Vad gjorde jag igår?
Tja, det gick ungefär som planerat: jag vaknade, hyvlade nattlord, gick till jobbet, jobbade, lunchade, jobbade, gick till spelföreningen och hade styrelsemöte. Sen kom den stora förändringen: det var bara en massa tråkiga spel som skulle spelas, så jag gick hem och byggde plastmodell istället.
Plastmodellen i fråga är en
SV-51 Gamma modell Nora från animén Macross Zero och tillverkad av Hasegawa. Det är det lila flygplanet som den kvinnliga vithåriga skurken flyger.
Eftersom modellen kommer från Hasegawa så är alla instruktioner på japanska - och jag menar
alla, så nu fick jag sitta och försöka tolka de japanska instruktionerna efter bästa förmåga. Hiragana och katakana går ju bra, men kanji är förbaskat jobbigt ens om man håller sig till 1945-listan, dvs den officiella listan på de 1945 kanji-tecken som japanska språknämnden anser att alla kan. Det finns omkring 4000 till, men de står inte i den listan och om de förekommer i dagstidningar så måste en uttalsguide stå bredvid eller ovanför tecknet i hiragana eller katakana.
Därtill, det är en satans pillig modell. De lyckas dela upp piloten i fyra delar, där Airfix på sin höjd hade haft en. Passformen är god, men det är miljoner bitar fördelade på åtta spröjsar, och det är inte helt lätt att avgöra om det är en målningsinstruktion eller en hänvisning till en viss dekal.
Hur som helst, satans skoj är det i alla fall. Jag har gjort tre steg av ett femtiotal, och det tog mig tre timmar.