solvebring
Superhero
(Skulle kanske ha lagt detta under Kultur, men med tanke på bredden i ämnet så låter jag bli)
Ja, jag blev sugen på att gräva lite i kritiken mot Rowlings böcker, att de skulle vara farligt etc.
Jag är intresserad av litteratur i allmänhet men har så klart ett särskilt öga till fiction. Nå, varför jag tar upp en sådan sak är för att jag är intresserad av vad andra tycker. För mig är det självklart att fiktion inte är verklighet och jag kan inte nämna en enda unge jag träffat som inte kan skilja på detta. Förövrigt tycker jag att den mesta fiktionen har mycket goda egenskaper inneboende i sina berättelser, något som helt tycks ignoreras och förvrängas av vissa.
Den här artikeln väcker både skräck, tårar, äckel och avsky hos mig och jag blir nästan rädd på riktigt när jag ser en människa uttala sig på en sådan nivå.
För mig är det hela absurt, ren galenskap. Jag menar, hur kan man helt och hållet tappa bort de underliggande budskapen i den här serien; budskap som talar för medmänsklighet, godhet, vänskap och kärlek. Det känns som att stark tro verkligen gör en människa fullkomligt blind för allting utanför dess sfär. Förövrigt, om man ser världen på det här sättet, att magi, demoner och sådant verkligen existerar, bör man inte låsas in då? Om folk börjar hallucinera, höra röster och sådant räknas de som sjuka. Vart går gränsen. För mig är det här en sjuk person.
Någon annan som har en intressant reflektion eller åsikt kring detta?
Förövrigt är referensen till aztekerna och conquistadorerna verkligen saftig:
Ja, jag blev sugen på att gräva lite i kritiken mot Rowlings böcker, att de skulle vara farligt etc.
Jag är intresserad av litteratur i allmänhet men har så klart ett särskilt öga till fiction. Nå, varför jag tar upp en sådan sak är för att jag är intresserad av vad andra tycker. För mig är det självklart att fiktion inte är verklighet och jag kan inte nämna en enda unge jag träffat som inte kan skilja på detta. Förövrigt tycker jag att den mesta fiktionen har mycket goda egenskaper inneboende i sina berättelser, något som helt tycks ignoreras och förvrängas av vissa.
Den här artikeln väcker både skräck, tårar, äckel och avsky hos mig och jag blir nästan rädd på riktigt när jag ser en människa uttala sig på en sådan nivå.
För mig är det hela absurt, ren galenskap. Jag menar, hur kan man helt och hållet tappa bort de underliggande budskapen i den här serien; budskap som talar för medmänsklighet, godhet, vänskap och kärlek. Det känns som att stark tro verkligen gör en människa fullkomligt blind för allting utanför dess sfär. Förövrigt, om man ser världen på det här sättet, att magi, demoner och sådant verkligen existerar, bör man inte låsas in då? Om folk börjar hallucinera, höra röster och sådant räknas de som sjuka. Vart går gränsen. För mig är det här en sjuk person.
Någon annan som har en intressant reflektion eller åsikt kring detta?
Förövrigt är referensen till aztekerna och conquistadorerna verkligen saftig:
... Ja, vi västerlänningar har sannerligen gjort alla urbefolkningar en björntjänst. Visst förekom lite gränsöverträdelser, men på hela taget var vi ju schyssta mot dem och räddade dem från undergång. Och vi koloniserade världen enbart av goda skäl, inte på grund av t.ex. girighet eller något annat syndigt. (ironi)This past week we celebrated the glorious feast of Our Lady of Guadalupe, whose place of apparition in Mexico City is one of the the foremost Marian shrines in the world today. Upwards of 20 million pilgrims visit there every year. I was just reflecting this past week how our Blessed Mother helped to save, in a powerful way, the Aztec people from paganism. As pagans, they had their shamans and their species of witchcraft. They also had a serpent god. Our Lady came to teach them through that miraculous image that the religion being preached by the missionaries was indeed the true Faith, and only in this way would they be able to save their souls, to be given the light of the Gospel, to know Jesus Christ, to know the truth of the Faith.
It is true that the conquistadores were sometimes guilty of some very grave injustices.