Vad händer med en odokumenterad person?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Ett scenario som då och då kan komma upp i rollspel som utspelar sig i modern tid är att en rollperson saknar identitetshandlingar, och kanske inte ens finns upptagen i några myndigheters register. Kanske är hen en hundraårig vampyr, kanske är hen född och uppfostrad helt utanför samhället, kanske är hen inte alls en människa – men i vilket fall som helst, personen har inget ID eller liknande. Om hen trots detta hamnar i kontakt med myndigheter, vad händer då – förutsatt att de antar att personen är en i allt väsentligt vanlig människa som borde finnas upptagen någonstans? Jag vet att till exempel @God45 har bra pejl på byråkrati och sociala myndigheter. Hur reagerar man på en sådan individ?

cogitare

Swashbuckler
Intressant och beror nog på land.

I Sverige skulle det bli omöjligt svårt. Du kan inte få något bankkonto, ingen swish, inga (bank)lån och mycket annat. Skulle du komma i kontakt och tvingas interagera med svenska myndigheter skulle du sannolikt tilldelas en reservidentitet eller samordningsnummer (båda fyller ungefär samma funktion som personnummer men har lägre behörighetsgrad, du kan t.ex. inte ansöka om bankid med samordningsnummer).

I USA verkar det vara mycket lättare. Har en bekant som ung tog sig in i USA från Mexiko och levde sedan under hela sin ungdom (upp till 14 års ålder) i en stor stad i USA. Komplett med skolgång och allt sådant utan att vara medborgare i landet. Något som skulle vara omöjligt i Sverige där jag har svårt att tänka mig att en elev i skolan inte har personnummer (eller någon annan personidentifierare).

Finns säkert mycket mer och de som jobbar på myndighet (har bara konsultat lite åt en region som gör att jag har stött på det här med andra personidentifierare än personnummer) kan säkert redogöra mer grundligt.

Cog.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Håller med om att Sverige internationellt sett verkar vara extra krångligt. Om man får reservidentitet och samordningsnummer, finns det långsiktigt någon punkt där man får en riktig identitet? Eller är man hänvisad till provisoriska lösningar hela livet?

cogitare

Swashbuckler
Håller med om att Sverige internationellt sett verkar vara extra krångligt. Om man får reservidentitet och samordningsnummer, finns det långsiktigt någon punkt där man får en riktig identitet? Eller är man hänvisad till provisoriska lösningar hela livet?
Man kan "uppgraderas" till personnummer. Exakt formalia kring det vet jag inte.

Cog.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Min uppfattning är att Sverige är krångligt om man behöver något från samhället, som utbildning eller vård.
Däremot har staten ingen koll på folk, de vet inte hur många som kommit in i landet eller försvunnit.
Har man bara tillgång till bulvaner och målvakter kan du säkert leva gott hela ditt liv utan att staten har en aning om det.

:t6r-5: :t6b-2:
//EvilSpook

Hundenilunden82

Warrior
Intressant och beror nog på land.

I Sverige skulle det bli omöjligt svårt. Du kan inte få något bankkonto, ingen swish, inga (bank)lån och mycket annat. Skulle du komma i kontakt och tvingas interagera med svenska myndigheter skulle du sannolikt tilldelas en reservidentitet eller samordningsnummer (båda fyller ungefär samma funktion som personnummer men har lägre behörighetsgrad, du kan t.ex. inte ansöka om bankid med samordningsnummer).

I USA verkar det vara mycket lättare. Har en bekant som ung tog sig in i USA från Mexiko och levde sedan under hela sin ungdom (upp till 14 års ålder) i en stor stad i USA. Komplett med skolgång och allt sådant utan att vara medborgare i landet. Något som skulle vara omöjligt i Sverige där jag har svårt att tänka mig att en elev i skolan inte har personnummer (eller någon annan personidentifierare).

Finns säkert mycket mer och de som jobbar på myndighet (har bara konsultat lite åt en region som gör att jag har stött på det här med andra personidentifierare än personnummer) kan säkert redogöra mer grundligt.

Cog.
Nu har väl iofs papperslösa barn gått i skolan i Sverige. Vår allt annat än trevliga regering vill ju att lärare skall vara skyldiga till att anmäla papperslösa barn till polis och migrationsverket.

Så visst har det gått barn utan svenskt personnummer, samordningsnummer eller identitetshandlingar ifrån hemlandet i svenska skolor annars hade nog inte Jimmie och hans SS-trupper varit så besatta av frågan.
Min uppfattning är att Sverige är krångligt om man behöver något från samhället, som utbildning eller vård.
Däremot har staten ingen koll på folk, de vet inte hur många som kommit in i landet eller försvunnit.
Har man bara tillgång till bulvaner och målvakter kan du säkert leva gott hela ditt liv utan att staten har en aning om det.

//EvilSpook
Papperslösa som det kallas har väl iofs iaf haft rätt till både viss tandvård och läkarvård och läkare har väl heller ingen skyldighet att ange papperslösa till polis eller migrationsverket eller så var det väl iaf förr , vad Führern Jimmie och hans partikamrater fått igenom av sina våta drömmar om angiverilagar vet jag inte så nu kanske det är omöjligt att som papperslösa Få tillgång till vård

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Nu har väl iofs papperslösa barn gått i skolan i Sverige.
Gör inte detta till en politisk grej, utan fokusera på hur det skulle funka i rollspel.

Regel 9: Respektera våra beslut. Moderatorerna har rätt att dela ut tillsägelser, och tillfälligt eller permanent stänga av användare som bedöms agera i strid med dessa reglers mening; till och med användare som följer deras bokstav. Alla moderatorbeslut kan överklagas till redaktionen. En överklagan ska skickas som privat meddelande till en av redaktörerna eller som epost till redaktion@rollspel.nu. Svara inte på modereringen i tråden där den postades.

God45

#PrayersForBahakan
Så om någon finns men helt saknar en existens i byråkratin och inte hävdar att de är en person som finns byråkratiskt är det intressant!

Först, de kommer inte lagligt kunna få en fungerande ID-handling eller ett Bank-id, vilket kommer vara jobbigt för dem och innebära ett digitalt utanförskap.

Jag tar Migrationsverket och socialtjänsten inom kommunen först för de är konstiga specialare.

För vad som händer då är att de inte kommer ha kontakt med Migrationsverket, för de söker inte om asyl eller uppehållstillstånd och om de skulle kunna göra det kan de inte styrka att de är en viss person från ett annat land. På samma sätt, de ska inte utvisas för de är inte en person från ett annat land. Och de kan inte få ersättning eftersom de inte har kontakt på annat sätt eller blir utredda. Misstänker Migrationsverket att de är en specifik person från ett annat land kan de utreda detta, men bekräftar inte det andra landet det kommer det inte leda till något.

Men socialtjänsten är roligare! För kommunen har det yttersta ansvaret för alla som vistas i kommunen. Så kommer någon in och säger att de är en 1000 år gammal vampyr… Så bör de ändå ha rätt till hjälp från socialtjänsten, åtminstone till akut hjälp så som matpengar och boende. Om de fortsätter hävda det (och myndigheten inte tror på dem) kan de få avslag eftersom de inte samarbetar men jag tror det är ett felaktigt beslut, och det kan överklagas till Förvaltningsrätten. Det är inte ett brott med 2 år på straffskalan att vara en vampyr och om personen inte verkar vara så psykiskt sjuk eller så i riskbruk att de är en fara för sig själv eller någon annan kommer inte socialen meddela någon annan myndighet. Har personen barn är det rörigt, för då kommer en orosanmälan nog göras, men det är också inom kommunen. Det enda som kommer skapa kontakt med en annan myndighet är om vampyren uppger att de bor i en viss bostad, för då ska de vara skrivna där. Och då kommer vi till:

Samordningsnummer! Det är som Personnummer men kass, för det fungerar bara i kontakt med myndigheter såsom polisen och Skatteverket. Men med det kan de vara inskrivna i system, betala skatt och så vidare. Om någon verkar vara från Sverige men inte finns kommer det nog skapa utredningar… Men det är egentligen ingens jobb och det verkar jobbigt så inte ens säkert att någon gör något.

Men om vampyren vill bryta lagen och komma in i systemet under en falsk identitet, vad gör man då? Man hittar någon med ett permanent uppehållstillstånd eller medborgarskap som ska lämna landet permanent (och åka till ett land utanför EU. Jag rekommenderar Jordanien, deras sekretess är bananas och de är inte ordentligt digitaliserade så svårt för myndigheter att spåra en) som vampyren ser ens lite ut som. Sedan får man dem att gå med på att låta vampyren köpa deras identitet (eller hotar dem till det samma). Vampyren går sedan med en person som kan identifiera dem (så en nära släkting, en myndighetsperson så som en socialsekreterare eller en arbetsgivare) och som också är med på det, till polisen. Vampyren hävdar att de tappat sina ID-handlingar och behöver nya varpå personen vampyren har med sig intygar att de är personen vars identitet de köper. Sedan kommer vampyren ha ett pass/id-kort med sin bild på dem och kommer kunna skaffa bankkonton, bank-id med mera. Staten försöker täppa till den här metoden genom att vara noggrannare med när folk lämnar landet och var de är skrivna från myndigheternas sida men de är inte bra på det och har för lite resurser.

Något jag missat som du undrar över?

Oldtimer

Slava Ukraini!
Något som skulle vara omöjligt i Sverige där jag har svårt att tänka mig att en elev i skolan inte har personnummer (eller någon annan personidentifierare).
Eftersom jag ansvarade för IT-systemen inom skolverksamheten i kommunen i flera år, jag kan berätta att eleven tilldelades ett s.k. "tillfälligt personnummer" (även kallat "reservidentitet") av skolan om ett riktigt personnummer saknades. Detta kunde sedemera "uppgraderas" till ett riktigt personnummer om ett sådant tilldelades av Folkbokföringen.
Så att gå i skolan i Sverige utan personnummer är inget problem.

Om någon undrar över vad Samordningsnummer är, så liknar det ett personnummer till formatet, men dagen är födelsedagen + 60. Det utfärdas av Skatteverket på begäran av en statlig myndighet (inte en kommun eller en region - vi försökte).

Last edited:

SpringandeKulle

Warrior
Én som vägrar att identifiera sig? Man suckar och tänker 'ännu en rättshaverist'. Kan tänka mig att det beror lite på vad man vill ha hjälp med också. Småsaker kan man nog bli vägrad att få utförda då många system kräver identitet eller så hittar man något kryphål. Skulle det vara något allvarligt som akutsjukvård så kollar inte personnummer det första de gör. Men köpa hus även med kontanter lär bli besvärligt.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Jepp, såg att detta skulle vara fullt möjligt iom. en lag från 2013 efter en googling :)

Cog.
Men här börjar i gengäld krångelsverige. I och med att din lilla vampyr nu hamnar i kommunens skolsystem, så måste de ordna en skolpeng, och en skolplats. Det första som händer är att de tittar var vampyren är skriven, för man vill inte betala för vampyrer som är skrivna i andra kommuner.
Så för att det ska funka behöver vampyren och vampyrens vårdnadshavare vara skrivna på en adress i kommunen. För vampyrens vårdnadshavare kan det också vara svårt att skriva sig på bostäder om man saknar eget personnummer.

Misstänker skolhandläggaren att vampyren inte bor i kommunen, inte bor med sina riktiga föräldrar, att vårdnadshavarna är några andra än de utger sig för att vara, är skriven i en bostad med många andra boende, eller att man har andra icke-traditionella vårdnadsformer, så försöker man kontakta vårdnadshavaren och säkerställa att vampyren verkligen har rätt till skolplats och skolpeng. Skulle man inte komma i kontakt med vårdnadshavaren så kontaktas socialen i kommunen som får söka upp vampyren och vårdnadshavarna, och kanske kontaktas även skatteverket. Finns inte vårdnadshavarna och vampyren på adressen eller kan kontaktas blir det såklart ingen skolplats för vampyren.

Så kontentan är att vårdnadshavaren i praktiken behöver få sitt boende och försörjning genom kommunen, eller behöver ett svenskt ID, eller så behöver de väldigt bra förklaring till varför vampyren faktiskt bor där. Det är då inte längre vampyrens identitet som är det viktiga utan vårdnadshavarens. Och sannolikheten att man som inkognito vampyr får en skolgång utan att myndigheterna upptäcker dig är då liten även om du saknar ditt personnummer.

//EvilSpook

mrund

Veteran
Jag tänker mig en situation där en idealistisk kyrklig syförening som inte vet vem de har att göra med gömmer en papperslös vampyr som hotas av utvisning.

Rekommenderar ingen att publicera ett äventyr på detta tema eftersom alla skulle reagera med "Jaså, du anser att papperslösa flyktingar är blodsugande monster!" Men det vore i och för sig passande, eftersom ett grundtema i Stokers Dracula att rumänska adelsmän är jätteläskiga. Och vi vet ju alla vilken hangup Lovecraft bearbetar i "The Shadow over Innsmouth".

w176

Förlorad dotter
Jag skulle i fiktiva sammanhang också påpeka existensen av Tolvan Tolvansson. Personnummer 19121212-1212

Tolvan Tolvansson har inte existerat. Men han finns med i många journalsystem på stora sjukhus med mera. När man ska visa någon hur ett program fungerar, eller visa it-supporten den där buggen, eller något liknande gör man det med en riktig person journal utan man gör det med Tolvan. Tolvan har haft de flesta diagnoser, fått labprover köra och allt möjligt annat. Han är en extremt väl dokumterad icke-person

Därför argumenterar jag att man som en odokumenterad fiktiv person skulle kunna försöka nässla sig in i systemen genom att sno Tolvans uppgifter. Om inte annat för att göra en bra story.

mrund

Veteran
Tolvan Tolvansson har inte existerat. Men han finns med i många journalsystem på stora sjukhus med mera. När man ska visa någon hur ett program fungerar, eller visa it-supporten den där buggen, eller något liknande gör man det med en riktig person journal utan man gör det med Tolvan. Tolvan har haft de flesta diagnoser, fått labprover köra och allt möjligt annat. Han är en extremt väl dokumterad icke-person
Jobbigt om de bestämmer sig för att utvisa Tolvan!

cogitare

Swashbuckler
Jag skulle i fiktiva sammanhang också påpeka existensen av Tolvan Tolvansson. Personnummer 19121212-1212
Kan bekräfta att när vi körde mot PU-tjänsten så användes detta personnummer som en av flera testpersoner.

PU-tjänsten är skatteverkets web-tjänst för att hämta ut personuppgifter och till den som inte trodde att myndighetssverige har koll kan kika lite på den. Det är väldigt mycket information (och då är skatteverket bara en myndighet) som finns där. Inte bara din nuvarande adress utan en historia av adresser, identifikation (så klart, och då vilken typ det är personnummer, reservid osv.), relationer, indirekt via personnummer om du genomgått könsbyte (ditt "döda" personnummer ligger kvar) och mycket mycket mer. Så är du med i rullorna har Sverige koll. Är du inte med i rullorna så är det så klart en annan femma :)

Hur svaret såg ut och vilken data som fanns minns jag inte dock :)

Cog.

Last edited:

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Kan bekräfta att när vi körde mot PU-tjänsten så användes detta personnummer som av flera testpersoner.
Jag jobbade som pc-tekniker för ca 25-år sen och vi hade en del problem med införandet av digitala diktafoner.
Så av den anledningen har jag säkert dikterat in ett 50-tal olika kreativa "Eftervårdsbehov efter förlossning" för stackars Tolvan.
Han har råkat ut för mycket smärtsamt genom åren, så det måste finnas en bättre identitet vampyrerna kan använda.

//EvilSpook