekt jag hade för knappt tio år sedan på min dåvarande hemsida men som rann ut i sanden eftersom det, när allt kommer omkring, är trökit (som vi gästrikar säger) att knacka html.

Dewil