Så bra, en motteori, för jag är verkligen inte alls säker. En fråga: du har inte händelsevis LÄST nå'n wuxia? För det har inte jag, och jag skulle gärna vilja veta hur originalberättelserna, innan man kunde fokusera så mycket på kung fu, ser ut.
Jag
har faktiskt läst en del Jin Yong och Gu Long—två av genrens storförfattare från om jag minns rätt 30-40-50-talen ungefär— (ett tips är fö att se tv-serier istället, om man hittar dem textade, för de tenderar att hålla sig närmare de ofta mastodontlånga originalverken; exv filmerna Evil Cult och Swordsman är grova övergrepp på Heaven Sword & Dragon Saber respektive Smiling Proud Wanderer/State of Divinity som klipper ut brottstycken och sen förvanskar dem till oigenkännelighet)—och är det något element som verkligen återkommer så är det som jag uppfattat det hur mycket hyckleri och falskspel och tomt ärespel som ligger bakom den "ortodoxa" wulins självpåstådda rättmätighet och ärbarhet; bristen på
sanna xia (som det nog faktiskt inte skulle sitta helt fel att översätta som "hjälte"&nbdash;men jag kan förvisso inte ett ord kinesiska så det kan komma från nattmössan).
Jag undrar om man inte kan läsa in just de teman av individ-vs-kollektiv du sökte här, uppror mot samhällets normer, i det att wulin/jianghu är en subkultur som står vid samhällets sitta och hjälten allt som oftast i sin tur är en fribrytare därinom. Betänk också att detta är en 1900-tals-genre vars upphovsmän allt som oftast hör(de) hemma i Hong Kong/Taiwan, och att mycket av dess rötter kan spåras till
Berättelser från träskmarken, en historisk roman om rebeller på 1100-talet skriven under en senare era som förtäckt uppmaning till kamp (eller källa till han-kinesisk patriotism, åtminstone) mot
sin tids härskare.
(Jag får väl också säga att (de signifikanta) skurkarna allt som oftast må vara förvisso nattsvarta och gå till bäbisätande längder—men också ha väl underbyggd motivation, ofta t ex ett hämndmotiv som skulle vara fullt legitimt per "kungfuvärldens" normer om det inte vore för just det hyckleri jag nämner ovan, att de en gång stämplats som skurkar medan deras förorättare en gång stämplats som reko och sitter i sådan position att ingen kan eller vill tro något ont om den.)
Jag ser faktiskt ganska enorma skillnader mellan bok/tv-serie-wuxia och film-dito.