Nekromanti Vad har DU gjort för att få fler tjejer att spela bordsrollspel?

Status
Not open for further replies.

Harry S

Swordsman
Landrim;n141220 said:
Eh, jag har inte gjort någonting mer än att kort och gott sökt spelare, både tjejer och killar har visat intresse. Simple as that.
Gott nog tycker jag men får jag fråga om du har sökt på ställen utanför hobbyn så att säga (där de tjejer/kvinnor som inte redan är aktiva i hobbyn finns)?

Harry S

Swordsman
Arfert;n141199 said:
Tycker det är en bra tråd.. och den kan även används för icke-rollspelande personer av alla kön.
Men just nu dominerar ju killar stort, och det vore förmodligen bra om hobbyn breddades.

Åtgärd: Bjudit in ett antal kvinnor att spela rollspel.
Resultat: De flesta av dem fortsatte.

Åtgärd: Gett bort rollspel i present till både unga och äldre tjejer.
Resultat: De blev intresserade, och de som hade egna barn spelade med dem också.

Åtgärd: Tagit med dottern på konvent.
Resultat: Hon började med ett flertal nördiga aktiviteter, som cosplay till exempel, utöver rollspel.
Du räknar upp de saker som jag hade med i mitt exempel. Det är inget fel i det men inte så lärorikt för oss andra kanske. Har du gjort något annat som jag inte räknade upp för att få fler tjejer/kvinnor att spela bordsrollspel? Något vi andra kan lära av?

Harry S

Swordsman
anth;n141218 said:
Det här är en aning OT, men det är definitivt inte en trollning.

Här kommer ett antal påståenden som jag anser vara sanna (eftersom det är min subjektiva åsikt så finns det inte så mycket argumentera om, antingen håller ni med eller ej)
- Kvinnor är underrepresenterade inom rollspelshobbyn.
- Folk från Afrika och Mellanöstern är underrepresenterade inom rollspelshobbyn.
- Ekonomer/Revisorer är underrepresenterade inom rollspelshobbyn.
- Sverigedemokrater är underrepresenterade inom rollspelshobbyn.

Fråga: fungerar de "trick" ni har för att kvinnor ska börja spela även på de andra grupperna?
Jag lyfte SD-kvinnornas underrepresentation i RasmusL tråd. Men om vi kör en egen tråd om varje underrepresenterad grupp så kan den här tråden handla om vad man konkret har gjort för att inkludera fler tjejer/kvinnor i bordsrollspelshobbyn? Det blir lätt lite rörigt annars tycker jag.

anth;n141218 said:
Fråga: fungerar de "trick" ni har för att kvinnor ska börja spela även på de andra grupperna?
Det ser vi om vi summerar resultatet från alla trådarna. Når man alla målgrupper med samma metoder eller behöver man välja metod efter målgrupp? Jag tycker frågan är relevant.

Recca

Femme Fatale
Harry S;n141179 said:
Vad har du konkret gjort för att få fler tjejer/kvinnor att spela bordsrollspel?
Jag startade en all girls svart av kval grupp. Eller all women, kanske är bättre. Det sagt så känner jag mest att jag bara vill springa och gömma mig nånstans när jag läser de här trådarna.

Harry S

Swordsman
Recca;n141252 said:
Jag startade en all girls svart av kval grupp. Eller all women, kanske är bättre. Det sagt så känner jag mest att jag bara vill springa och gömma mig nånstans när jag läser de här trådarna.
Innebar det att fler tjejer/kvinnor började spela rollspel eller vände du dig till tjejer/kvinnor som redan var aktiva i bordsrollspelshobbyn? Har de fortsatt att spela rollspel även efter att er all girls svart av kval grupp upphörde? Om de inte har gjort det vet du varför de slutade spela?

Recca;n141252 said:
Det sagt så känner jag mest att jag bara vill springa och gömma mig nånstans när jag läser de här trådarna.
Varför?

RasmusL

Champion
Harry S;n141254 said:
Innebar det att fler tjejer/kvinnor började spela rollspel eller vände du dig till tjejer/kvinnor som redan var aktiva i bordsrollspelshobbyn? Har de fortsatt att spela rollspel även efter att er all girls svart av kval grupp upphörde? Om de inte har gjort det vet du varför?

Varför?
Du KAN inte förstå en hint, eller? FÖRSTÅR DU PROBLEMET DU UTGÖR JUST NU!?

Harry S

Swordsman
RasmusL;n141255 said:
FÖRSTÅR DU PROBLEMET DU UTGÖR JUST NU!?
Nej jag gör ärligt talat inte det och jag har tyvärr inte blivit så mycket klokare av era förklaringar hittills heller.

Landrim

Warrior
Harry S;n141233 said:
Gott nog tycker jag men får jag fråga om du har sökt på ställen utanför hobbyn så att säga (där de tjejer/kvinnor som inte redan är aktiva i hobbyn finns)?
Du får det att låta som jag ska rekrytera folk till någon form av sekt :wink:
Skämt åsido, nej jag har inte sökt på ställen utanför hobbyn (det hade jag inte gjort om jag sökt manliga spelare heller), varför skulle jag göra det? Jag söker efter folk att spela med, enklast är att vända sig till folk som redan är intresserade. Sen bryr jag mig inte om ifall de skulle vara killar eller tjejer, en trevlig rollspelare kan vara vilket som. Förmågan att rollspela sitter liksom inte i könet

Harry S

Swordsman
Landrim;n141259 said:
Skämt åsido, nej jag har inte sökt på ställen utanför hobbyn (det hade jag inte gjort om jag sökt manliga spelare heller), varför skulle jag göra det?
För att rekrytera tjejer/kvinnor som inte redan är en del av hobbyn till hobbyn (eller sekten om du föredrar att kalla hobbyn det :wink:)?

Landrim;n141259 said:
Jag söker efter folk att spela med, enklast är att vända sig till folk som redan är intresserade. Sen bryr jag mig inte om ifall de skulle vara killar eller tjejer, en trevlig rollspelare kan vara vilket som. Förmågan att rollspela sitter liksom inte i könet
Ja det är ju så klart sant att det är störst sannolikhet att hitta personer som är intresserade av rollspel bland de som redan spelar rollspel.

Du får inte ta det här som kritik. Jag säger inte att du har gjort något fel. Jag är bara nyfiken.

Krille

Super Moderator
Moderering:

Intrycket jag får av den här tråden är ungefär som en scen från en pilsnerfilm där ett antal feta överklassherrar sitter i salongen och röker cigarr och dricker whisky och skryter om att husan och barnpigan minsann har fått två öre i lönehöjning, fast utan minsta satir eller ironi och absolut utan självinsikt. Jag hade kunnat skratta åt den om den inte hade varit på allvar och totalt utan självinsikt. Det blir inte bättre ljuset av senaste tidens diskussioner där kvinnor hanteras som om de vore obegripliga utomjordingar.

Jag anser att tråden är direkt skadlig för WRNU.

Därför stänger jag tråden.

Recca

Femme Fatale
Harry S;n141254 said:
Det känns utpekande. Som att inkluderas i en utrotningshotad art.

Harry S;n141254 said:
Innebar det att fler tjejer/kvinnor började spela rollspel eller vände du dig till tjejer/kvinnor som redan var aktiva i bordsrollspelshobbyn? Har de fortsatt att spela rollspel även efter att er all girls svart av kval grupp upphörde? Om de inte har gjort det vet du varför de slutade spela?
Två hade aldrig spelat rollspel innan. Vi kunde inte spela mer än en gång för att en av tjejerna flyttade till Jönköping och då splittrades gruppen och även lite intresset. Vi var bara fyra från början och att spela svart av kval på tre var inget jag hade någon lust med.

De två nya tror jag inte spelar rollspel nu men om inte annat så tror jag att de tycker att det är en jättekul grej. :)

Status
Not open for further replies.