Nekromanti vad hände med alla de sköna världarna?

morkbollen_UBBT

Warrior
Vart tog alla de orginella idéerna vägen? Kampanje världarna som dark sun och planescape. Synd att alla nya böcker inte kan mäta sig med de gamla... Nu när jag tänker på det blir jag lite ledsen i ögat :gremfrown:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Tja … de lades ner för att de inte sålde såvärst bra.

TSR:s misstag var (bland annat) att de krängde ur sig för många kampanjvärldar. Det fanns helt enkelt inte kundunderlag för alla dessa världar.

När så Wizards of the Coast tog över skeppet valde de att satsa på de två »klassiska« D&D-världarna: Greyhawk och Forgotten Realms.

Just Dark Sun fick faktiskt en uppdatering i Dragon och Dungeon för ett tag sedan. Ett nummer av Dragon innehöll regler för folkslag och klasser i DS; ett annat innehöll regler för defilers; två nummer av Dungeon innehöll DS-specifika monster samt ett nyskrivet äventyr.

Jag ska ta reda på exakt vilka nummer det var.

För övrigt tycker jag att den nya världen, Eberron, är både originell och skön. (Observera att jag nu jämför med övriga D&D-världar, så ni som känner att ni måste ta upp Puppetland, Castle Falkenstein etc. kan låta bli.)

Radagast

Swordsman
"Just Dark Sun fick faktiskt en uppdatering i Dragon och Dungeon för ett tag sedan. Ett nummer av Dragon innehöll regler för folkslag och klasser i DS; ett annat innehöll regler för defilers; två nummer av Dungeon innehöll DS-specifika monster samt ett nyskrivet äventyr."

Du syftar antagligen på Dragon Magazine #315 och #319.

// Radagast

Dante

Staff member
Kan stämma. Dessutom har jag för mig att de aktuella Dungeon-numren är #110 och #111.

Radagast

Swordsman
Dragonlance

Dragonlance har väl också fått en Dragonlance Campaign Setting? Men inte mycket mera...

// Radagast

Dante

Staff member
Re: Dragonlance

Jo, Dragonlance finns ju. Men det tog tre år (från att 3e kommit) innan WotC kom sig för att ge ut den, så den var knappast påtänkt från början.

För övrigt finns det en hel del grunks till Dragonlance 3e: DL Campaign Setting, DL DM screen, Age of Mortals, Bestiary of Krynn, Towers of High Sorcery, War of the Lance och Key of Destiny. Dock har jag ingen aning om vad som utgivits Sovereign Press och vad som utgivits av WotC.

Hunk

Hero
Re: Dragonlance

Tja, det har väl givits ut en 4-5 supplement till Dragonlance sedan världen återkom, vilket ju är betydligt mer än det givits ut till Greyhawk (om man räknar bort RPGA-äventyr). Det som det är ont om är (som vanligt nuförtiden) världsspecifika äventyr. Man har dock givit ut första delen i en äventyrstrilogi (Age of Mortals) och resten planeras (såvitt jag minns det) att ges ut under 2005.

Dante hann före - damn him! Jag har för övrigt för mig att samtliga supplement (förutom själva Campaign Settingen) har givits ut av Sovereign Press.

morkbollen_UBBT

Warrior
Ehh, Darksun var en sällan skådad orginell idé hos wizards samma sak med planescape. Jag har ingen aning om Eberon, inte för att jag spelar D&D mycket nu för tiden. Men kanske får kolla upp det ändå. Jag vet att Wizards vill gå med vinst, men synd med den synen att ta bort all icke relevant text. Blir lite utvattnat i längden tycker jag, även om dom vill att vi ska skapa allt så tappar världarna mycket känsla och personlighet...

EchonCique

Hero
Två officiella Dark Sun 3.5 finns numer

Detta efter att den arbetsgrupp som fått tillstånd av Wizards of the Coast att ta över utvecklingen av Dark Sun presenterat sin version av det, samt då den version som Paizo via David Noonan gav ut i Dungeon #110 och Dragon #319.

Den förstnämnda ligger så nära originalet det är möjligt medan den andra snabbspolat fram hela handlingen sådär 350 år och förändrat på en hel del saker. Till exempel är numer vissa Drakkungar omflyttade, andra har dödats och magiuppdelningen i Defiler och Preserver blev mycket förändrad.

Det är ju som så att de som arbetat med den officiella fanvarianten av Dark Sun på Wizards villkor blev inte glada över den version som Paizo gav ut. Deras version hittas på http://www.athas.org och är att rekommendera i min mening. Det kommer snart komma ut en andra del i en äventyrskampanj samt en stor tjock härlig monsterbok med Dark Sun monster anpassade till 3.5 och resten av deras arbete.

Pom

Swashbuckler
En sak som är radikalt förändrad i och med 3E/3.5 är ju också att det är fullt okej för vem som helst att snickra ihop en d20-värld och ge ut. Därför finns det egentligen betydligt fler "legitima" D&D-världar nu än någonsin.

Dante

Staff member
Ehh, Darksun var en sällan skådad orginell idé hos wizards samma sak med planescape. Jag har ingen aning om Eberon, inte för att jag spelar D&D mycket nu för tiden. Men kanske får kolla upp det ändå. Jag vet att Wizards vill gå med vinst, men synd med den synen att ta bort all icke relevant text. Blir lite utvattnat i längden tycker jag, även om dom vill att vi ska skapa allt så tappar världarna mycket känsla och personlighet..
Nu är jag inte säker på exakt vad du menar med »ta bort all icke relevant text«. Om det är Dark Sun-uppdateringen i Dragon och Dungeon du åsyftar, så var ju de artiklarna mest tänkta som konverteringshjälp av regeldata från de gamla DS-produkterna till 3.5. Visserligen ingår en hjälpligt detaljerad översikt av Athas, men det förutsätts nästan att man åtminstone äger DS Boxed Set. Dessutom var det Paizo (förlaget bakom bl.a. Dragon och Dungeon) snarare än WotC som såg till att artiklarna blev verklighet.

Så för min del funkar det bra, då jag redan har det mesta av DS-materialet till 2nd ed. För de som vill ha en nyutgåva av DS … tja, vem vet? En massiv övertalningskampanj kanske kan få något av tredjepartsförlagen att plocka upp licensen.

Vi får starta en lobbygrupp helt enkelt. :gremwink:

Och för mer info om Eberron: Se här.

EchonCique

Hero
Athas.org

Det finns redan.

http://www.athas.org

Problemet är att det är Wizards of the Coast och utvecklarna som gemensamt äger materialet. Dessutom får de nya utvecklarna inte sälja någonting, som är deriverat arbete, av originalet som ensamt ägs av Wizards of the Coast. Därför är det gratis att hämta hem på deras webbplats http://www.athas.org.

Tyvärr lider de av organisationsmani samt en attityd som inte tillåter nykomlingar att få input på det de producerar. Den enda nya medlemmen i deras council de senaste åren är en norrman som ensam skrivit en hel massa saker på sin personliga hemsida. I övrigt är det samma gäng nu som när det drog igång i slutet på 90-talet. Därmed är deras produktionstakt också vääääääldigt långsamt och på mailinglistorna bemöts alla förslag om förändringar som om man vill in och förändra i deras motsvarighet till helig skrift. Kort sagt, de kunde vara mer öppna och lite mindre formella.

morkbollen_UBBT

Warrior
Jag tänkte mest på deras nyare böcker, om man jämför t.ex deras gamla böcker som är många gånger är skrivna för att inspirera världen medan dom nya snarare inspirerar regelsystemet(eller rättare sagt bara ut ökar det).

Jag kollade lite på de nya Darksun böckerna, jag håller med att dom inte behöver skriva så mycket då dom redan skrivit en hel del genom de gamla böckerna. Visst man kanske kan säga samma sak om Faerun, men den världen är redan ganska förändrad. Även om en hel del går att använda. Vad jag mest ville klaga på(eftersom jag är uttråkad) är att dom nya böckerna inte är så kul som dom gamla...