Vilken typ av kultur? Vilken typ av regler? Vilken typ av ... vadsomhelst. Socialt kontrakt? Allt som bidrar till bra culture gaming är jag intresserad av idag. Åh, och tala gärna om för mig vad bra culture gaming egentligen innebär.
Det finns egentligen inget som hindrar att man tar itu med allmäna teman även i Culture Gaming, så länge det sker i kulturens kontext. Vilket är det viktiga: kärlek är ett intressant tema att ta upp om det sker mot bakgrund av ett arrangerat äktenskap. Man skulle förstås kunna ta det som en parallell till dagens "hedersproblem", men i så fall missar man poängen. Poängen är inte att göra en poäng av ett problem, utan att uppleva ett problem genom en annan kulturs glasögon.Rising said:Hela grejen med rollspel, menar man, är ju att leva sig in i nya situationer, nya världar, nya rollporträtt. En av de primära idéerna med Culture Gaming är just att man ska försätta sig i ett nytt och främmande mindset. Inte bara berätta historier som handlar om allmäna teman (hämnd, kärlek, maktkamp, m.m.) eftersom dessa är urvattnade, klyschiga och simpla, utan faktiskt försöka gräva i mer kulturspecifika, detaljerade och komplexa konflikter och känsloströmningar.
Jag håller med, och ber om ursäkt att mitt förra inlägg kan ha gett intrycket att jag kunde ha menat något annorlunda.Det finns egentligen inget som hindrar att man tar itu med allmäna teman även i Culture Gaming, så länge det sker i kulturens kontext. Vilket är det viktiga: kärlek är ett intressant tema att ta upp om det sker mot bakgrund av ett arrangerat äktenskap.
Utmärkt formulerat.Culture gaming är en spelstil, inte ett spel.
Och, culture gaming över huvud taget innebär?Åh, och tala gärna om för mig vad bra culture gaming egentligen innebär.
Jag vet mycket litet om Dogs. Går det att spela på så vis att huvudsaken är spelarnas engagemang i hur rollpersonernas religiositet förhåller sig till de moraliska avväganden som måste göras, snarare än i hur spelarnas personliga moral förhåller sig till den som presenteras av kyrkan i spelet?Genesis said:Det måste innebära att Dogs in the Vineyard är culture gaming. Kommentarer på det, folk?
Culture gaming är en spelstil där man försöker uppleva en främmande kultur. Alltså, inte bara att man har coola äventyr i en cool miljö med rollpersoner med coola namn, utan att man anammar kulturen i dess helhet och låter dess regler avgöra vad man gör.solvebring said:Och, culture gaming över huvud taget innebär?
Det är rätt vanligt för nybörjar-kulturgejmare att man fortsätter spela som en modern 00-talssvenne, fast i en främmande värld. Det går an, men är i regel frowned upon, eftersom det är lite fegt, och för att det dras med Mary Sue-tendenser (fuckin' google it, om du inte vet vad det innebär). Skall man spela kulturgejming, så skall man göra det för att utforska ett främmande mindset.Vad jag menar är, hur gör man om ens rollperson just är den typen som bryter traditioner och kulturella seder?
Jo, det är klart man gör. Men det blir inte trovärdigt om rollpersonen är helt opåverkad av kulturen som omger honom. Och det blir riktigt lamt om man spelar en vanlig, sekulariserad svennebanan i en främmande värld.bryr man sig helt enkelt inte om rollpersonsdjup i culture gaming?
Klart de är. De är ju inte mer än människor de med.solvebring said:Min fråga är, hur ser man rollpersonerna då? De är alltså aldrig avviktande i kulturbaserat spelande?
Njä, det måste du inte alls. Det enda du måste är att vara medveten om att du bryter mot normen och vara beredd på konsekvenserna. Man tar de kulturella konsekvenserna av sitt agerande.Krille said:Om du vill att rollpersonen ska avsky arrangerande äktenskap så måste du komma upp med en förklaring på varför du avviker från normen.