Nekromanti Vad ger man en nybörjare?

Khan

Kondottiär
En kollega på jobbet har nämnt att han är sugen på att testa rollspel. Han är van brädspelare och datorspelare (även datorrollspel). Vad är en bra sak att börja med för att han skall börja gilla hobbyn? Ett välskrivet konventsäventyr med färdiga rollpersoner? Köra från grunden med karaktärsdaning, kampanjstart och så vidare? Något av de nyare spelen där man skapar världen gemensamt (Järn, etc.)? Vad skulle ni rekommendera?

Sci-fi, fantasy, nutid eller annan genre är sekundärt - fokusera på "hooken" för att få någon att gilla rollspel när man spelar första gången.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Jag skulle sätta mig ner med personen och diskutera vad han kan tänka sig vara intresserad av att testa.
Vad är han intresserad av för setting?
Är han intresserad av att utforska grottor? Relationer?
Ska slump (tärning) vara en stor del av spelet? Eller är slump mindre viktigt?
Föredrar han ont vs gott eller är han mer intresserad av grå-skalor när det gäller moral?
Gillar han att ha egna agendor eller föredrar han att jobba åt någon npc? Rälsat vs icke rälsat?

Personligen skulle jag nog sätta mig ner och låta personen göra sin karaktär själv. Detta eftersom jag tror att man lär sig mer om hur reglerna i spelet fungerar medan man gör sin karaktär.
Men som sagt ta och prata i mer detalj med personen och ta reda på vad han förväntar sig av spelet.

Rangertheman

Myrmidon
Jag frågade mina nybörjare om de ville ha färdiga rollpersoner, så att vi kunde börja spela direkt, eller om de ville skapa sina egna. De valde det sistnämnda. Jag tror precis som Vicotnik att de lär sig mer om spelet på det sättet, så det var bra att de valde som de gjorde. Men å andra sidan hade jag redan sålt in själva spelformen tidigare. Annars finns risken att första speltillfället enbart går åt till att skapa sin rollperson. Det kan vara bra om man vet att nästa speltillfälle kommer inom kort, men om det dröjer flera veckor mellan karaktärsskapande och spel, är det risk att personen i fråga ser sig om efter något annat.

Symbaroums "Det förlovade landet" är en bra introduktion till rollspelande, oavsett om nybörjaren väljer de färdiga rollpersonerna eller skapar en egen.

Jocke

Man med skägg
Alltså, när jag senast spelade med folk som sällan eller aldrig spelat så körde vi Lamentations of the Flame Princess och Tower of the Stargazer. Det gick jättebra.
Annars så tänker jag mig att startboxen till D&D 5:th ed är fet och nybörjarvänlig. Oavsett om man spelar nya gubbar eller kör med pre-gen.
Indieklassikern Lady Blackbird är kul om gruppen ara tidigare erfarenhet av teater, att spela i band, jonglering eller annat show:igt.

Också: det finns en spelrapport från lamentations: http://www.boningen.org/archives/rol...sr-spelrapport

Arfert

Facit
Man ger honom ett rollspel med classes, levels och XP. Då kommer han omedelbart vara med på noterna. :)

Fjodor Pollett

Swordsman
Jag tror att det bästa för att prova på är att bara köra direkt.
Ingen enkät eller frågestund utan du väljer spel och äventyr, jättesnabb regelgenomgång, "här är din spelfigur, så här är situationen, vad gör du?"

kwarnberg

Swordsman
För mig som pratat lite mer med personen i fråga om rollspel har han nämnt att han vill uppleva situationer han vanligtvis inte har i sitt liv. Så tror inte att exempelvis grottkräl är hans kopp te (eller åtminstone inte än).
Nu är det förvisso väldigt specifikt om en person. Lite mer generellt tror jag att ett rollspel med rätt enkelt och intuitivt regelsystem och en lättförståerlig värld är att föredra (även om vi har introducerat folk till rollspel genom Shadowrun 5e i vår grupp, och det gick ju rätt bra).

luddwig

Lawful evil
Rymdhamster;n194685 said:
Wait, what?
Det är ju uppenbart att personen i fråga jobbar som kloakrensare.

Grottkräl med något regellätt spelsystem är annars det första jag tänker på som introduktion till rollspel.

kwarnberg

Swordsman
Syftade mer på upplevelser som "Undra hur det är att vara bergsklättrare och någonting går fel". Eller utforska hur långt man är redo att gå när ens familj hålls gisslan.

JJoghans

Regelknackare
Okej, så han har lirat MMOs och liknande. Man kan vänta sig att han förväntar sig en ganska linjär story, och om han inte får det kan han bli frustrerad tills han fattar grejen. Antagligen har han koll på tänket "döda -> XP -> level up", och om ni t.ex. kör ett mer berättande stuk kan det vara något han inte förväntat sig. Med det sagt tycker jag att ni ska köra den sorts rollspel ni är mest bekväma med. Det ni behärskar kommer naturligt för er, och blir lättare för honom att anamma.

Ett konventsäventyr skulle kunna bli en bra introduktion - om inte annat ett "smakprov" i lämplig storlek. Men huvudsaken är att du har andra erfarna rollspelare med i gruppen, så att han kan få en aha-upplevelse och en lättare väg in i rollspelandet.

Antingen gillar han det, eller så kommer han tycka att det är awkward.

Inkognito

Swordsman
Dazumal;n194703 said:
Med det sagt tycker jag att ni ska köra den sorts rollspel ni är mest bekväma med. Det ni behärskar kommer naturligt för er, och blir lättare för honom att anamma.
Detta är det absolut viktigaste enligt min erfarenhet!

Val av regelsystem, spelmetodiker, äventyrsupplägg, osv. i all ära..

Jag introducerade min fru genom det gamla fina Wastelands (förvisso utan reglerna för Blödnings- och uthållighetspoäng), med total avsaknad av struktur och efter ett kanske 10 år långt speluppehåll. En stor bidragande orsak till att hon fastnade tror jag var att övriga spelare älskade spelet så mycket och hela stämningen blev bra. (Hon är inte matematiker och saknar helt min hänförelse för komplexa system..)
Dessutom är det stor chans att första spelet får en alldeles särskild sentimental särställning hos vederbörande och då gäller det att det är ett spel ni andra faktiskt gillar! :D

(Rent tekniskt skulle jag annars rekommendera Mutant år noll. Relativt enkla och snabba regler, snabbt att skapa RP, snabbt att sätta sig in i världen, och en del brädspelsliknande inslag... Typ!)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag rekommenderar såklart i vanlig ordning mitt eget Null State. Snabbspelat, tydliga instruktioner för spelledaren, högt tempo om man vill det. Har kört det som "första pröva-på" med flera, och eftersom speltiden normalt sett är begränsad så brukar det vara en ganska lagom introduktion.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
krank;n194733 said:
Jag rekommenderar såklart i vanlig ordning mitt eget Null State. Snabbspelat, tydliga instruktioner för spelledaren, högt tempo om man vill det. Har kört det som "första pröva-på" med flera, och eftersom speltiden normalt sett är begränsad så brukar det vara en ganska lagom introduktion.
Men kan man fortfarande köpa Null State? Tänker apropå att trådtiteln är "Vad ger man", även om inlägget frågar efter spel att prova med personen. Att Null State är gratis att skriva ut vet jag.

DanielSchenström

Swashbuckler
Jag har aldrig varit med om att det är krångligt att introducera en ny person till rollspel. Den enda fråga jag skulle ställa är vilken genre som är favoriten, sen bara ta ett spel i den genren med lättare regler, låta dem göra en rollperson och köra tillsammans med den reguljära spelgruppen. Spelarna brukar vara väldigt duktiga på att hjälpa varandra och förklara för nykomlingar.

Jag ska själv introducera två personer som har genrevana från filmer, datorspel och böcker snart. Där tänkte jag demonstrera två spel i samma genre för att visa på hur saker kan skilja sig i samma genre (och mellan utgåvor). I mitt fall blir det D&D 4 så att de får testa hela kitet med taktiska strider, rutor och flytta gubbar på en grottkarta och AD&D 2nd ed utan taktiska strider och grottkräl.

Vill de testa mer så inlemmar jag dem i den vanliga spelgruppen. Och när det gäller att ge dem saker, när de spelat några gånger så skramlar vi till ett eget tärningsset till dem om de inte skaffat de själva och så får de några nummer av klubbtidningen.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Xhakhal;n194735 said:
Men kan man fortfarande köpa Null State? Tänker apropå att trådtiteln är "Vad ger man", även om inlägget frågar efter spel att prova med personen.
Man kan fortfarande köpa Null State, men man får göra det genom metoden som föreslås på hemsidan, åtminstone tills jag blivit klar med version 2. Version 1 är helt okej, men jag vill inte riktigt se den i butikshyllor längre, av olika skäl. Men den ligger på mitt Publitkonto och jag kan beställa när som helst =)

EDIT: Nu har jag dessutom sänkt priset; eftersom spelet inte finns i butiker längre så finns ingen anledning att inte köra det klassiska "betala minst tryck+frakt+paypal"-priset...

Mundo

Myrmidon
Fråga vilken typ av filmer han tycker är ball.

Säger han Starship troopers, Lord of the Rings, Battlestar galactica eller Game of Thrones så vet du nästan direkt vilket typ av spel ni bör lira.

Jag hade tagit något regellättare (men inte för lätt, mind you) och låtit spelarna skapa sina egna karaktärer. Det här med att fråga om man föredrar grottkräl eller regeltungt eller fokus på drama-bomber skulle bara låta som grekiska för någon som aldrig lirat rollspel förut.

Ta ett spel med en genre som spelarna gillar och som ni själva redan kan reglerna på. Karaktärsgenerering hjälper spelarna att förstå settingen/reglerna och får dem mer investerade.

nyvinter

Illustrationist
Viktigast är att välja något som alla andra tycker är kul att spela — för glädje smittar. Därefter kommer att det bör ett spel du känner att du kan förklara. En ny spelare vill inte läsa tjock regelbok innan de ens provspelat så du kommer behöva förklara en hel del. Fördelen är att de inte har tidigare regelverk att hänga upp sig på så de kommer acceptera nya regler mycket lättare.

Personligen hade jag valt något utan stridfokus för att visa skillnaden mellan bord- och dator-rollspel. (Så alla D&D-varianter utom Dungeon World går bort.)