Nekromanti Vad händer på berget eller slätten?

jensofsweden

Stjärnmagiker
Jag kommer spelleda gruppens andra möte på torsdag och chanserna är relativt goda att de kommer undersöka något av ryktena som etablerades innan spel (ett har redan undersökts och två av karaktärerna är nu livrädda för skogen för där finns det ju häxor!). Detta betyder att de antagligen kommer leta sig upp på Vallaberget för att undersöka varför Gargylerna plötsligt lämnade berget, eller leka detektiver och ta reda på vem som brutit sig in i Aemilio's chamber of commerce, attackerat Aemilio, men lämnat platsen utan att ha stulit något (at least that's what the records show), vilket kommer leda dem in i det som kallas 'the plateaus'.

Saker som är direkt relaterade till plotten har jag redan planerat in, dock så vill jag även hitta på lite andra händelser som kan inträffa så att det inte bara blir"
Gå till plats X
Y händer
???
Profit

Saker som oväder och överfall har jag redan som alternativ, dock så vet jag ju att det finns en massa andra kreativa själar här på forumet så tänkte att jag kunde öppna upp en liten 'brainstorm/inspirations tråd' för saker som kan hända på ett berg eller i ett slättliknande landskap som kan pillas ihop till random encounter/events tabeller eller bara fungera som idea fodder :)

BERG
1. Oväder: Regn, starka vindar och dånande åska överraskar sällskapet och försvårar deras färd markant. De smala stigarna blir leriga och hala, vissa delar blockeras av stenar som rasat ner, och det är rent livsfarligt att försöka klättra uppför bergsväggarna.

2. Ovanlig blomma: Sällskapet får syn på växter som ser besynnerliga ut (slag för att identifiera = svårt). Blommorna ger ifrån sig en behaglig doft som låter den som luktar på dem återhämta 1 Fokus (endast en gång per karaktär), dock påverkar detta även sinnet genom att orsaka mindre synvillor vilket ger -2 på alla slag mot Vaksamhet, Reaktion, samt färdigheter som kräver syn (ex spåra, speja, och båge).

3. Grotta: Sällskapet finner en mindre grotta där de kan vila sig eller söka skydd från dåligt väder. Dock orsakar vinden på berget att grottan ger ifrån sig kusliga ljud som karaktärer kan finna obehagliga.

4. Klättrare i knipa: Sällskapet hittar en klättrare som hamnat i knipa, kanske är deras ben fast under en sten som rasat över dem, eller så kanske delar av deras utrustning gått sönder.

SLÄTTLANDSKAP
1. Överfall: Sällskapet måste klara Vaksamhet X eller bli överraskade av ett gäng stråtrövare; att bli överrumplad är ofördelaktigt och rövarna kommer antingen attackera eller kräva att de lämnar över delar av sin utrustning och/eller pengar. Sällskapet kan göra som rövarna säger, slåss, fly, eller försöka lura dem på något sätt.

2. Hål i vattenskinnet: Det har gått hål i (1T6-X) av äventyrarnas vattenskinn och de ligger nu illa till med sin vattenproviant. De kommer behöva hitta en vattenkälla där de kan fylla på mer (efter att ha lagat skinnet), vända tillbaka, eller riskera att utsättas för Törst eftersom de inte har vatten tillgängligt.

3. Skada: En karaktär (NPC/spelare) eller ett djur har skadat sig på något sätt. Skadan är inte allvarlig, men de kan inte längre ta sig fram lika snabbt genom terrängen

4. Kadaver: Fåglar flyger i en cirkel runt någonting i fjärran, undersöker sällskapet detta kommer de finna ett kadaver från ett djur eller [folkslag]. Kanske är det något konstigt med kadavret (inte uppätet, saknar en specifik kroppsdel etc) eller så kanske det bara luktar förfärligt äckligt eller verkar som ett illavarslande tecken.

Nirbulas

Veteran
Försökte bifoga den som pdf till inlägget istället, ska förhoppningsvis funka.

jensofsweden

Stjärnmagiker
Japp nu funkar det :) Kommer nog kunna använda vissa av sakerna som länkats så ska skriva ner det imorgon så jag har lite alternativ redo ifall jag vill använda mig av någonting utöver det som är direkt kopplat till plotten :)