Vad händer med en odokumenterad person?

Brödbane

Kristallkrönikör
Jag skulle i fiktiva sammanhang också påpeka existensen av Tolvan Tolvansson. Personnummer 19121212-1212

Tolvan Tolvansson har inte existerat. Men han finns med i många journalsystem på stora sjukhus med mera. När man ska visa någon hur ett program fungerar, eller visa it-supporten den där buggen, eller något liknande gör man det med en riktig person journal utan man gör det med Tolvan. Tolvan har haft de flesta diagnoser, fått labprover köra och allt möjligt annat. Han är en extremt väl dokumterad icke-person

Därför argumenterar jag att man som en odokumenterad fiktiv person skulle kunna försöka nässla sig in i systemen genom att sno Tolvans uppgifter. Om inte annat för att göra en bra story.
Tolvan är ett så himla bra idéfrö!

Är det en mystisk metafysisk varelser som rör sig genom samhället och skapar kaos i systemet, likt en aspekt av Nyarlathotep? Eller en ensam hacker som kommit på ett perfekt sätt att röra sig ostört bland myndigheterna för att utkräva en blodig hämnd? Må hända är Tolvan inte en person utan en titel eller persona som går i arv, likt Fantomen? Eller ett dussin sammansvärjda som fått i uppdrag att skydda systemet mot disruptiva aktörer och varelser?

Det enda som är säkert är att frågetecken och mystiken hopar sig så fort siffrorna 121212-1212 visar sig.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tolvan är ett så himla bra idéfrö!

Är det en mystisk metafysisk varelser som rör sig genom samhället och skapar kaos i systemet, likt en aspekt av Nyarlathotep? Eller en ensam hacker som kommit på ett perfekt sätt att röra sig ostört bland myndigheterna för att utkräva en blodig hämnd? Må hända är Tolvan inte en person utan en titel eller persona som går i arv, likt Fantomen? Eller ett dussin sammansvärjda som fått i uppdrag att skydda systemet mot disruptiva aktörer och varelser?

Det enda som är säkert är att frågetecken och mystiken hopar sig så fort siffrorna 121212-1212 visar sig.
Är det inte en tulpa, då? Tolvan fanns inte, men finns nu som en liksom faksimil av en människa, något som skapats som en delad hallucination.

Så för att besegra den måste man alltså… få hela sveriges sjukvårdspersonal osv att sluta använda den? Lycka till… =)

luddwig

Lawful evil
Jag har inga lusläst tråden så det kan hända att jag är sen på bollen men i Sverige är det inte supersvårt att skaffa sig en identitet som egentligen är någon annans. Om man letar lite finns även "konsulter" på nätet som hjälper till, mot en rimlig ersättning såklart. I korthet går det till som så att man tar hit en person från ett annat land, ser till att den personen uppfyller kraven för att få ett svenska personnummer, bankkonto och BankID. Så snart det är ordnat skickar man hem personen men fortsätter samtidigt att utnyttja identiteten i Sverige.

Last edited:

Brödbane

Kristallkrönikör
Är det inte en tulpa, då? Tolvan fanns inte, men finns nu som en liksom faksimil av en människa, något som skapats som en delad hallucination.

Så för att besegra den måste man alltså… få hela sveriges sjukvårdspersonal osv att sluta använda den? Lycka till… =)
Du menar det som redan hänt? ;)
https://www.dagensmedicin.se/vardens-styrning/digitalisering/tolvan-tolvansson-finns-inte-langre/

EDIT:
Eller kanske inte? Tolvan försvinner aldrig utan föds bara igen.

https://www.mitti.se/nyheter/tolvan-tolvansson-bor-i-vaxholm-6.3.266378.4f09054401

Hundenilunden82

Warrior
Jag har inga lusläst tråden så det kan hända att jag är sen på bollen men i Sverige är det inte supersvårt att skaffa sig en identitet som egentligen är någon annans. Om man letar lite finns även "konsulter" på nätet som hjälper till, mot en rimlig ersättning såklart. I korthet går det till som så att man tar hit en person från ett annat land, ser till att den personen uppfyller kraven för att få ett svenska personnummer, bankkonto och BankID. Så snart det är ordnat skickar man hem personen men fortsätter samtidigt att utnyttja identiteten i Sverige.
Men man måste väl ändå se ut som personen tänker jag annars kan det väl inte funka.

Om jag skulle vilja uppehålla mig i Sverige olovligen genom att blåsa systemet och via dessa konsulter tar hit nån ifrån ett annat eu-land som har rätten att utnyttja sin fria eurörlighet för att använda mig av dennes personuppgifter och jag själv tex är mörkhyad afrikan eller asiat eller arab så känns det iaf som att svenska myndigheter eventuellt inte skulle köpa det faktum att jag är Bogdan ifrån Östeuropa.

Nu skall jag inte säga att det inte går för jag har noll insyn i hur sådant här fungerar men det låter lite för lätt.

w176

Förlorad dotter
Jag måste säga att Tolvan Tolvansson är högst levande. Och många gånger dödförklarad, också. Jag var inne i hans labjournal senast förra veckan för att kolla en grej.

Men jag misstänker att varje gång man har ett nytt journalsystem eller annat datastystem och behöver en testperson... Nå då är ju Tolvan det självklara valet

Last edited:

cogitare

Swashbuckler
Jag måste säga att Tolvan Tolvansson är högst levande. Och många gånger dödförklarad, också. Jag var inne i hans labjournal senast förra veckan för att kolla en grej.

Men jag misstänker att varje gång man har ett nytt journalsystem eller annat datastystem och behöver en testperson... Nå då är ju Tolvan det självklara valet
Ineras testpersoner innehåller INTE Tolvan :) (Dessa använde jag frekvent när jag testkörde mot PU-tjänsten, men vill minnas att vi hade Tolvan (dock kallat något annat) också).

Cog.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
För att följa upp: om en sådan person skulle påträffas och hävda uppenbart verklighetsfrämmande saker om varifrån hen kommer (tidsresor, älvariken, etc), hur stora möjligheter har man att hålla henom inne för observation eller dylikt? Vad, om något, kommer att göra för att personen inte bara ska hamna på gatan?

God45

#PrayersForBahakan
För att följa upp: om en sådan person skulle påträffas och hävda uppenbart verklighetsfrämmande saker om varifrån hen kommer (tidsresor, älvariken, etc), hur stora möjligheter har man att hålla henom inne för observation eller dylikt? Vad, om något, kommer att göra för att personen inte bara ska hamna på gatan?
Ah, nu ställer du en ledsen fråga. För i praktiken kommer ingen göra något om personen inte går med på att ta emot hjälp. Kraven för att någon ska bli omhändertagen enligt LPT (Lagen om psykiatrisk tvångsvård) är så höga att det knappt händer. Så om personen inte är uppenbart en fara för sig själv eller någon annan nu direkt kommer ingen ta in och hålla dem någonstans. Och med tanke på hur dålig akutpsykiatrin är hade de i praktiken absolut släppt även en person som tror de är en ängel rakt ut på gatan nästan direkt så fort de inte tror de är suicidala. Och det finns ingen annan grund att hålla dem. LVM är inte aktuellt här för det finns inget missbruk och polisen blir ju inte involverad.

Så personen hade hamnat på gatan.

Vill de ha hjälp är det annorlunda. Går personen med på att få boende kommer de flesta kommuner ordna det, åtminstone akut, och går de med på psykiatrisk vård kommer de kanske få det (notera dock att väntetiderna är massiva så antagligen får de ett första inte akut möte om några månader). Antagligen kommer de dock bli hänvisade till en vårdcentral och finns de inte kan de inte skriva in sig där och då blir det inget mer än akut vård.

luddwig

Lawful evil
Men man måste väl ändå se ut som personen tänker jag annars kan det väl inte funka.
Man kan göra väldigt mycket med ett "lånat" BankID. Betala räkningar, få hjälp av 1177, lämna inkomstdeklaration, hämta ut paket och så vidare. Då spelar det ingen roll hur olika BankID-innehavaren och BankID-användaren är. I brist på BankID lär det gå att använda Freja eID som har slappare kontroll. Fysiska ID-kort är såklart en annan sak men även det går att komma runt. En väg är att ta hit en person som redan är hyfsat lik, eller som går relativt lätt att efterlikna. Om det vore svårt skulle vi inte ha tusentals utnyttjade identiteter i landet.

Hundenilunden82

Warrior
Man kan göra väldigt mycket med ett "lånat" BankID. Betala räkningar, få hjälp av 1177, lämna inkomstdeklaration, hämta ut paket och så vidare. Då spelar det ingen roll hur olika BankID-innehavaren och BankID-användaren är. I brist på BankID lär det gå att använda Freja eID som har slappare kontroll. Fysiska ID-kort är såklart en annan sak men även det går att komma runt. En väg är att ta hit en person som redan är hyfsat lik, eller som går relativt lätt att efterlikna. Om det vore svårt skulle vi inte ha tusentals utnyttjade identiteter i landet.
Jag har som sagt jättedålig koll på hur sådant här går till så för mig låter det som rena rama James Bond spiongrejer.

Sedan att det existerar vet jag också om men jag hade trott att det skulle vara mycket svårare , om någon "lånar" mitt bankid och gör massa saker med det skulle inte banken upptäcka det och slå larm om skum aktivitet och om någon beställt något på nätet och skall hämta ut det och det dyker upp en Japan och på knaglig svenska legitimerar sig som Sven Svensson skulle det inte väcka frågor.

Ja som sagt jag har jättedålig koll så du har säkert rätt.

Hundenilunden82

Warrior
Om jag ska titta tillbaka och se hur många som hade kollat på mitt ID de senaste 5 åren så hade min enda fiende varit systembolaget.
Var glad att du fortfarande får visa ID , själv har jag nått en sådan aktningsvärd ålder att jag inte blir tillfrågad om legg på bolaget eller krogen längre.

Får en att känna sig gammal och grå 🧓

Ulfgeir

Swashbuckler
Frågade en kompis dom jobbar som läkare inom psykvård och hans svar var:

"Om jag hade pratat med honom hade jag försökt bilda mig en uppfattning om vad han tror om situationen, och varför. Och varför han menar att han kommer från ett älvarike. Med största sannolikhet räcker det för vårdintyg, men om vi antar att en frisk person faktiskt hävdade något sådant, skulle han förmodligen inte vara sjuk nog."

luddwig

Lawful evil
... om någon "lånar" mitt bankid och gör massa saker med det skulle inte banken upptäcka det och slå larm ...
Troligtvis inte. Bankernas kontrollfokus ligger istället på avvikande transaktioner på bankkonton eller med betalkort, sådant som kan tyda på missbruk eller penningtvätt. Samtidigt varierar ambitionsnivån mellan bankerna och om du väljer rätt bank kan du sannolikt komma undan med väldigt mycket.

Ja som sagt jag har jättedålig koll så du har säkert rätt.
Jag har jobbat på Skatteverket med att motverka ekonomisk brottslighet så jag har rätt bra koll.

Hundenilunden82

Warrior
Om ditt användarnamn indikerar ålder så är jag äldre än dig.
Yes född 1982. Minns när man var i 20 och 30 års åldern då tyckte man det var jobbigt att visa legg nu vill jag nästan att kassörskan/kassören skall fråga så jag får känna mig lite ung och fräsch 😂.

Last edited:

Bifur

Veteran
Så personen hade hamnat på gatan.
Undantaget om personen kan förmodas sakna uppehållstillstånd. Då kan denne tas i förvar. Men det kräver att personen aktivt motarbetar Migrationsverket, håller sig undan etc. En person som bara inte klargör sin ID men i övrigt samverkar kommer låta fortsätta leva i samhället. (Och förvar är inte heller särskilt långsiktigt. Om det ser utsiktslöst ut att utvisa personen, tex om det förmodade utsprungslandet vägrar ta emot personen, släpps man ut igen.)