Nekromanti Vad gillar ni bäst och sämst med a world of ice and fire?

Conan

انتفاضة
Bäst: Asshai (kanske)

Sämst: Yi Ti, sån uppenbar kina-ripp off (man kan se hur andra delar av världen är lånade från våran, men aldrig med samma omedelbarhet)

Daniel

Swordsman
Snackar vi länder och platser, eller? Isåfall:

Bäst: The Wall. Så jävla tuff. Åkte hissen som VR-attraktion på HBO's Stockholmsutställning för något år sedan. Äkta svindel!

Sämst: Astapor. The Unsullied är så jäkla urtrista. Kanske funkar som nån sorts ansiktslösa fantasy-Storm Troopers om man skulle propagera för att Daenarys egentligen är huvudskurken (intressant fråga, eller hur?), men överlag väldigt oinspirerande.

Jag har inget emot att snacka serien på svenska här, men om du inte redan gjort det borde du börja hänga på A Forum of Ice and Fire: http://asoiaf.westeros.org/
Där har du varenda diskussion om serien du någonsin kunnat drömma om och en hel del roliga trådar varje vecka, men samtidigt tröttnar man såklart på alla de vedervärdiga fan-teorier som bubblar upp lika ofta. Är Varys egentligen en sjöjungfru? Är Daario egentligen Benjen? (Både teorierna är äkta fan-teorier, ja. Sök och förfasas.)

God45

#PrayersForBahakan
Bäst: Stannis the Mannis! Woo! Stannis!

Sämst: Jon Snow och allting vid den dumma väggen. Jag bryr mig inte! Sluta klippa till det här stället! Buuuu! Ingen tycker synd om dig Jon, ingen! Var bara bra när Stannis var där.

RasmusL

Champion
Bäst: Politik och drama.

Sämst: Trams-action, drakar, isgubbar, "hjältar" och all annan jävla schmantasy.

Mundo

Myrmidon
Bäst: Politik, komplexiteten av maktstrukturer och relationer bäddade i dessa maktstrukturer. Hur långgående handlingarna från våra karaktärer fortsätter att eka långt efter att de utfört sina dåd.

Sämst: Hur långtamt storyn börjar kräla efter bok tre. Hur besatta böckerna verkar vara vid våldtäkt, Inte så att våldtäkt inte har skett i vår historia (eller i vår nutid), men jag stör mig på hur nonchalant våra huvudkaraktärer ser på våldtäkt.

Exempel:

En kvinna vid namn Lollys Stokeworth blir våldtagen vid ett upplopp i staden. När rapporten kommer till någon av våra main karaktärer så beskrivs det som att hon blev 'raped half a hundred times'. Missade du vad jag precis skrev? Vilken tur! För i VARENDA bok som följer så nämner de Lollys Stokeworth, och varje gång hennes namn kommer upp, tänker varje person exakt samma sak. 'Raped half a hundred times'. Tyrion, Cersei, Jamie, Sansa. Det spelar ingen roll, alla tänker exakt samma beskrivning. Writer's trick för att göra det lättare för oss läsare att komma ihåg? Kanske. Jävligt långrandigt? Ja.

Lägg sedan till att av alla våldtäkter (finns över tvåhundra i böckerna) så får endast en av karaktärerna som blivit utsatt för en våldtäkt en chans att prata om det, i monolog eller dialog. Och det är Mirri Maz Duur, en skurk som Dany bränner levande på bål.

Värst är Briennes kapitel. Helvete vad långrandiga de blir. Varannan sida är det någon som nämner "rape". Jag bokstavligen talat rullade ögonen när jag läste hennes kapitel där hon ska slåss mot Rorge och Biter, och hennes "Kom igen, nu slåss vi"-opening line är 'She stepped out into the rain, Oathkeeper in hand. "Leave her be. If you want to rape someone, try me.'

Fucking skojar du med mig Brienne? Var det så svårt för dig att säga "If you want to FIGHT someone, try me."?
.

2097

deleta mitt konto tack
Mundo satte huvet på spiken varför jag inte gillar asoiaf!!

Jarl

Hero
2097;n231802 said:
Mundo satte huvet på spiken varför jag inte gillar asoiaf!!
Haha, ja, ibland när jag känner mig missunnsam mot ASOIAF så brukar jag kalla den för "The tiresome adventures of douchebags in rape country" :)

Mundo

Myrmidon
God45;n231777 said:
Bäst: Stannis the Mannis! Woo! Stannis!

Sämst: Jon Snow och allting vid den dumma väggen. Jag bryr mig inte! Sluta klippa till det här stället! Buuuu! Ingen tycker synd om dig Jon, ingen! Var bara bra när Stannis var där.

Daniel

Swordsman
Jaha, får man välja personer är det definitivt Tywin Lannister.
Eller snarare, Charles Dances porträttering av honom. (Jag är mer inne på tv-serien än boksviten, som jag nämnde i den andra tråden.)

Ymir

Liten kantbaron
Det sämsta med A Song of Ice and Fire-världen är att den anstränger sig så hårt för att vara ett dockskåp, samtidigt som den totalt underminerar all dockskåpighet med det superorealistiska temat med de evighetslånga vintrarna, som basically är en ren informed ability som inte på något signifikant sätt verkat påverka Westeros kultur, ekonomi och samhälle, trots att dess impact i alla rimliga dockskåp borde varit fullkomligt titanisk. Det är fuckin' efterblivet.

Det suger också att det typ inte finns en enda POW-karaktär som inte är adlig. Som att bara de rika människornas historia är värd att berätta.

Mundo

Myrmidon
Ymir;n232199 said:
Det suger också att det typ inte finns en enda POW-karaktär som inte är adlig. Som att bara de rika människornas historia är värd att berätta.
Davos my main man Seaworth? Areo Hotah?

Sen är där lite prolog karaktärer, men de har en tendens att inte leva så länge, så de räknas nog inte...

Men ja, jag hade gärna sett några mer karaktärer som inte är adliga.

Mogger

Hipsteranka
Mundo;n232204 said:
Davos my main man Seaworth? Areo Hotah?

Sen är där lite prolog karaktärer, men de har en tendens att inte leva så länge, så de räknas nog inte...

Men ja, jag hade gärna sett några mer karaktärer som inte är adliga.
Ser Davos är väl ändå adlig?