Sömniga Isaac
Rollspelsinkvisitor
Med tanke på den mycket intressanta tråden om varför vi slutar spelar rollspel eller tar uppehåll så tycker jag det kan vara intressanta att höra vad är det som håller oss kvar i hobbyn genom åren.
För mig är det nog följande:
Så vad har andra för anledningar att fortfarande vara kvar i hobbyn?
För mig är det nog följande:
- Jag tycker det är kul och det ger mig något att koncentrerar mig på utöver ett krävande (men givande) jobb som lärare.
- Jag får ett tillfälle att i dagsläget samtala och träffa min moster sedan jag började spela med henne online vilket känns skönt då hon är en av de mest kreativa människor jag mött i hobbyn.
- Jag får utforska och se hur andra hanterar situationer och löser de olika situationerna som presenteras i rollspel.
- Jag uppskattar och gillar att läsa regler, jag gillar att studera och förstå hur olika system fungerar.
- Jag är något enormt förtjust i att skapa och höra på andras berättande något som sker i uppstyrd form genom rollspelandet.
- Rollspel ger mig en möjlighet att faktiskt läsa, jag orkar inte läsa skönlitteratur på fritiden längre vilket hänger ihop med att jag är lärare. System och rollspelsböcker känns dock liksom dagstidningar som en helt annan form av litteratur vilket går hem hos mig. Samtidigt ger rollspel liksom dagstidningarna mig en chans att hålla min engelska läsförståelse levande då jag främst läser rollspel och dagstidningar på engelska.
Så vad har andra för anledningar att fortfarande vara kvar i hobbyn?