Nekromanti Vad hände? Harry Potter vs fundamentalism

solvebring

Superhero
(Skulle kanske ha lagt detta under Kultur, men med tanke på bredden i ämnet så låter jag bli)

Ja, jag blev sugen på att gräva lite i kritiken mot Rowlings böcker, att de skulle vara farligt etc.
Jag är intresserad av litteratur i allmänhet men har så klart ett särskilt öga till fiction. Nå, varför jag tar upp en sådan sak är för att jag är intresserad av vad andra tycker. För mig är det självklart att fiktion inte är verklighet och jag kan inte nämna en enda unge jag träffat som inte kan skilja på detta. Förövrigt tycker jag att den mesta fiktionen har mycket goda egenskaper inneboende i sina berättelser, något som helt tycks ignoreras och förvrängas av vissa.

Den här artikeln väcker både skräck, tårar, äckel och avsky hos mig och jag blir nästan rädd på riktigt när jag ser en människa uttala sig på en sådan nivå.

För mig är det hela absurt, ren galenskap. Jag menar, hur kan man helt och hållet tappa bort de underliggande budskapen i den här serien; budskap som talar för medmänsklighet, godhet, vänskap och kärlek. Det känns som att stark tro verkligen gör en människa fullkomligt blind för allting utanför dess sfär. Förövrigt, om man ser världen på det här sättet, att magi, demoner och sådant verkligen existerar, bör man inte låsas in då? Om folk börjar hallucinera, höra röster och sådant räknas de som sjuka. Vart går gränsen. För mig är det här en sjuk person.

Någon annan som har en intressant reflektion eller åsikt kring detta?

Förövrigt är referensen till aztekerna och conquistadorerna verkligen saftig:
This past week we celebrated the glorious feast of Our Lady of Guadalupe, whose place of apparition in Mexico City is one of the the foremost Marian shrines in the world today. Upwards of 20 million pilgrims visit there every year. I was just reflecting this past week how our Blessed Mother helped to save, in a powerful way, the Aztec people from paganism. As pagans, they had their shamans and their species of witchcraft. They also had a serpent god. Our Lady came to teach them through that miraculous image that the religion being preached by the missionaries was indeed the true Faith, and only in this way would they be able to save their souls, to be given the light of the Gospel, to know Jesus Christ, to know the truth of the Faith.

It is true that the conquistadores were sometimes guilty of some very grave injustices.
... Ja, vi västerlänningar har sannerligen gjort alla urbefolkningar en björntjänst. Visst förekom lite gränsöverträdelser, men på hela taget var vi ju schyssta mot dem och räddade dem från undergång. Och vi koloniserade världen enbart av goda skäl, inte på grund av t.ex. girighet eller något annat syndigt. (ironi)

solvebring

Superhero
Tja, det är bara att googla, det finns ton.
Här är en annan finfin artikel där man fullkomligt förvrider innehållet i böckerna.

Visst man kan kritisera våldet, vissa moraliska aspekter, men att klassa det som farligt, på riktigt?

Rickard

Urverk speldesign
Skönt att se att någon annan delar min åsikt.

/Han som undrar vilka som är knasigast - de som förespråkar okristliga budskap eller de kristna som tror att magi finns på riktigt

Förlåt, sjukt OT men...

Jag håller med i det mesta utom:

solvebring said:
... Ja, vi västerlänningar har sannerligen gjort alla urbefolkningar en björntjänst. Visst förekom lite gränsöverträdelser, men på hela taget var vi ju schyssta mot dem och räddade dem från undergång. Och vi koloniserade världen enbart av goda skäl, inte på grund av t.ex. girighet eller något annat syndigt.
Det där är ju helgalet; om jag inte läst historieböckerna med rubriken neråt så är just koloniseringen av Syd- och Centralamerika bland något av det mest brutala och giriga tilltåg man kan tänka sig. Klart som tusan det är girighet, satte spanjorerna upp arbetsläger i silvergruvorna i Potosí av välvilja till indianerna? Var kung Leopold av Belgien en hyvens kille under kolonialtiden i Kongo?

Jag kanske missade någon slags ironi här? Annars kan jag verkligen inte fatta hur någon tycker att europeisk imperialism utfördes av goda skäl.

solvebring

Superhero
Avidyasattva said:
Jag kanske missade någon slags ironi här? Annars kan jag verkligen inte fatta hur någon tycker att europeisk imperialism utfördes av goda skäl.
Ja, det kan man nog säga. :gremlaugh:
Men nå, text och ironi är inte alltid så självklart, men ja, jag är helt på din linje.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag väljer att se på de här typerna lite som de där som tror att 9/11 fixades av den amerikanska staten, eller att ödlemänniskor styr världen. Fast de är ju lite fler, då.

Dvs. det är inte rationella människor vi talar om, utan rätt skadade individer. Jag känner inget behov av att debattera med sådana, eftersom jag vet att inga rationella argument kommer att hjälpa det allra minsta. Det enda jag kan göra är att själv försöka vara så rationell jag kan när jag argumenterar, och försöka sprida andra idéer.

Annars är det en rätt humoristisk artikel, om än samtidigt sorglig.

Mina personliga favoriter:

This is not harmless white magic! We’re talking about something far more serious.

...yeah. Wait, what?

Moreover, the ’magic’ in Tolkien’s subcreation does not really resemble magic practices in the real world...

Jag vet inte, jag. Nog finns det ganska gott om wiccans och liknande som tittat för djupt i Tolkien =)

All of these images, moreover, seem to be derived from occult materials, suggesting a sophisticated knowledge of the occult on the part of the author.

HAHAHAHAHAHAHA

What? Påstår de nu att Rowling är häxa? På allvar?

I was just reflecting this past week how our Blessed Mother helped to save, in a powerful way, the Aztec people from paganism.

Ja, för det var precis det som hände i sydamerika...

Som sagt, humor. Jag kan inget annat än att skratta åt skiten.

solvebring said:
Avidyasattva said:
Ja, det kan man nog säga. :gremlaugh:
Men nå, text och ironi är inte alltid så självklart, men ja, jag är helt på din linje.
Haha, okej. :gremlaugh: Förlåt, jag måste ha varit trött och dum i huvudet när jag läste. Jag menar, jag har alltid tyckt att du verkat vara en ödmjuk och allmänt hyvens kille och så detta, gick inte alls ihop i mitt huvud. :gremshocked:

Major Boothroyd

Veteran
Minns när jag jobbade på bokmässan i Göteborg under tidigt nittiotal. Det fanns en dam från EAP i en minimal monter som sålde sin egenhändigt producerade och kopierade kompendium om vad som var fel med Sverige. Beatles introducerade knark till oss. Rollspel var djävulens påfund bokstavligt talat, det gjorde oskyldiga ungdomar omedvetet till occult utbildade satanister i förberedelse för revolution.

Poängen med historien är att damen gick från bokmässan nöjd och belåten för att hon var övertygad om att fått ut sitt budskap. Detta för att hon sålde slut på alla sina 200 ex på första dagen. Folk köpte kompendiet som skämtbok och läsde och skrattade åt den.

Folk som uppfattar fel med verkligheten eller som har fel med verklighetsuppfattningen hittar alltid nåt att skylla på. Gärna nåt de själva inte förstår.

Übereil

Swashbuckler
“It will be difficult, if not impossible, in most families, Christian and secular alike, to deny their children’s desire to see the film, but witchcraft, conversing with the dead, and possession should be maturely discussed.

En mogen diskussion om... magi...? Hur skulle den se ut, tro? "Ni vet att det här inte är en korrekt representation av verkligheten, va?" "Mmm." "Bra."

Übereil

krank

Übereil said:
“It will be difficult, if not impossible, in most families, Christian and secular alike, to deny their children’s desire to see the film, but witchcraft, conversing with the dead, and possession should be maturely discussed.

En mogen diskussion om... magi...? Hur skulle den se ut, tro? "Ni vet att det här inte är en korrekt representation av verkligheten, va?" "Mmm." "Bra."

Übereil

Tja, jag diskuterar gärna skillnaderna mellan till exempel magi så som den porträtteras i Harry Potter med klassisk hermetisk magi, österländsk magitradition och varför inte postmodern magick, antingen kaosmagi eller mer esoteriska varianter. Kanske också wicca.

Bara för att man tror ("vet") att det mesta av det är trams betyder det inte att man inte kan föra en intressant sociologisk/religionsvetenskaplig/teoretisk diskussion... =)

//Krank, som funderade på skillnaden att bli besatt av en ond ande och att bli besatt av den helige ande... Kristendomen är ju, eller kan betraktas som, en nekromantisk religion...

Max Raven

T12-kultist
krank said:
Tja, jag diskuterar gärna skillnaderna mellan till exempel magi så som den porträtteras i Harry Potter med klassisk hermetisk magi, österländsk magitradition och varför inte postmodern magick, antingen kaosmagi eller mer esoteriska varianter. Kanske också wicca.

Bara för att man tror ("vet") att det mesta av det är trams betyder det inte att man inte kan föra en intressant sociologisk/religionsvetenskaplig/teoretisk diskussion... =)

//Krank, som funderade på skillnaden att bli besatt av en ond ande och att bli besatt av den helige ande... Kristendomen är ju, eller kan betraktas som, en nekromantisk religion...
Har undrat över det här - hur vet en vanlig dödlig skillnaden mellan mirakel och svartkonst? För distinktionen verkar ju finnas inbyggd.

Max Raven

T12-kultist
Major Boothroyd said:
-Hon hör djävulen.
-Hur vet du det?
-Gud sa det till mig.
Vänta, vem hör djävulen egentligen här? (Så fort man börjar höra röster borde man, även som djupt religiös kristen, fundera på om man hör Guds eller Djävulens röst. Som jag ser det).

Kristendomen har ju TVÅ mäktiga faktorer*(minst), med lika mycket makt över vanliga dödliga, så det är förvånansvärt att det inte dyker upp som ett problem oftare.

Edit: *ändrad från "individer"

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Max Raven said:
Kristendomen har ju TVÅ mäktiga individer (minst), med lika mycket makt över vanliga dödliga, så det är förvånansvärt att det inte dyker upp som ett problem oftare.
Nej vänta nu här! Den ena har problemet med att vara allsmäktig, och den andra har inte gjort några fränare trick än att lura oss att han inte finns. Tycker du det låter likvärdigt? :gremwink:

krank

Max Raven said:
Har undrat över det här - hur vet en vanlig dödlig skillnaden mellan mirakel och svartkonst? För distinktionen verkar ju finnas inbyggd.
Det är mest en språklig/social/historisk skillnad; orden har använts olika och det är ju då rätt uppenbart vem det är som haft tolkningsföreträde och fått se sina betydelser och bilder inpräntade i vår gemensamma kultur...

krank

Max Raven said:
Kristendomen har ju TVÅ mäktiga individer (minst), med lika mycket makt över vanliga dödliga, så det är förvånansvärt att det inte dyker upp som ett problem oftare.
Mja, långtifrån alla kristna menar att satan faktiskt är en individ; de flesta jag snackat med har menat att satan är en metafor för människans inneboende ondska, hela den biten - snarare än en bokstavlig frestare.

Så "minst en" skulle väl jag säga.

Eller nu när jag tänker efter blir det ju två; Jesus är ju också med i leken. Sonen och fadern, liksom.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
krank said:
Eller nu när jag tänker efter blir det ju två; Jesus är ju också med i leken. Sonen och fadern, liksom.
Glöm för all del inte Anden. Beaktar man treenigheten så är det ju tveksamt om de kan kallas individer de här heller.

krank

DeBracy said:
Glöm för all del inte Anden. Beaktar man treenigheten så är det ju tveksamt om de kan kallas individer de här heller.
Mjo, fast alla kristna betonar inte helige ande som sådan, eller treenigheten. Det är mest Gud och så Jesus, utan de två är det svårt att kalla sig kristen, men jag vetefan om jag tycker att det behövs så mycket mer än så heller.

En del kristna drar det ju ännu längre och tycker att det mest är den kärleksfulle guden som är det viktiga och ignorerar typ allt.

Lukas

Mannen i Gult
krank said:
Det här har diskuterats av många profiler inom kyrkan.
Är jesus gud i en annan form eller är han en annan individ?

För övrigt så kan jag säga att jag blir så irriterad på de där fånarna som måste förkasta böcker pga att de innehåller magi. de enda det gör är att ge oss andra ett dåligt namn.

//Lukas

Max Raven

T12-kultist
DeBracy said:
Max Raven said:
Nej vänta nu här! Den ena har problemet med att vara allsmäktig, och den andra har inte gjort några fränare trick än att lura oss att han inte finns. Tycker du det låter likvärdigt? :gremwink:
Märk att jag skrev "över vanliga dödliga". Man säger ju i regel att Gud är mäktigaren än djävulen - men samtidigt frestade djävulen Jesus, vilken är Guds son och Gud samtidigt (beroende på tolkning) så djävulen torde ju vara uppe i ungefär samma maktklass vad dödliga anbelangar.