Nekromanti Vad händer med d20 SRD?

anth

Vetefan
Hej.
I samband med att DnD4 släpps i slutet av den här veckan så drar Wizards in d20-licensen.
De tillverkare som fortfarande har d20-produkter får det här året ut på sig att sälja slut och inga nya produkter får säljas med d20-loggan.
Det som blir kvar är grunden, OGL-licensen, så det går (och kommer) fortfarande att tillverka "d20-produkter" utan d20-logga.

Vad händer med en sajt som t.ex. d20SRD?

Eksem

Champion
Jag tror att SRD-sajterna kommer uppdatera och köra med den nya SRDn, den skall släppas om nån vecka eller så vad jag förstår.

Mikael Ö

Veteran
Bra fråga. Jag sökte runt lite och det verkar som om WotC har lovat att publicera SRD-dokument för D&D 4e också, det stod till och med att de skulle publiceras den 6/6 här , men jag hittar dem inte. Har någon annan sett dem?

I alla fall skulle det då kunna skapas liknande sajter med 4e-materialet.

Var också med och provspelade igår en kortis på Goblin games, och mitt intryck är positivt. Samma gamla spel, men kanske lite smidigare och smartare.

peterb

Swordsman
Ämnet har ju diskuterats livligt på t.ex. enworld.org. d20 SRD'n kommer rätt troligt att tas bort från WotC sajt och ersättas med den nya SRD'n som dock enligt uppgift inte alls kommer att fungera som en ersättning för regelböckerna. WotC verkar faktiskt vilja döda "d20" som ett begrepp, vilket är lätt att förstå. d20 är ju en helt generisk term (inom rollspelsbranschen) som i sig inte egentligen fungerar som ett varumärke och numera knappast har något större värde för WotC. Så vitt jag förstår så används ju inte heller d20-loggan på nya versionen.

Sajter som d20SRD kommer att behöva byggas om rätt rejält men kommer säkert finnas kvar i många år framöver.

peterb

Swordsman
Re: Fel

Magnus Seter said:
Så vitt jag förstår så används ju inte heller d20-loggan på nya versionen.
Jopp det gör den. Fast i en ny version.
Intressant. Hur ser den ut? WotC har inte ändrat sin amerikanska registrering vad jag kan se...

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Länk

Den ser... gammaldags ut. Inget jag i vanliga fall skulle tänka mig tillhörde ett aktuellt företag, och inte i linje med resten av deras look. Inget ont med det, dock.